Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Brod chce další dva kruhové objezdy. Zbytečné, nevhodné, tvrdí kritici

  8:58aktualizováno  8:58
Na okrajích Havlíčkova Brodu by mohly brzy vzniknout dva nové kruhové objezdy. Radnice by ráda měla jeden v Chotěbořské ulici, druhý v Čechovce. Jenže první by se nacházel na obchvatu, z čehož není šťastné Ředitelství silnic a dálnic, a druhý by byl v klidné vilové čtvrti, kde není silný provoz.

Křižovatka ulic Čechova, Dvořácká a U Kasáren v Havlíčkově Brodě. Neobvyklá je svým zkoseným tvarem. Radnice jí proto chce přeměnit na kruhový objezd. Doprava tu však není nikterak silná, křižovatka je uprostřed vilové čtvrti. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

V ulicích Havlíčkova Brodu jich je už šest. Ten poslední většina řidičů přijala s velkým odporem, mnozí se na něm rozčilují ještě dnes. A radnice přitom přemýšlí o dalších dvou. Kruhové objezdy v posledních letech ve městě vyrůstaly rychlým tempem a zdá se, že tento trend neskončí.

Fotogalerie

Když se doprava v Masarykově ulici loni potýkala s velkými omezeními, provizorní kruhový objezd na křižovatce Chotěbořské ulice a severovýchodního obchvatu si řidiči i odborníci nemohli vynachválit. V budoucnu by zde mohl vzniknout natrvalo.

A k tomu by mohl přibýt objezd v lokalitě, kde by to čekal málokdo. V poměrně klidné vilové čtvrti kolem Čechovy ulice. Konkrétně by měl vzniknout na křižovatce ulic Čechova, Dvořácká a U Kasáren. Nápad na zřízení kruhového objezdu vzešel z výboru pro rozvoj města.

„Není to klasická čtyřramenná křižovatka. Je poměrně komplikovaná a dochází tu k drobnějším nehodám,“ vysvětlil havlíčkobrodský místostarosta Libor Honzárek (TOP 09). Křižovatka sice čtyři ramena má, ale ulice nejsou v pravém úhlu. Je zkosená. Navíc do ní ústí výjezd z areálu bývalých kasáren, které nyní slouží jako menší průmyslová zóna.

Bude stačit pár čar a vznikne nejlevnější kruhák ve městě

Ačkoliv tu vedení města chce okružní křižovatku, velké stavební úpravy neplánuje. Naopak, nový kruhový objezd by měl být tím nejjednodušším a zdaleka nejlevnějším ve městě. „Uvažujeme o zřízení minikruháku pouze formou vodorovného dopravního značení,“ poznamenal Honzárek. Žádný jiný takový v Brodě není.

„To proto, aby tudy bez problémů projela i větší auta mířící do bývalých kasáren,“ vysvětlil místostarosta. Pro tuto variantu hovoří i omezený prostor v křižovatce, jednoduchost provedení a cena. Jedinými „stavebními“ úpravami by bylo osazení svislých značek a posun zastávky MHD.

„Řekl bych, že tady dělat kruhák je naprostá zbytečnost. Ale když to někdo pouze namaluje na silnici, dá se to přežít,“ konstatoval muž bydlící nedaleko křižovatky. „To nemůže být nijak extra drahé a hlavně - čára na silnici není zeď nebo obrubník,“ pousmál se.

Zbytečná okružní křižovatka leží i v polích na Ledečské ulici

Kruhové objezdy řidiči v Brodě neradi přijímají. Zvlášť poté, co nechalo město loni vybudovat jeden v Ledečské ulici na rovné a přehledné silnici v polích. Jediná odbočka vede k sídlišti, které se teprve staví, a po dokončení nebude odbočka více frekventovaná než kterákoliv jiná ve městě.

V Čechovce by se namalovaný minikruhák mohl začít používat už ve druhé polovině letošního roku. Výbor doporučil zastupitelům tento záměr schválit. Ti se k němu vyjádří nejdříve na červnovém jednání. Pro jeho namalování také musí uvolnit potřebné tisíce korun z rozpočtu.

A v nejbližších měsících to nemusí být poslední nový kruhový objezd. Pokud se město dohodne s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD), může se v okružní změnit křižovatka severovýchodního obchvatu s Chotěbořskou ulicí.

