Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Telč ožila rejem masek, o víkendu nadšenci vyzkouší novou cyklostezku

  15:49aktualizováno  15:49
Roztodivné masky vzbudily během sobotního odpoledne rozruch na nádraží v Telči. Cílem akce bylo propojit končící festival Prázdniny v Telči s dalším turistickým lákadlem - Parním létem. Jeho součástí je i výlet po nové cyklostezce ze Slavonic do Rakouska, na nějž zapálení cyklisté vyrazí už tento víkend.

Masky v sobotu uchvátili cestující na nádraží v Telči. | foto: Zuzana Dudášová, MF DNES

Kulturně-sportovní setkání s názvem Kolo jede zase po železniční trase potěší milovníky jízdy na kole i vlakem. Hlavním cílem akce, která se bude konat v neděli 17. srpna, je výlet po nové česko-rakouské cyklostezce mezi Slavonicemi a Fratres.

Fotogalerie

Okruh pak bude pokračovat přes Waldkirchen an der Thaya, Dobersberg, Reibers a Maříž zpět do Slavonic.

Do jihočeského městečka mohou zájemci dojet klidně opět i historickým parním vlakem. Ten se vypraví z Telče o půl desáté ráno, případně z Dačic v 10:15.

„Je možné také využít autobusové spojení na lince mezi Telčí a Raabsem, kdy autobus s cyklovlekem přijíždí do Slavonic ve 12:34,“ informují pořadatelé na webu Pokoleji.cz.

Nazpět se dá svézt opět vlakem taženým parní mašinou. Ze Slavonic vyjede ve 13:30.

Ti, kteří si budou chtít projet na kole celý, zhruba osmadvacetikilometrový okruh, mohou pro cestu zpět využít cyklobus. „Ten odjíždí v 15:22 směrem na Telč. Další možností je pak vlak v 15:04,“ doporučili pořadatelé.

Podle předsedy svazku obcí Železnice Kostelec - Slavonice a senátora Miloše Vystrčila je nová cyklostezka součástí tří projektů, které se uskutečňují ve spolupráci s rakouskou stranou.

„Jeden projekt oživuje železnici z Kostelce přes Třešt a Telč do Slavonic. Jde v něm o to, aby se pravidelně konaly kulturní akce, například v rámci Parního léta. Druhý projekt je ta cyklostezka. A třetí pak autobusové spojení mezi Raabsem a Telčí,“ nastínil Vystrčil a dodal, že všechny tři projekty se dělají dohromady, protože jeden posiluje druhý.

Člověk je od sazí, mašina houká

Parní léto láká pravidelně stovky cestujících nebo zvědavců, kteří dorazí před příjezdem vlaku na nádraží. „My jsme tady na dovolené. Šli jsme se podívat, jak přijede parní vlak z Třeště. Obvykle s ním jezdíme, tentokrát ho jdeme jen přivítat,“ řekla v sobotu odpoledne MF DNES Vlaďka Matoušová.

Ta dorazila s manželem a jejich syny – dvouletým Kristiánem a Markem, který má 4,5 roku. „S manželem jsme na tyhle nostalgické vlaky zatížení. Klukům se taky moc líbí, jezdíme sem každý rok,“ doplnila Matoušová z Květnic u Úval ve Středočeském kraji.

„Já jsem na Parním létu potřetí. Letos jsme s rodinkou už jeli parním vlakem do Dačic i do Slavonic. Líbí se nám na tom, jak je člověk od sazí, jak stroj houká... Je to zkrátka něco jiného, než jet klasickým vlakem,“ řekl další z přítomných na telčském nádraží, Josef Urbánek.

V sobotu odpoledne parním vlakem cestovala zhruba stovka pasažérů. Někteří se po příjezdu do Telče vydali prozkoumat kabinu strojvedoucího. Samozřejmě s jeho svolením. „Hodně lidí při takové prohlídce vlaku překvapí, že se jezdí opravdu na páru. Často si totiž myslí, že jen topíme,“ řekl s úsměvem strojvedoucí Václav Hakr.

Ve strojvedoucího kabině jezdí ve dvou. Včera měl Hakr „šichtu“ s kolegou Vladimírem Landou z České Třebové. Ten jindy dělá strojvedoucího, ale zde se ujal role topiče. „Na pravé straně jezdí strojvedoucí. A na levé je topič, který neustále přikládá,“ vysvětlil Hakr.

Mašina, kterou se lidé na telčském nádraží kochali, pochází z roku 1954. „Nebyla určená, aby táhla těžké vlaky. Zvládne dva vagony. Původně jezdila v cukrovaru v Němčicích nad Hanou,“ podotkl strojvedoucí.

Tomuto povolání se věnuje od roku 1975, jeho kolega dokonce o osm let déle. „Když si vzpomenu na mládí, tak tehdy byly jen parní mašiny. Všichni jsme tedy dělali na parních trakcích, jak se tomu říkalo,“ dodal Václav Hakr.



Nejčtenější

Úředníci nejspíš neoprávněně rozdávali pokuty. Používali nezákonný důkaz

Jedna z křižovatek, kde případný průjezd na červenou hlídá kamerový systém, je...

Kamery na křižovatkách fungují v Jihlavě jako bič na řidiče, kteří ignorují na semaforech červenou, už dvanáct let....

Oprava D1 mezi Jihlavou a Velkým Beranovem je po dvou letech hotová

Oprava dálnice D1 u Velkého Meziříčí. (březen 2014)

Na Vysočině se po dálnici D1 mezi Jihlavou a Velkým Beranovem začne od pondělí opět jezdit bez omezení. Oprava...



Jihlava, Budějovice a Ústí ve druhé lize dál jen vítězí. Brno vrávorá

Pavel Pilík z Táborska (vpravo) a jihlavský Ondřej Machuča bojují o míč.

Fotbalisté Jihlavy dál mašírují druhou ligou bez ztráty bodu, tým z Vysočiny si ve čtvrtém kole poradil s Táborskem...

Kdybych neuměl anglicky, byl bych za blba, říká hokejový talent Kaut

Martin Kaut se podepisuje během autogramiády k osmdesátinám žďárského hokeje.

Neustále se s ním chtěl někdo fotit, podepsal mraky kartiček a fotek. Všechno však zvládal v pohodě a s úsměvem. Talent...

Policie hledá svědky tragické nehody, při níž zemřel dělník na D1

Havarované auto srazilo dělníka na D1

Pelhřimovští kriminalisté hledají řidiče, kteří minulý týden viděli tragickou nehodu na dálnici D1 na Vysočině. Zemřel...

Další z rubriky

Díky Hauptovi mají v Jihlavě havířský průvod. A vědí, že tu stála tabačka

Johann Haupt ve dveřích domu v Hluboké ulici, kde měl ateliér.

Před 90 lety zemřel jeden z velkých jihlavských patriotů. Johann Haupt patřil mezi zakladatele oblíbeného havířského...

Spojilo je divadlo. Kabaret Smějte se s námi hrál v terezínském ghettu

Fotografie je z obálky americké knihy o divadle v Terezíně. Tanečnice...

Před domem v Mahlerově ulici v Jihlavě stál hlouček postav. Všechny hleděly k zemi na chodník před schody u vchodu. Na...

Z hvězdárny v akci Z zbyla věž čaroděje Merlina, jíž se Třebíčané vyhýbají

Úpatí třebíčského kopce Strážná hora je oblíbeným místem vycházek. Už tři...

Úpatí kopce Strážná hora v Třebíči dominuje už tři desetiletí torzo nedostavěné cihlové věže. Někteří lidé jí říkají...

Najdete na iDNES.cz