Kdo jede přes Náměšť, měl by si dát velkou časovou rezervu. Určitě se zdrží na semaforech. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Opravy silnic komplikují jízdu Náměští, ze všech směrů se tvoří kolony

  • 2
Průtah pětitisícovou Náměští nad Oslavou slouží jako hlavní tah na Brno a taky jako výpadovka na dálnici D1. Kvůli opakované opravě tohoto úseku státní silnice se ve městě tvoří kolony. Vyjet od zámku či supermarketu bývá o nervy.

Nad tím, jak se opravuje průtah Náměští a návazný úsek ve směru na Kralice, místní jen kroutí hlavou. Přitom nejde o jen tak nějakou komunikaci. Je to část silnice I/23, výpadovky na dálnici D1 a důležité spojnice mezi Brnem a Českými Budějovicemi.

„Přes naše město jezdí tisíce aut denně. A všechna se zarážejí v kolonách na několika semaforech. Protože stavaři ve městě rozkopávají po dvou letech ten samý úsek na náměstí Míru. Za městem zase opravují vozovku, která je ve slušném stavu. Proč? Jsou mnohem rozbitější silnice a zatím se po nich jezdí,“ podivila se například Jindřiška Böhmová z Náměště.

Jak potvrdil tamní místostarosta Jan Kotačka, lidé mu kladou takové dotazy stále častěji. Dokonce mu jeden místní sdělil, že by nejraději podal na radnici trestní oznámení kvůli plýtvání veřejnými prostředky.

„Investorem však nejsme my – město, ale stát prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD). Osobně taky některým věcem moc nerozumím,“ řekl Kotačka.

Dopravní špunty se teď v Náměšti tvoří ze všech stran – od Třebíče, za kruhovým objezdem od Penny marketu, od zámku, v protisměru od Kralic. Z hlavního Masarykova náměstí se na průtah vjet zpátky nedá. Vrací se na něj objížďkou přes několik klikatých ulic.

Omezení na úseku po most přes řeku Oslavu potrvá podle harmonogramu prací do 10. července.

Řidiči patrně jezdí i na červenou

Semafory měly pomoci, aby se dalo městem aspoň nějak projet a stavaři mohli dělat po úsecích vždy na polovině silnice. Jenže často se protijedoucí auta potkávají v polovině průjezdné vozovky.

Nejspíš se totiž stalo oblíbeným „sportem“ jezdit na červenou. Protože intervaly jsou nepříjemně dlouhé.

I když už se na sociálních sítích, kde si lidé z Náměště vyměňují názory, objevilo varování, že přinejmenším jednou vozidla proti sobě pustila závada na světelné signalizaci. Hned poté totiž podle svědkyně události vyběhli pracovníci stavební firmy a začali se světly manipulovat.

Ředitelka krajské správy ŘSD Marie Tesařová uvedla, že nelze vyloučit technologický problém. Mnohem častěji ovšem podle ní dochází k naprosté nedisciplinovanosti řidičů.

V Náměšti je tolik frekventovaných výjezdů, že jsou provizorní světla nastavena tak, aby na samé hranici únosnosti byla schopná řídit dopravu ze všech směrů. Jen lehké přilepšení například výjezdu od zámku by podle Tesařové mohlo způsobit dopravní kolaps.

Náměšťský místostarosta Kotačka navíc upozornil, že se radní s policisty čerstvě domluvili na hlídání přechodů pro chodce.

„Vzniká ještě jeden problém. Když už si řidiči vystojí dlouhou kolonu, tak jakmile se rozjedou, naprosto ignorují přechody pro chodce. Proto budou policisté u zeber častěji stát a hlídat situaci. Například za mostem směrem k zámku,“ zdůraznil Kotačka. Samozřejmě se budou hlídky věnovat i jízdě na červenou.

Náměstí se před dvěma lety zcela nedodělalo

Stroje a dělníci na silnici pracují mimo jiné kvůli opravě mostu přes řeku Oslavu. „Dále jsme se po dvou letech vrátili na náměstí Míru, protože tehdy jsme v koordinaci s pracemi na kanalizaci a vzhledem ke stavu podloží vozovky nestihli udělat definitivní povrch. Dal se jen provizorní,“ vysvětlila Marie Tesařová.

Místostarosta Jan Kotačka k tomu podotkl, že podle jeho názoru před dvěma lety stačilo silnici „zaflikovat“ a nedávat pěkný asfalt. A udělat jej až na definitivně upravené podkladové vrstvy.

Silnice od Náměště ke Kralicím už podle ŘSD také není v dobrém stavu. „Spravovat silnici, která je úplně rozbitá, je špatně. Mají se dělat cyklické opravy. Diagnostický průzkum vozovky nám určil, že je rekonstrukce potřeba,“ reagovala ředitelka krajské správy Ředitelství silnic a dálnic.

Opravy zmíněných úseků včetně mostu a kruhového objezdu u Penny marketu, na němž řidiči „ohlodali“ koly aut betonové tvarovky, vyjdou na skoro 36 milionů korun.

Dopravní omezení potrvají do podzimu. Stavební firma podle místostarosty Kotačky zkracuje termíny dokončení. „Dělají i o víkendech, dobře s námi komunikují,“ uvedl.