Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trolejbusy v Jihlavě letos dostanou novou trasu, k Boschi zajede expres

  16:12aktualizováno  16:12
Jihlavský dopravní podnik chystá na letošní rok několik novinek. Tou největší je výstavba trolejbusové trasy za 13 milionů korun kolem záchranky a nákupního centra na Špitálském předměstí. Dojde k ní poté, co se mnoho let o záměru pouze mluvilo. Nově začne jezdit třeba i expres do průmyslové zóny.

Ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Obyvatelé velkých jihlavských sídlišť Na Dolech a Horní Kosov se v letošním roce dočkají přímého spoje k nemocnici a poliklinice. Město vyčlenilo ve svém rozpočtu třináct milionů korun na stavbu nové trolejbusové trasy po prodloužené Vrchlického ulici.

Spoj na lince B bude mít jednu konečnou jako doposud na hlavním vlakovém nádraží a druhou nově ve Starých horách - na otočce u železničního přejezdu. Na trase „béčka“ budou dvě nové zastávky. Ta poblíž sídla záchranky se má jmenovat Zátopkova, druhá - pod Horním Kosovem - ponese název Zimní.

„Do poloviny roku bychom tuto akci měli vysoutěžit a předpokládám, že na podzim provoz po prodloužené Vrchlického ulici zahájíme,“ sdělil náměstek ředitele Dopravního podniku města Jihlavy Jaroslav Šetek.

Od podzimu by pak měly nastat v jízdních řádech v největším městě Vysočiny i další změny. Místo linky BI bude po téměř 25 letech obnoveno „déčko“. To má podle záměru dopravního podniku pendlovat mezi hlavním nádražím a Domem zdraví. Odpadnou tak neefektivní osmičky, které nyní na své trase dělají linky B a BI.

Expresní spoje vyrazí třikrát denně, při střídání směn v Boschi

Na rozdíl od trolejů pro prodlouženou Vrchlického ulici ještě čekají na definitivní schválení vedení města expresní spoje do průmyslové zóny, jejíž součástí jsou velké podniky Bosch Diesel a Automotive Lighting. Autobusy vyjedou z Horního Kosova a Březinek.

Plánované změny tras trolejbusů v Jihlavě

Linka A - zůstane stejná

  • Jezdí z vozovny k hlavnímu vlakovému nádraží.

Linka B - navržena změna trasy

  • Spojí hlavní nádraží, sídliště Březinky, Dům zdraví a končit bude ve Starých horách.
  • Nově má jezdit okolo sídla záchranné služby a obchodního centra na Špitálském předměstí.

Linka C - zůstane stejná

  • Pendluje mezi Březinkami a Horním Kosovem.

Linka D - nová trasa

  • Vyrazí od hlavního nádraží k domu kultury, Horáckému zimnímu stadionu a potom Seifertovou a Žižkovou ulicí k Domu zdraví. Tam se otočí a pojede stejnými ulicemi zpět.

Linka E - zůstane stejná

  • Jezdí z vozovny k Motorpalu.

Dopravní podnik města Jihlavy (DPMJ) uvažuje o dvou trasách - tentokrát pro autobusy - a vychází přitom i z výsledků loňského průzkumu veřejného mínění.

„Jeden přímý spoj by měl konečnou zastávku na otočce v Horním Kosově a jel by po dálničním přivaděči bez zastavení až do průmyslové zóny okolo firem Bosch a Automotive Lighting,“ uvedl ředitel DPMJ Josef Vilím.

Druhý expres by pak měl odvážet cestující ze sídliště Březinky a rovněž by končil u Bosche. „Na rozdíl od toho kosovského spoje by však nejel přímo, ale ještě přes Hruškové Dvory a pak zadem po nové komunikaci skrz průmyslovou zónu,“ upřesnil ředitel jihlavského dopravního podniku.

Řeč je o třech párech spojů - s ohledem na to, že ve firmách v průmyslové zóně je zavedený třísměnný provoz. „Jeden spoj by tam jel ráno na šestou hodinu a odvážel zpět po stejné trase zaměstnance z noční směny, další by tam byl kolem 14. a poslední okolo 22. hodiny. Expresní spoje zajistí velké autobusy,“ doplnil Josef Vilím.

Pokud budou tyto nové linky schváleny i vedením města, začnou jezdit od podzimu. „Bylo by to někdy se startem posledního čtvrtletí 2016,“ předpokládá Vilím.

Pěšky trvá cesta k obchodům 15 minut, trolejbusem 35 minut

„Expresní linky budou přínosem. Současná struktura dopravy v Jihlavě není z pohledu zaměstnanců vyhovující,“ reagoval člen regionální rady odborových svazů Jiří Antonů. Upozornil však, že bude nutné lidi pracující v průmyslové zóně do nových spojů MHD přilákat - kupříkladu nějakou informační kampaní a třeba i jízdami zdarma v prvních dnech.

Týdeník 5plus2

Každý pátek zdarma

5plus2

Čtení o zajímavých lidech, historických událostech, nevšedních akcích z celého Kraje Vysočina.

Podle obyvatelky Jihlavy Hany Raabové by byly dobré i přímé spoje z Březinek k hypermarketům v ulici Romana Havelky. „Do Kauflandu to je odtud pěšky přibližně 15 minut, městskou hromadnou dopravou pak 35 minut včetně čekání na spoje,“ spočítala Raabová.

Podobné je to podle ní i s cestou do průmyslové zóny. „Samozřejmě, můžeme vstávat o hodinu dřív, jet na opačnou stranu, na náměstí čekat na další spoj, anebo nevyužívat MHD,“ vyjádřila se.

Na dohled jsou v jihlavské dopravě i jiné novinky. „Rádi bychom koupili za pomoci dotací z Evropské unie ještě tři trolejbusy, tři velké autobusy a dva malé,“ nastínil ředitel dopravního podniku Vilím.

Také se hodně mluví o tom, že se na nejvytíženějších linkách zavede pravidelný dvanáctiminutový interval. Lidé si pak lépe než doposud zapamatují odjezdy spojů.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Stržanov u Žďáru dostal víc peněz, sousedé se kvůli nim rozhádali

Spory ve Stržanově, místní části Žďáru nad Sázavou, se musí zabývat žďárská radnice. Po vzniku petice volající po odstoupení osadního výboru, kterou podepsalo...  celý článek

Jihlava do konce listopadu prodlouží trolejbusové tratě o 1,5 kilometru. Práce...
Jihlava připravuje revoluci v linkách MHD, řidiči jí ale chybí už teď

Konec linky BI, návrat trolejbusu D a nová trasa F. Jihlava chystá největší změnu v městské hromadné dopravě za posledních více než dvacet let. Začátkem...  celý článek

Na hlavním tahu mezi Jihlavou a Havlíčkovým Brodem havarovala tři auta. Zraněno...
Při nehodě tří aut se mezi Jihlavou a Brodem zranilo deset lidí

Hlavní tah z Jihlavy na Havlíčkův Brod uzavřela dopoledne nehoda tří vozidel. Na místě kromě záchranářských sanitek zasahoval i vrtulník. Příčina střetu zatím...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.