V Jihlavě jezdí trolejbusy od roku 1948. Místní dopravní podnik má ve svém...

V Jihlavě jezdí trolejbusy od roku 1948. Místní dopravní podnik má ve svém vozovém parku i poslední ryze český trolejbus. Na snímku o něm vypraví údržbář Viktor Novák. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Experti radí Jihlavě nové linky MHD, víc automatů i troleje v pěší zóně

  • 8
Pražská společnost HaskoningDHV doporučila Jihlavě vybudovat nové zastávky u brány a hřbitova, točnu na náměstí či novou trolejbusovou linku vedoucí do Bedřichova. Tam už přitom ve dvacátých letech minulého století měly jezdit tramvaje. Je to zřejmě nejdéle „spící“ záměr v jihlavské dopravě.

Se studií, která má téměř 250 stran, nyní pracuje vedení Jihlavy i dopravního podniku. Dokument obsahuje nejen návrhy možných investic do jihlavské městské hromadné dopravy, ale i návrhy škrtů některých linek.

Některé kroky přijdou na řadu už letos - město chystá například výstavbu trolejového vedení po prodloužené Vrchlického ulici. Na jiné investice je ale ještě čas, případně skončí jen na papíře.

1 Na velký dopravní uzel chce Jihlava dotaci - do roku 2020

Současné městské vlakové nádraží v Jihlavě je zatím „popelkou“. Je ve stínu hlavní stanice a na okraji zájmu cestujících. Má se to ale změnit. Sjíždět se tam budou také trolejbusy a autobusy. A poblíž vznikne i velkokapacitní parkoviště.

„Terminál máme zahrnutý do integrovaného plánu rozvoje území čili pro dotační tituly do roku 2020,“ uvedl k nejdůležitější jihlavské dopravní investici příštích let náměstek primátora Vratislav Výborný. Součástí projektu je také výstavba nové silnice propojující Jiráskovu ulici s okružní křižovatkou Havlíčkova.

Výstavbu nového velkého dopravního uzlu doporučili také experti ve studii. „Po vybudování terminálu je pak v Jihlavě možné zkrátit trolejbusovou linku A do trasy Dopravní podnik - Dopravní terminál a prodloužit sem některé autobusové linky začínající na Masarykově náměstí (například se nabízí linka 7 - pozn. red.). Přes terminál je též vhodné vést stávající trolejbusovou linku E,“ uvedli odborníci z firmy HaskoningDHV.

2 Obnovení MHD v Benešově ulici, nynější pěší zóně

Tato záležitost se řadí k těm nejkontroverznějším. Otázkou je, zda přivést nejprve autobus a pak i trolejbus do Benešovy ulice. „Trolejbus tudy 40 let jezdil bez problémů,“ připomíná Zdeněk Sýkora, jednatel jihlavského sdružení Za záchranu historických trolejbusů a autobusů.

Vytížení linek MHD v Jihlavě

Nejvíce cestujících:

Linka C (Březinova - H. Kosov) - pracovní den 8 264 (41 osob/spoj), víkend 3 311 (26 osob/spoj)

Linka 36 (H. Kosov - Bosch) pracovní den 5 361 (41 osob/spoj), víkend 1 889 (29 osob/spoj)

Linka BI (okružní z nádraží) - pracovní den 5 201 (61 osob/spoj), víkend 2 030 (32 osob/spoj)

Linka 12 (V. Beranov - Štoky) - pracovní den 5 053 (40 osob/spoj), víkend 2 049 (24 osob/spoj)

Nejméně cestujících:

Linka 6 (Městské nádr. - náměstí) - pracovní dny 50 (0,9 osoby/spoj), víkend 34 (0,8 osoby/spoj)

Linka 9 (Hosov - náměstí) - pracovní dny 9 (4,5 osoby/spoj), víkend nejezdí

Zdroj: analýza zpracovaná firmou HaskoningDHV CR pro město Jihlava

„Ten trolejbus tam patří. A že je ,Beneška‘ pěší zónou? Můžete se jet podívat třeba do Curychu, Budapešti nebo Grenoblu. Tam jezdí pěší zónou tramvaj, tedy, jako zátěž pro podloží ulice, mnohem horší vozidlo než trolejbus,“ dodal Sýkora.

Podle expertů ze společnosti HaskoningDHV by se znovuzavedením trolejbusů do Benešovy ulice vyřešila i objízdná trasa pro případ jakékoli mimořádnosti v Křížové ulici. Tou teď vyjíždějí z náměstí všechny trolejbusové i řada autobusových linek.

Vedení města a dopravního podniku zatím diskutuje o možnosti vést Benešovou ulicí autobusovou linku číslo 6. Ta dosud pendluje mezi městským nádražím a Masarykovým náměstím a není moc využívaná. „Je tam střet v tom, že jde o pěší zónu. A také doba se oproti tomu, kdy tam jezdil trolejbus, změnila,“ poznamenal k tomuto tématu náměstek primátora Výborný.

Šestka by podle něj mohla končit buď u Domu zdraví, nebo až ve Starých horách na otočce u železničního přejezdu. „Že by si lidé zvykli jezdit od Domu zdraví po prodloužené Vrchlického ulici ještě dříve, než zde vybudujeme novou trasu pro trolejbusy,“ upřesnil Výborný.

Podle Zdeňka Sýkory je chybou, že město zatím nepostavilo propojku od okružní křižovatky Havlíčkova (od budovy Rozkvětu) k městskému nádraží. „Pak by se dala veškerá městská doprava vést kolem městského vlakového nádraží a linka 6 by nebyla potřeba,“ nastínil.

