Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Trolejbusy v Jihlavě letos dostanou novou trasu, k Boschi zajede expres

  • 5
Jihlavský dopravní podnik chystá na letošní rok několik novinek. Tou největší je výstavba trolejbusové trasy za 13 milionů korun kolem záchranky a nákupního centra na Špitálském předměstí. Dojde k ní poté, co se mnoho let o záměru pouze mluvilo. Nově začne jezdit třeba i expres do průmyslové zóny.

Obyvatelé velkých jihlavských sídlišť Na Dolech a Horní Kosov se v letošním roce dočkají přímého spoje k nemocnici a poliklinice. Město vyčlenilo ve svém rozpočtu třináct milionů korun na stavbu nové trolejbusové trasy po prodloužené Vrchlického ulici.

Spoj na lince B bude mít jednu konečnou jako doposud na hlavním vlakovém nádraží a druhou nově ve Starých horách - na otočce u železničního přejezdu. Na trase „béčka“ budou dvě nové zastávky. Ta poblíž sídla záchranky se má jmenovat Zátopkova, druhá - pod Horním Kosovem - ponese název Zimní.

„Do poloviny roku bychom tuto akci měli vysoutěžit a předpokládám, že na podzim provoz po prodloužené Vrchlického ulici zahájíme,“ sdělil náměstek ředitele Dopravního podniku města Jihlavy Jaroslav Šetek.

Od podzimu by pak měly nastat v jízdních řádech v největším městě Vysočiny i další změny. Místo linky BI bude po téměř 25 letech obnoveno „déčko“. To má podle záměru dopravního podniku pendlovat mezi hlavním nádražím a Domem zdraví. Odpadnou tak neefektivní osmičky, které nyní na své trase dělají linky B a BI.

Expresní spoje vyrazí třikrát denně, při střídání směn v Boschi

Na rozdíl od trolejů pro prodlouženou Vrchlického ulici ještě čekají na definitivní schválení vedení města expresní spoje do průmyslové zóny, jejíž součástí jsou velké podniky Bosch Diesel a Automotive Lighting. Autobusy vyjedou z Horního Kosova a Březinek.

Plánované změny tras trolejbusů v Jihlavě

Linka A - zůstane stejná

  • Jezdí z vozovny k hlavnímu vlakovému nádraží.

Linka B - navržena změna trasy

  • Spojí hlavní nádraží, sídliště Březinky, Dům zdraví a končit bude ve Starých horách.
  • Nově má jezdit okolo sídla záchranné služby a obchodního centra na Špitálském předměstí.

Linka C - zůstane stejná

  • Pendluje mezi Březinkami a Horním Kosovem.

Linka D - nová trasa

  • Vyrazí od hlavního nádraží k domu kultury, Horáckému zimnímu stadionu a potom Seifertovou a Žižkovou ulicí k Domu zdraví. Tam se otočí a pojede stejnými ulicemi zpět.

Linka E - zůstane stejná

  • Jezdí z vozovny k Motorpalu.

Dopravní podnik města Jihlavy (DPMJ) uvažuje o dvou trasách - tentokrát pro autobusy - a vychází přitom i z výsledků loňského průzkumu veřejného mínění.

„Jeden přímý spoj by měl konečnou zastávku na otočce v Horním Kosově a jel by po dálničním přivaděči bez zastavení až do průmyslové zóny okolo firem Bosch a Automotive Lighting,“ uvedl ředitel DPMJ Josef Vilím.

Druhý expres by pak měl odvážet cestující ze sídliště Březinky a rovněž by končil u Bosche. „Na rozdíl od toho kosovského spoje by však nejel přímo, ale ještě přes Hruškové Dvory a pak zadem po nové komunikaci skrz průmyslovou zónu,“ upřesnil ředitel jihlavského dopravního podniku.

Řeč je o třech párech spojů - s ohledem na to, že ve firmách v průmyslové zóně je zavedený třísměnný provoz. „Jeden spoj by tam jel ráno na šestou hodinu a odvážel zpět po stejné trase zaměstnance z noční směny, další by tam byl kolem 14. a poslední okolo 22. hodiny. Expresní spoje zajistí velké autobusy,“ doplnil Josef Vilím.

Pokud budou tyto nové linky schváleny i vedením města, začnou jezdit od podzimu. „Bylo by to někdy se startem posledního čtvrtletí 2016,“ předpokládá Vilím.

Pěšky trvá cesta k obchodům 15 minut, trolejbusem 35 minut

„Expresní linky budou přínosem. Současná struktura dopravy v Jihlavě není z pohledu zaměstnanců vyhovující,“ reagoval člen regionální rady odborových svazů Jiří Antonů. Upozornil však, že bude nutné lidi pracující v průmyslové zóně do nových spojů MHD přilákat - kupříkladu nějakou informační kampaní a třeba i jízdami zdarma v prvních dnech.

Týdeník 5plus2

Každý pátek zdarma

5plus2

Čtení o zajímavých lidech, historických událostech, nevšedních akcích z celého Kraje Vysočina.

Podle obyvatelky Jihlavy Hany Raabové by byly dobré i přímé spoje z Březinek k hypermarketům v ulici Romana Havelky. „Do Kauflandu to je odtud pěšky přibližně 15 minut, městskou hromadnou dopravou pak 35 minut včetně čekání na spoje,“ spočítala Raabová.

Podobné je to podle ní i s cestou do průmyslové zóny. „Samozřejmě, můžeme vstávat o hodinu dřív, jet na opačnou stranu, na náměstí čekat na další spoj, anebo nevyužívat MHD,“ vyjádřila se.

Na dohled jsou v jihlavské dopravě i jiné novinky. „Rádi bychom koupili za pomoci dotací z Evropské unie ještě tři trolejbusy, tři velké autobusy a dva malé,“ nastínil ředitel dopravního podniku Vilím.

Také se hodně mluví o tom, že se na nejvytíženějších linkách zavede pravidelný dvanáctiminutový interval. Lidé si pak lépe než doposud zapamatují odjezdy spojů.