Že by kruhák pomohl vozům jedoucím z centra města na Chotěboř a opačně, nikdo nepochybuje. Město navíc nechalo vypracovat studii, která vhodnost umístění objezdu řešila i v souvislosti s významem a případným zpomalením dopravy na obchvatu.

Přeměna křížení obchvat degraduje. Ale prý se to vyplatí

„Přeci jen, kruhový objezd by obchvat trochu degradoval. Zvlášť poté, co by byl vybudován i obchvat jihovýchodní, o nějž roky usilujeme,“ je si vědom Libor Honzárek. „Studie ale ukázala, že by se okružní křižovatka vyplatila, její dopad na plynulost provozu na obchvatu by nebyl výrazný,“ dodal místostarosta.

O možnosti vybudovat tu kruhový objezd se hovoří od loňského podzimu. ŘSD se k tomu ale od počátku staví rezervovaně. „V první řadě je to zájem města, které tím chce vyřešit propustnost svých ulic. Pro nás bude rozhodující průjezdnost obchvatu a přesná čísla, která budou vycházet z kapacitního posouzení,“ pravila už dříve ředitelka jihlavské správy ŘSD Marie Tesařová.

„Nelze z veřejných peněz stavět něco jen proto, že by se to někomu líbilo,“ dodala. Brzdit dopravu na obchvatu kvůli zlepšení průjezdnosti jiných ulic nepovažovala za vhodné.

Její organizace nyní dostala studii k posouzení. Na jejím základě může na vybudování kruhového objezdu kývnout, nebo může nechat vypracovat případný oponentní posudek a stavbu zamítnout.



Nejčtenější

Chlapec z vláčku předčasně vystoupil, popisuje tragédii majitel Šiklandu

V zábavním areálu Šiklův mlýn spadl 5letý chlapec pod kola vláčku (14. 7. 2018).

Chlapec, který v sobotu zemřel v zábavním areálu Šiklův mlýn pod koly turistického vláčku, z něj podle majitele parku...

Při festivalu na Vysočině zemřel pětiletý chlapec, spadl pod kola vláčku

Pětileté dítě vypadlo z vláčku.

Rodinný festival v zábavním areálu Šiklův mlýn u Bystřice nad Pernštejnem poznamenala tragická událost. Pětiletý...



Malování na poníky dětem dovolily brigádnice, Šikland jim dal výpovědi

Při rodinném festivalu Blue Style Prima Fest v Šiklandu ve Zvoli u Penštejna...

Víkendové malování na poníky v areálu Šiklova mlýna, které pobouřilo veřejnost, nebylo oficiální součástí programu....

Kvůli falešnému svědectví hledá Šikland lidi, kteří tragickou nehodu viděli

V zábavním areálu Šiklův mlýn spadl 5letý chlapec pod kola vláčku (14. 7. 2018).

Zábavní areál Šikland hledá skutečné svědky, kteří byli u sobotní tragické nehody. Pod koly výletního vláčku tam zemřel...

Nejbezpečněji je na Vysočině, kriminalitě vévodí velká města

Kriminalita v České republice

V Česku je ročně nahlášeno v průměru 280 tisíc trestných činů. Nejvíce jich policie řeší hlavně ve velkých městech a...

Další z rubriky

Muž, který zachránil Polnou před Prusy, dostal zlatý kříž od císaře

Antonín Pittner v roce 1858. Tehdy byl dvacet let ženat a věnoval se výhradně...

Kupec, velký vlastenec a dlouholetý purkmistr. Tím vším byl Antonín Pittner, největší osobnost Polné na Jihlavsku 19....

Inspekce rozdala pokuty za miliony, radila i stavebníkům jak na netopýry

Podle inspektorů životního prostředí firma Aquasys u Stržského potoka ve...

Případů porušení zákona v oblasti ochrany životního prostředí ubývá u velkých podniků, ale naopak jich přibývá mezi...

Může se ledovat. Svary ve střeše jihlavského stadionu jsou opravené

Střecha je momentálně největším problémem Horáckého zimního stadionu v Jihlavě....

Před měsícem statik při kontrole konstrukce střechy Horáckého zimního stadionu v Jihlavě zjistil, že ve svarech jsou...

Najdete na iDNES.cz