Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cyklisté dostali v Brodě cyklopruhy. Zatím však neví, jak je používat

  13:39aktualizováno  13:39
Ve třech ulicích Havlíčkova Brodu se objevily zvláštní pruhy pro cyklisty. Mají jim usnadnit průjezd jednosměrkami v protisměru. Jenže cyklisté v nich zatím tápou. Nevědí přesně, jak je používat. Daleko nebývá k nehodám. Pokud se pruhy osvědčí, je možné, že po městě přibudou.

Cyklistka na snímku projíždí spodní částí Beckovského ulice správně. Cyklopruhy slouží jen pro projetí jednosměrky na kole v protisměru. I pár týdnů po zřízení cyklopruhů to některým cyklistům dělá problémy. | foto: Martin Vokáč, iDNES.cz

Beckovského ulicí v Havlíčkově Brodě sjíždí od sídla policejního územního odboru z kopce cyklista. Na vozovce podél vlevo zaparkovaných aut vidí nakreslený pruh a v něm zobrazeného cyklistu. Automaticky do něho vjede a řítí se z kopce dolů.

Fotogalerie

Zatímco cyklista je pln uspokojení z toho, že město pro něj zřídilo pruh, v němž se může cítit bezpečně, neuvědomuje si, že právě teď pořádně hazarduje. A také se dopouští nesprávného jednání, dost možná i přestupku.

Pruhy pro cyklisty totiž v havlíčkobrodských jednosměrkách slouží trochu jinak, než si dost cyklistů myslí.

„Pruh slouží jen pro ty cyklisty, kteří jedou ve směru šipek. Tedy, pro ty, kteří jedou v jednosměrce v protisměru proti automobilům. Pokud jedou ve směru jednosměrky, musí jet normálně po pravé straně vozovky jako obvykle,“ vysvětluje vedoucí městského odboru dopravy Martin Stehno.

Jedou špatně a pak si stěžují, že je pruh úzký na vyhnutí

Novinka je ve třech brodských ulicích necelý měsíc. Kromě Beckovského ulice je i podél základní školy v ulici Wolkerova a pod letištěm v ulici Kpt. Nováka.

„Je to novinka, která se narodila zničehonic,“ pousmál se místostarosta Libor Honzárek (TOP 09).

Cyklopruhy nechalo město nastříkat kvůli zvýšení bezpečnosti cyklistů a také právě na jejich žádost. Nebyli spokojeni se značením a možnostmi průjezdu cyklistů přes město.

„Mnozí tvrdili, že v mnoha městech a obcích systém cyklopruhů už je a funguje a v Havlíčkově Brodě dosud ne. Přitom by podle nich cyklistům pomohl,“ dodává Stehno.

Prozatím byly pruhy zřízeny jen ve třech ulicích jako pilotní projekt. Cyklisté se s novinkou dosud sžívají a musejí si na ni zvyknout. Ale že by výrazně přispívaly k bezpečnosti, se zatím zcela říct nedá.

Objevilo se třeba několik případů, kdy cyklisté jeli v pruhu proti sobě a pak si na radnici stěžovali, že je pruh příliš úzký a nemohli se vyhnout. Nebo pokud parkující vozidlo zastaví dál od chodníku, pruh je úzký a cyklista z něho musí vyjet.

„Opravdu jsou s tím zatím trochu problémy. Lidé tápou, kudy na kole jet. Větší pozor si musí dát i řidiči aut, kteří vyjíždějí z parkovacích míst. Za vozem se jim může objevit cyklista ze směru, odkud ho nečekali,“ pravil Martin Stehno.

Navíc se objevilo několik oponentů, kterým se cyklopruhy vyloženě nelíbí, považují je za nebezpečné a nabádají k jejich zrušení. „Svolali jsme na radnici uzavřené jednání obou skupin i s projektanty, aby si to vzájemně vyříkali z očí do očí,“ poznamenal Honzárek.

Setkání se uskuteční v příštím týdnu. Vedení města si chce z diskuse odnést poznatky do budoucna.

Pruhy a stezky: vždy se našli jejich odpůrci

Cyklisté to v Havlíčkově Brodě nemají jednoduché. Ačkoli se jim radnice snaží poslední dobou alespoň pár stovek metrů komunikací upravit a věnovat, vždy se najde několik hlasitých odpůrců, kteří investice do stezek a pruhů na chodnících považují za zbytečné vyhazování peněz, jež přivodí nebezpečné a kolizní momenty.

„Zkusili jsme udělat cyklistický pruh na širokém chodníku v Masarykově ulici, abychom cyklisty dostali z frekventované ulice. Okamžitě se objevil odpor lidí, kteří s tím neměli v podstatě nic společného (o protestu obyvatel čtěte zde). Podobný odpor se objevil při budování cyklostezky podél Lidické ulice (o cyklostezce odnikud nikam zde),“ vyjmenoval příklady Honzárek.

Do budoucna je možné, že se cyklopruhy objeví i v dalších brodských ulicích. Které konkrétně by to mohly být, není dosud rozhodnuto.

„V tuto chvíli to necháme otevřené. Uvidíme, jak se osvědčí první tři případy,“ podotkl havlíčkobrodský místostarosta.

Pokud by se mělo jednat opět o pruhy v jednosměrných ulicích, několik dalších by se nabízelo. Zřídit by šly například v ulicích Havlíčkova, Kokořínská a Na Spravedlnosti nebo Boženy Němcové a Na Valech. Namalovat by se daly i v Dolní a Žižkově ulici, pokud se město rozhodne zřídit velký kruhový objezd kolem mlýna mezi náměstím a řekou.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Na Velkou věž a hřeben Blueberry - jen pár set metrů od Vírské přehrady -...
Na vírských ferratech je stále plno, horolezci chtějí přidat víc stezek

Via ferraty, neboli stezky zajištěné ocelovými lany, ve Víru na Žďársku si získaly velkou oblibu mezi začínajícími i zkušenými lezci. Letos k nim mířily...  celý článek

Při dni otevřených dveří v jihlavském dopravním podniku si mohli zájemci...
Jihlavská MHD nasadila retro vozy, ukázala i starý ruský trolejbus

Vozidlo ZiU-9 obdivovali návštěvníci dne otevřených dveří v jihlavském dopravním podniku. Letitý ruský trolejbus, jež patří mezi nejčastěji vyráběné vozy svého...  celý článek

U brněnského krajského soudu stanuli tři příbuzní, kteří podle obžaloby unesli...
Za únos „sexuální otrokyně“ z autobusové zastávky potvrdil soud vězení

Vrchní soud v Olomouci potvrdil rozsudky vynesené v případě trojice mužů, kteří koncem května unesli mladou ženu z autobusové zastávky na Jihlavsku. Chtěli z...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.