Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Nejméně řidičů se vybodovalo na Vysočině, o průkaz přišlo 1 300 lidí

  • 4
Na Vysočině jsou nejvzornější řidiči v republice. Alespoň to vyplývá ze statistiky ministerstva dopravy. Podle ní bylo letos od ledna do června v kraji 1 301 řidičů, kteří dosáhli dvanácti bodů v rámci bodového systému, a přišli tedy na rok o řidičský průkaz.

V porovnání s ostatními regiony to je vůbec nejnižší počet lidí. Nepopulární první místo co do počtu vybodovaných řidičů má Středočeský kraj, kde dvanáct bodů nasbíralo za půl roku 5 584 motoristů.

„Dá se říci, že na Vysočině jsou nejdisciplinovanější řidiči,“ říká Ján Tinka, vedoucí odboru dopravy jihlavského magistrátu.

Při pohledu na další údaje ze statistiky však situace pro Vysočinu není už tak růžová. Při přepočtu vybodovaných na registrované řidiče je Vysočina mezi ostatními kraji na osmém místě. Stále je ale pod celorepublikovým průměrem.

Telefonování, rychlost a pásy

S odevzdáním řidičského průkazu kvůli takzvanému vybodování má zkušenosti i Martin z Jihlavy. „Jezdil jsem autem pracovně den co den po celé republice. Body jsem nasbíral poměrně rychle. Bylo to hlavně za telefon a překročení rychlosti. Když jsem se blížil k dvanáctce, dával jsem si pozor, ale nakonec mě dostaly nezapnuté bezpečnostní pásy,“ líčí svou zkušenost.

Za co se sbírají body

7 bodů

  • řízení pod vlivem alkoholu
  • jízda po odebrání řidičského průkazu
  • ujetí od dopravní nehody
  • neposkytnutí první pomoci
  • jízda v protisměru

3 body

  • nezastavení před přechodem pro chodce
  • nepoužití bezpečnostního pásu
  • překročení rychlosti o více než 20 kilometrů za hodinu v obci a více než o 30 km/h mimo obec

2 body

  • držení telefonu za jízdy
  • překročení rychlosti do 20 km/h v obci a do 30 km/h mimo obec

Pozn.: Jde pouze o výběr přestupků.

Bál se hlavně, že kvůli nemožnosti řídit auto přijde o práci. „V zaměstnání mi naštěstí vyšli vstříc. Převedli mě na jinou, i když hůř placenou práci. A samozřejmě jsem přišel o služební auto. Do práce jsem jezdil vlakem nebo autobusem. Za rok jsem si udělal zkoušky a znovu řídím. Jenom si dávám mnohem větší pozor. Už bych to nechtěl zažít,“ usmívá se.

Nejčastěji na silnici hřeší ti, kteří dostali řidičský průkaz v roce 2006. Při přepočtu na počet řidičů v daném věku tvoří největší skupinu bodovaných muži ve věku 24 let a ženy ve věku 31 let.

Na Vysočině za poslední půlrok v porovnání s ostatními kraji přibylo nejvíc řidičů s 10 body. Nejčastější je ale dvoubodový prohřešek. Ten zde má na kontě 5 885 lidí. Dva body je možné získat například za telefonování během jízdy nebo za překročení rychlosti v obci do 20 kilometrů v hodině. To jsou společně s nepoužitím bezpečnostního pásu zároveň nejčastější prohřešky, kterých se řidiči dopouštějí.

Policejních kontrol na silnicích a svých možných přestupků by se aktuálně měli nejvíc obávat řidiči s deseti a jedenácti body. Takových bylo v kraji ke konci června 369.

Body na Vysočině sbírají ve velkém cizinci. Kvůli D1

Na Vysočině nejezdili podle předpisů také zahraniční šoféři. Body zde nasbíralo 2 766 cizinců, což je více než celorepublikový průměr. Důvodem velkého počtu cizinců, kteří se dopouštějí přestupku, je podle policejní mluvčí Dany Čírtkové fakt, že Vysočina je tranzitní region, kudy vede nejvytíženější dálnice D1.

„Nejčastěji mají cizinci na svědomí překročení povolené rychlosti, porušení zákazových značek a přestupky v souvislosti s nehodami. Velkou část tvoří zahraniční řidiči kamionů,“ upřesňuje Čírtková. Občas se najdou i ti, kteří jezdí pod vlivem drog.

Řidičům, kteří se po celý rok chovali vzorně a nenasbírali ani jeden trestný bod, jsou ze zákona odečteny 4 body z jejich bodového konta. Za letošek se to na Vysočině týkalo 11 614 osob. Umazat nelichotivý kredit o tři body mohou jednou za rok i ti, kteří absolvují takzvané školení bezpečné jízdy v akreditovaném středisku. Podmínkou však je, aby žadatel neměl v registru řidičů více než 10 bodů a aby za přestupek nedostal více než 5 bodů.

Námitky uspějí jen velmi výjimečně

Vybodovaní řidiči, kteří museli na rok odevzdat řidičský průkaz a chtějí po uplynutí této lhůty dál řídit vůz, musejí absolvovat zkoušku v autoškole, lékařskou prohlídku a dopravně psychologické vyšetření. Do odevzdání řidičského průkazu se řidičům většinou nechce. Přitom tak musejí učinit do pěti dnů od výzvy městského úřadu, nebo podat proti vybodování námitku, která se řeší ve správním řízení.

„Je opravdu velmi výjimečné, když vybodovaný řidič námitku nepodá. Nicméně jejich úspěšnost ve správním řízení je mizivá. Za 10 let, co funguje bodový systém a spravuji tuto agendu, bych úspěšné případy spočítala na prstech jedné ruky,“ konstatovala Jana Kubátová z odboru dopravy jihlavského magistrátu.