3 Další automaty za zhruba dva miliony korun

Přibližně dvoumilionovou investici doporučují autoři dopravní studie na pořízení dalších automatů. Multifunkční přístroje umožňující nákup jízdenek i dobití elektronických karet by podle expertů měly být také na zastávkách u firmy Bosch, u Billy, City Parku, Kauflandu, na Brněnském kopci, na sídlišti Na Dolech a na zastávce Na Růžku.

Ve studii se také píše o tom, aby město spustilo internetový obchod s možností nákupu časových kuponů a dobíjení karet. E-shop by podle současných odhadů vyšel zhruba na 800 tisíc korun.

4 Navržené noční linky mají levnější i nákladnější verzi

U nočních linek mají odborníci na dopravu dvě doporučení - levnější s jednou trolejbusovou či autobusovou linkou a dražší se dvěma trasami N1 a N2.

První trasa by vedla z hlavního nádraží přes Březinky, Masarykovo náměstí okolo nemocnice do Horního Kosova, druhá má spojovat vozovnu, náměstí Královský Vršek a končit v ulici 5. května.

Dražší varianta by stála ročně přibližně o 462 tisíc korun víc než stávající noční provoz zajišťovaný na několika linkách jedním trolejbusem.

„V současnosti neexistuje pravidelný interval mezi spoji. Ty jsou vedeny nahodile po různých částech linek A, B a BI. Takový systém je pro cestující zcela nepřehledný, od čehož se odvíjí využívanost a efektivnost takovéto noční dopravy. Zcela pak chybí obsluha jedněch z největších jihlavských sídlišť Horní Kosov a Na Dolech a také obsluha Bedřichova,“ upozornili experti.

5 Ať se trolejbusy mohou otáčet i na Masarykově náměstí

Další doporučení ve studii se týká točny pro trolejbusy na Masarykově náměstí. Zatímco autobusy se tam v pohodě otočit mohou, trolejbusy nikoli.

Točna by byla výhodná zejména při případných mimořádných událostech, například v ulicích Křížová nebo Znojemská. Mohla by tak končit i některá z linek. Šlo by o výdaj zhruba dvou milionů korun.

6 Autobusy by mohly mít zastávku u brány Matky Boží

Šest set tisíc korun by podle odhadů dopravních expertů stálo vybudování nové zastávky v Hradební ulici poblíž brány Matky Boží.

Zatímco ve směru do centra města lidé mohou vystupovat u Dělnického domu, v opačném směru zastávka na trase autobusu číslo 36 od firmy Bosch do Horního Kosova chybí. Zastávka by navíc mohla sloužit nejen pro MHD, ale i „modré“ linkové autobusy.

„My jsme dopravce, budeme jezdit to, co nám radniční odbor dopravy připraví,“ uvedl ředitel dopravního podniku Vilím.

7 Nová zastávka by se hodila také u hřbitova a Jysku

I tato záležitost by se dala udělat relativně rychle. Také u ústředního hřbitova staví hodně využívaný autobus na lince 36 zatím jen v jednom směru. Cestující jedoucí z průmyslové zóny a centra města tady vystoupit nemohou.

Náklady na výstavbu zastávky jsou stejné jako u brány Matky Boží - 600 tisíc korun. Vhodné místo pro ni by bylo před nákupním centrem Jysk.

8 Trolejbusová linka do Bedřichova

O tomto záměru se v Jihlavě mluvilo už okolo roku 1920. Tehdy radní zvažovali, zda na Bedřichov nevybudovat trať pro tramvaj. Nedopadlo to. A nevyšel za totality ani trolejbus.

„Bedřichov, to byla hudba budoucnosti už před 20 lety. Ta investice je ohromná a v tuto chvíli jsme o ni (na rozdíl od trasy po Vrchlického ulici - pozn. red.) v rámci evropských dotací ani nežádali. V integrovaném plánu rozvoje území tento projekt není. Dalo by se o něm uvažovat, pokud by se objevily peníze na rozšiřování trolejbusových tratí,“ připustil náměstek primátora Vratislav Výborný.

Upozornil zároveň, že stejně by na Bedřichov jezdily dál i autobusy. „Jedna trolejbusová linka by všechny dosavadní spoje nenahradila. Stejně by se tam musely sjíždět autobusy od Zborné, od Pávova i další linky,“ uvedl Výborný. „Nevím, zda by tato linka byla ekonomicky výhodná,“ poznamenal ještě.

Ve studii jsou náklady na výstavbu trati odhadnuty na 12 milionů korun.

Podle Zdeňka Sýkory ze sdružení Za záchranu historických trolejbusů a autobusů by se investice do nové trasy vyplatila. Z autobusů na trolejbus by lidé mohli vhodně přestupovat, nebo by jednou troleje mohly vést až na okraj Jihlavy - do Antonínova Dolu.

„O myšlence nové trolejbusové trasy na Bedřichov se hovořilo i kolem roku 1989. Od té doby se tam propálilo tolik nafty, že by se ta nová trasa dávno zaplatila,“ dodal Sýkora.

9 Zrušení linky na Hosov i konečné v Herolticích

Zde experti nenavrhují investici, ale útlum. Týká se linky 9 jedoucí na Hosov a také závěru trasy současné „čtyřky“.

Obsluhu Hosova i Heroltic by podle zpracovatelů dopravní studie měly zajistit linky „modrých“ autobusových dopravců, jako je třeba jihlavský ICOM transport nebo žďárský Zdar. Úspora u Hosova je řádově 110 tisíc korun ročně, u Heroltic přes 1,1 milionu.