Investor získal minulý týden první důležité razítko. Úředníci krajského odboru životního prostředí rozhodli, že obchodní centrum nemá významný vliv na životní prostředí. To znamená, že povolovací proces pokračuje dál a dokumentace se přesune na jihlavský stavební úřad.
Špitálské předměstíFirma Unimex Group žádá o povolení stavby nových obchodů v Jihlavě. Co má v centru být a kolik tam asi tak bude jezdit zákazníků? Severní část, směr k zahrádkám. zahrnuje velkoprodejnu potravin a rychlé občerstvení. Předpoklad je takový, že k této části pojede každou hodinu 227 osobních aut. Jižní část, směr k Prachárně, tam bude hobbymarket (zřejmě Avex), autosalon a servis Ford a obchody (elektro, nábytek nebo obuv). V tomto případě by měla být návštěvnost vyšší - asi 300 aut každou hodinu provozu. Zdroj: Unimex Group, EIA |
V souvislosti s posuzováním vlivů na životní prostředí dorazilo na krajský úřad několik připomínek od obyvatel sídliště Za Prachárnou, Vrchlického a Kaštanové ulice.
Lidem vadí nárůst dopravy
"Jako hlavní problém vidím zhoršení dopravní situace. V dané lokalitě se připravuje také stavba kancelářské budovy Triangl a pole směrem k Zaječímu skoku má být využito pro bytovou a rodinnou zástavbu. Dále má být rozšířen areál nemocnice. Všechny tyto stavby přinesou vyšší dopravní zatížení pro Vrchlického ulici," uvedl Jaroslav Krotký. který ve Vrchlického ulici bydlí.
Také Radek Popelka z Kaštanové ulice poukázal na možné potíže v dopravě. "Proti obchodům jako takovým nejsem. Pokud budou střechy budov osázené zelení a parkoviště udržované, neměl by být problém. V dopravě by pomohlo obousměrné napojení Vrchlického ulice na jihlavský obchvat," řekl Popelka.
Nájezd na obchvat je nyní možný jen pro směr k dálnici D1, nikoli pro směr na Vídeň a Pelhřimov. "Projekt obchodního centra se pořád vyvíjí. Investor jedná se zástupci města," řekl vedoucí odboru dopravy Ján Tinka.
"Výjezd musí být směrem k obchvatu Jihlavy, aby auta nezatěžovala prostor před policií. Tam to je už dneska špatné. Tu podmínku si stanovila krajská hygienická stanice," doplnil architekt Tomáš Lakomý z jihlavské radnice. "Hygienici také nesouhlasí s průjezdem aut od obchodního centra za Prachárnu," doplnil. Auta tak pojedou buď přímo na obchvat nebo přes sídliště Na Dolech.
Obyvatelé sídliště sepsali petici
Nejvíce výhrad k projektu Špitálské předměstí měli obyvatelé sídliště Za Prachárnou - jde o petiční výbor z domu Za Prachárnou 22.
Obchody podle nich přinesou novou dopravní zátěž a sníží ceny bytů. "Jde pouze o komerční zájem investora na úkor zájmů veřejnosti bydlící v blízkém okolí," uvedli zástupci petičního výboru.
Součástí obchodního centra Špitálské předměstí má být parkoviště pro 529 aut. Výhledově tam má jezdit i trolejbus.
Hobbymarket je zatím v Jihlavě jediný - Baumax. Nejbližšími potravinářskými supermarkety jsou Coop u hřbitova a Penny Market na Dolině. Asi kilometr a půl pěšky z Prachárny je to pak do obchodní zóny v ulici Romana Havelky, kde stojí mimo jiné Kaufland a hypermarket Albert. Dále je v Jihlavě Tesco a obchodně-zábavní centrum City Park.
V plánu je ještě výstavba obchodů v jiné části města - u výpadovky na Pelhřimov. Toto centrum se má jmenovat Aventin.