Křižovatka ulic Čechova, Dvořácká a U Kasáren v Havlíčkově Brodě. Neobvyklá je svým zkoseným tvarem. Radnice jí proto chce přeměnit na kruhový objezd. Doprava tu však není nikterak silná, křižovatka je uprostřed vilové čtvrti. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Brod chce další dva kruhové objezdy. Zbytečné, nevhodné, tvrdí kritici

  • 6
Na okrajích Havlíčkova Brodu by mohly brzy vzniknout dva nové kruhové objezdy. Radnice by ráda měla jeden v Chotěbořské ulici, druhý v Čechovce. Jenže první by se nacházel na obchvatu, z čehož není šťastné Ředitelství silnic a dálnic, a druhý by byl v klidné vilové čtvrti, kde není silný provoz.

V ulicích Havlíčkova Brodu jich je už šest. Ten poslední většina řidičů přijala s velkým odporem, mnozí se na něm rozčilují ještě dnes. A radnice přitom přemýšlí o dalších dvou. Kruhové objezdy v posledních letech ve městě vyrůstaly rychlým tempem a zdá se, že tento trend neskončí.

Když se doprava v Masarykově ulici loni potýkala s velkými omezeními, provizorní kruhový objezd na křižovatce Chotěbořské ulice a severovýchodního obchvatu si řidiči i odborníci nemohli vynachválit. V budoucnu by zde mohl vzniknout natrvalo.

A k tomu by mohl přibýt objezd v lokalitě, kde by to čekal málokdo. V poměrně klidné vilové čtvrti kolem Čechovy ulice. Konkrétně by měl vzniknout na křižovatce ulic Čechova, Dvořácká a U Kasáren. Nápad na zřízení kruhového objezdu vzešel z výboru pro rozvoj města.

„Není to klasická čtyřramenná křižovatka. Je poměrně komplikovaná a dochází tu k drobnějším nehodám,“ vysvětlil havlíčkobrodský místostarosta Libor Honzárek (TOP 09). Křižovatka sice čtyři ramena má, ale ulice nejsou v pravém úhlu. Je zkosená. Navíc do ní ústí výjezd z areálu bývalých kasáren, které nyní slouží jako menší průmyslová zóna.

Bude stačit pár čar a vznikne nejlevnější kruhák ve městě

Ačkoliv tu vedení města chce okružní křižovatku, velké stavební úpravy neplánuje. Naopak, nový kruhový objezd by měl být tím nejjednodušším a zdaleka nejlevnějším ve městě. „Uvažujeme o zřízení minikruháku pouze formou vodorovného dopravního značení,“ poznamenal Honzárek. Žádný jiný takový v Brodě není.

„To proto, aby tudy bez problémů projela i větší auta mířící do bývalých kasáren,“ vysvětlil místostarosta. Pro tuto variantu hovoří i omezený prostor v křižovatce, jednoduchost provedení a cena. Jedinými „stavebními“ úpravami by bylo osazení svislých značek a posun zastávky MHD.

„Řekl bych, že tady dělat kruhák je naprostá zbytečnost. Ale když to někdo pouze namaluje na silnici, dá se to přežít,“ konstatoval muž bydlící nedaleko křižovatky. „To nemůže být nijak extra drahé a hlavně - čára na silnici není zeď nebo obrubník,“ pousmál se.

Zbytečná okružní křižovatka leží i v polích na Ledečské ulici

Kruhové objezdy řidiči v Brodě neradi přijímají. Zvlášť poté, co nechalo město loni vybudovat jeden v Ledečské ulici na rovné a přehledné silnici v polích. Jediná odbočka vede k sídlišti, které se teprve staví, a po dokončení nebude odbočka více frekventovaná než kterákoliv jiná ve městě.

V Čechovce by se namalovaný minikruhák mohl začít používat už ve druhé polovině letošního roku. Výbor doporučil zastupitelům tento záměr schválit. Ti se k němu vyjádří nejdříve na červnovém jednání. Pro jeho namalování také musí uvolnit potřebné tisíce korun z rozpočtu.

A v nejbližších měsících to nemusí být poslední nový kruhový objezd. Pokud se město dohodne s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD), může se v okružní změnit křižovatka severovýchodního obchvatu s Chotěbořskou ulicí.

Že by kruhák pomohl vozům jedoucím z centra města na Chotěboř a opačně, nikdo nepochybuje. Město navíc nechalo vypracovat studii, která vhodnost umístění objezdu řešila i v souvislosti s významem a případným zpomalením dopravy na obchvatu.

Přeměna křížení obchvat degraduje. Ale prý se to vyplatí

„Přeci jen, kruhový objezd by obchvat trochu degradoval. Zvlášť poté, co by byl vybudován i obchvat jihovýchodní, o nějž roky usilujeme,“ je si vědom Libor Honzárek. „Studie ale ukázala, že by se okružní křižovatka vyplatila, její dopad na plynulost provozu na obchvatu by nebyl výrazný,“ dodal místostarosta.

O možnosti vybudovat tu kruhový objezd se hovoří od loňského podzimu. ŘSD se k tomu ale od počátku staví rezervovaně. „V první řadě je to zájem města, které tím chce vyřešit propustnost svých ulic. Pro nás bude rozhodující průjezdnost obchvatu a přesná čísla, která budou vycházet z kapacitního posouzení,“ pravila už dříve ředitelka jihlavské správy ŘSD Marie Tesařová.

„Nelze z veřejných peněz stavět něco jen proto, že by se to někomu líbilo,“ dodala. Brzdit dopravu na obchvatu kvůli zlepšení průjezdnosti jiných ulic nepovažovala za vhodné.

Její organizace nyní dostala studii k posouzení. Na jejím základě může na vybudování kruhového objezdu kývnout, nebo může nechat vypracovat případný oponentní posudek a stavbu zamítnout.