Horní Kosov je jihlavská čtvrt, která za posleních pár let zažila bouřilvý rozvoj. Ilustrační snímek

Horní Kosov je jihlavská čtvrt, která za posleních pár let zažila bouřilvý rozvoj. Ilustrační snímek | foto: Slunečný vrch

Domkařům z Horního Kosova se nelíbí plán obchvatu středem nové čtvrti

  • 4
Na radnici v Jihlavě se připravuje stavba nové silnice, která má spojit rozrůstající se čtvrť Horní Kosov s výpadovkou na Pelhřimov. Tyto plány se ovšem nelíbí lidem z novostaveb. Když totiž kupovali parcely pro stavbu domku, byla v okolí jen pole.

O obchvatu v polích za jihlavskou čtvrtí Horní Kosov nebyla před lety řeč. U výpadovky z Jihlavy na Rantířov tak vznikla nová čtvrť rodinných domků. Ovšem v roce 2008 se překreslily plány a zastupitelé rozhodli, že je třeba vybudovat obchvat Horního Kosova.

A ten by měl navazovat na silnici vedoucí středem nové čtvrti. "V roce 2004, kdy jsme parcely kupovali, jste nám dovolili domy postavit, a za tři roky, když jsme zainvestovali do pozemků a domů, tak jste změnili územní plán," zlobil se na veřejném projednávání stavby Zdeněk Slavík.

Nový obchvat má ústit na křižovatce ulic S. K. Neumanna a Vrchlického a dále se napojit na silnici vedoucí čtvrtí. "Všechny obce, včetně Kraje Vysočina, budují obchvaty mimo zastavěné části obce," řekl Miroslav Chroustovský.

Silnice uvnitř satelitního městečka je široká šest metrů a nelze ji rozšířit. Obchvat, jenž na ni bude za křižovatkou navazovat, má být přitom jednou tak široký. "Zatížení silnice počítá kolem 850 aut denně. To není ani auto za minutu, což nepovažuji za nic dramatického," popsal vedoucí úřadu územního plánování Tomáš Lakomý.

"V roce 2020 by tam mělo jezdit dva tisíce aut denně," naznačil Lakomý, podle něhož nyní stejné množství jezdí například po ulici Lipová, tedy po příjezdové cestě od Rantířovské směrem na Horní Kosov.

Obchvat by mohl vést i za čtvrtí

Další z variant je, že by obchvat spojující Rantířovskou a Pelhřimovskou ulici vedl až za čtvrtí. V tomto případě by však město muselo opět změnit územní plán a také draze vykoupit pozemky.

"Osobně se kloním k tomu, aby se trasování obchvatu změnilo mimo zástavbu, je ale otázka, zda to projde zastupitelstvem a jaké budou podmínky pro odkoupení pozemků," postavil se na stranu obyvatel náměstek primátora František Zelníček.

Obyvatele neuklidnila ani série opatření, která by měla za úkol zklidnění dopravy: maximální rychlost 30 kilometrů za hodinu či zákaz pro nákladní auta. Pokud by hluk překročil povolené limity, lze uvažovat i o stavbě protihlukových stěn. "Považoval bych je v této lokalitě za tragédii," řekl však Lakomý.

I přes nevoli lidí z Horního Kosova stavební úřad v nejbližších dnech rozhodne o vydání územního rozhodnutí.

Podají si odvolání ke kraji

"Stavební úřad obdržel všechna potřebná kladná rozhodnutí pro vydání územního rozhodnutí a nic mu nebrání jej vydat," sdělil úředník Jan Kníže.

Proti rozhodnutí se však účastníci řízení mohou odvolat ke krajskému úřadu. "Bohužel se asi budeme muset bránit a donutit město, aby hledalo lepší objízdnou trasu," sdělil Zdeněk Slavík, jenž přemýšlí i o vypracování soukromé oponentní hlukové studie.

Obyvatelé budou chtít požádat městské zastupitelstvo i o změnu předchozí změny územního plánu, která by měla zajistit, že se jejich čtvrti obchvat vyhne. "Zastupitelstvo by mělo v září rozhodnout o způsobu realizace obchvatu," řekl vedoucí investičního oddělení radnice Miroslav Kašík s tím, že zatím nepadl termín, kdy by se nová silnice měla začít stavět.