Při demolici bývalé jídelny v Jihlavě se našly koleje, po nichž před sty lety...

Při demolici bývalé jídelny v Jihlavě se našly koleje, po nichž před sty lety jezdily tramvaje. | foto: Magistrát města JihlavyMAFRA

Při demolici jídelny se našly koleje, po nichž kdysi jezdily tramvaje

  • 0
Demolice jídelny v areálu jihlavského výrobce mléčných výrobků přinesla nečekaný objev. Budova skrývala kolejnice někdejší jihlavské tramvajové dráhy. Zachránit je před sešrotováním se podařilo díky všímavosti pracovníků firmy. Město koleje koupilo, co s nimi bude dál, ale zatím není jasné.

Stavebníci, kteří jídelnu v mlékárně před desítkami let budovali, kolejnice použili místo ocelových profilů. Vestavěli je přímo do konstrukce budovy. Objevily se tak až při současné demolici.

„Jedna hrana byla více zaoblená a velikost neodpovídala běžným ocelovým profilům,“ postřehl odlišnosti na železné konstrukci Pavel Ženčák, technický náměstek společnosti Moravia Lacto.

O svůj poznatek se podělil s odborníky z Muzea Vysočiny, přizvaní pak byli také zástupci magistrátu a Občanského sdružení za záchranu historických trolejbusů a autobusů.

Při bližší prohlídce zjistili, že se skutečně jedná o historické kolejnice, které v minulosti sloužily pro provoz tramvajové dopravy.

Z budovy jídelny se nakonec podařilo vyndat celkem sedm kolejnic o délce 6 až 7 metrů. „Město Jihlava o nalezené kolejnice projevilo zájem, firma je prodala pouze za cenu kovového odpadu,“ uvedl mluvčí jihlavského magistrátu Radek Tulis.

„Kolejnice jsme převezli do skladu. Jsou nepoškozené, pouze povrchově částečně zkorodované. Teď zajišťujeme očištění a nátěry, aby degradace materiálu nepostupovala. Potom je uskladníme a bude se hledat jejich další možné využití,“ uvedl Ondřej Stránský z odboru správy realit.

Plán na renovaci tramvaje existuje. Oprava se ale nechystá

Tramvaje v Jihlavě v minulosti skutečně jezdily. Od 26. srpna 1906 spojovaly koleje centrum města s vlakovým nádražím. Před polovinou listopadu 1948 však vyjely naposledy.

Jihlava před několika lety nechala opravit historický most U Jánů. Do jeho dlažby bylo několik metrů kolejnic vloženo, nedávno tu přibyla i pamětní deska. Jsou jednou z mála připomínek toho, že byl právě pro účely tramvajové dopravy vybudován.

Město také vlastní více než stoletý vůz městské dopravy. Ten však stále čeká na svoji renovaci. „Aktuálně není na pořadu dne,“ prozradil Tulis. Jeho obnovu brání vysoké náklady, tramvaj totiž byla prohlášena historickou památkou.

„Myšlenku tramvaj renovovat, nebo zakonzervovat a vytvořit její repliku, jsme neopustili. Na důstojném místě ve městě na těchto nalezených kolejích jednou může renovovaná nebo replikovaná tramvaj stát,“ naznačil možné budoucí využití kolejí primátor města Rudolf Chloupek.