Nová cyklostezka by mohla propojit Velké Meziříčí s Velkou Bíteší. Dostala by název D1 a vedla by podél dálnice. Ilustrační snímek

Nová cyklostezka by mohla propojit Velké Meziříčí s Velkou Bíteší. Dostala by název D1 a vedla by podél dálnice. Ilustrační snímek | foto: TSK Praha

Cyklisty mezi Bíteší a Velkým Meziříčím má lákat jízda k potoku i po D1

  • 3
Lidé z Velké Bíteše mohou na webu města hlasovat, zda chtějí vybudovat novou cyklostezku k Bílému potoku. Pozadu nehodlá zůstat ani sousední Velké Meziříčí. To by rádo obě města propojilo cyklostezkou příhodně nazvanou D1. Kopírovat by měla dálnici.

Chcete cyklotrasu podél Bílého potoka? Vyplňte dotazník. Tak vyzývá bítešská radnice na webových stránkách obyvatele města. Hlasovat mohou až do 2. března.

„Chci zjistit, zda je zájem o vybudování cykloturistické trasy, která by propojila Bíteš a cyklotrasu číslo 5189 údolí Bílého potoka. Měla by začínat v Bíteši, vést kolem obce Křoví, přes Pánovský mlýn, podél toku Bílého potoka až na Šmelcovnu,“ uvádí autorka dotazu Marcela Šebková, studentka Vysoké školy polytechnické Jihlava, která na to téma píše bakalářskou práci.

Pro bítešskou radnici je průzkum zajímavý, protože záměr vytvořit v těchto místech cyklotrasu není nový. „Už v minulém období jsme na tom začali pracovat. Bakalářská práce může posloužit jako podklad pro vyhledávací studii. Údolí Bílého potoka je turisticky zajímavá lokalita. Při spolupráci Kraje Vysočina, Bíteše a Jihomoravského kraje se může v dohledné době podařit cyklotrasu prosadit,“ říká bítešský místostarosta Tomáš Kučera.

Příroda by se asfaltem ničit nemusela

Šebková už v diskusi na webu posbírala kladné i záporné reakce respondentů. „To se vážně dá dělat bakalářská práce na téma 17 kilometrů cyklotrasy a jak za peníze z rozpočtu - tedy daní - zničit 17 kilometrů celkem pěkné přírodní trasy nějakou asfaltovou silnicí?“ ptá se účastník diskuse se jménem Luboš.

„Pokud by se provedly šetrné úpravy pro kola hůře prostupných míst, vybudovaly lávky přes brody, směrové a informační tabule, tak s tím bych problém neměl,“ doplňuje v diskusi Mirek Černý.

Šebková se nedomnívá, že by se nutně ničila příroda asfaltem. „Nebude ho potřeba na většině plánovaného úseku. Sama jsem si ho prošla a z valné části tudy vede už teď slušná polní cesta. Jenomže o ní téměř nikdo neví,“ uvádí studentka.

Pro cyklisty je to zajímavé území i díky tomu, že vede pěknou přírodou s mlýny, z nichž jeden v minulosti využili filmaři při natáčení snímku o druhé světové válce. Navíc by se zde podpořil turistický ruch.

Z Meziříčí do Bíteše na kole podél dálnice

Taky v sousedním Velkém Meziříčí plánují rozšířit možnosti pro ty, co se raději dopravují na kole nebo je pro ně cykloturistika dobrým způsobem, jak trávit volný čas.

„V příštím roce vytyčíme přes město novou cyklostezku, která propojí Nesměřské a Balinské údolí. Aktuálně jde o úsek od Jelínkovy vily po soutok. V tomto roce ještě v jedné ulici opravíme kanalizaci a jakmile to bude hotové, příští rok se může dělat zmíněná cyklostezka,“ hlásí velkomeziříčský starosta Radovan Necid.

Z dřívější doby leží v šuplíku záměr vytvořit cyklotrasu s příhodným názvem D1.

„Má kopírovat starou brněnskou silnici a vlastně tak trochu i dálnici D1. A vést od Měřína přes Meziříčí do Bíteše. Je to spousta katastrů a vlastníků pozemků. Ale taky šance udělat trasu zajímavou nejen pro turisty, ale i pro ty, kteří raději jezdí do práce na kole,“ zdůrazňuje Necid s tím, že začíná kolečko jednání se starosty obcí na trase, s mikroregionem i s krajem.