Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Humpolec otevře nové nádraží, autobusy na něj ale kraj pustit nechce

  11:53aktualizováno  11:53
V Humpolci stále nevzdali boj o to, aby na jejich autobusové nádraží zajížděly vozy nového systému veřejné dopravy Vysočiny. Kraj dal městu jenom malou naději. Trvá na tom, že je nádraží příliš daleko od centra a má výhrady i proti tomu, že je soukromé.

Stávající autobusové nádraží v Humpolci. V připravovaném integrovaném dopravním systému na něj, ale ani na nádraží budoucí, nechce kraj autobusy pouštět. Podle něj je příliš daleko od centra města. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Na začátku února chystá dopravní společnost ICOM Transport zkolaudovat na budoucím autobusové nádraží v Humpolci novou halu. Nádraží má být menší a modernější než to staré, od centra města ale bude stát ještě zhruba o 300 metrů dále.

Kraj Vysočina přes všechnu snahu města nepočítá ani v nově chystaném konceptu Veřejné dopravy Vysočiny (VDV) s tím, že by krajské autobusy využívaly jakékoli z humpoleckých nádraží. Ať už to stávající, nebo to nově vznikající.

„Bylo jedno jednání, ale nic nového zatím nepřineslo,“ potvrdil místostarosta Humpolce Květoslav Namyslo (za ČSSD).

Malá šance však humpoleckému nádraží přece jen svitla. I když zřejmě ne taková, jakou si původně vedení radnice představovalo.

„Situace se nezměnila. Dohodli jsme se však, že prověříme spoje, které končí a začínají v Humpolci a mají časovou rezervu zajet na autobusové nádraží,“ dal Humpoleckým alespoň nějakou naději hejtman kraje Jiří Běhounek (za ČSSD).

Radnice nechce, aby autobusy projížděly centrem města

Podle současných plánů VDV by měly autobusy nabírat cestující na nynějších zastávkách v centru Humpolce a dále na třech nových: ve Lnářské ulici u parkoviště nedaleko dosluhujícího autobusového nádraží, pak v ulici Okružní a také u logistického areálu CTPark. V něm sídlí řada firem, jež zaměstnávají stovky lidí.

Fotogalerie

Tyto myšlenky však vedení radnice odmítá s tím, že autobusy, které budou zajíždět do centra města, výrazně zhorší tamní dopravní situaci.

„A nepůjde jen o krajské linky. Určitě na to zareagují i komerční dopravci, kteří jezdí dálkové spoje. Budou chtít zastavovat tam, kde linky vyklopí lidi,“ předestřel na sklonku loňského roku další možný scénář místostarosta Namyslo.

„Kdyby bylo autobusové nádraží na vhodnějším místě, tak samozřejmě rádi dané nádraží využijeme. Ale to v současné chvíli není a proto musíme obsluhovat město zastávkami v Humpolci, což se děje již v současnosti,“ argumentuje Pavel Bartoš z krajského oddělení dopravní obslužnosti.

Další věcí, proč se kraj brání, aby autobusy na nádraží v Humpolci zajížděly, je jeho poloha daleko od centra. A neméně důležitým aspektem pak je i to, že patří soukromé společnosti, která za vjezdy autobusů na něj vybírá smluvní poplatky.

„Ve veřejném zájmu není možné vynakládat veřejné finanční prostředky neefektivně, což by bylo způsobené zajížděním na nevhodně umístěné autobusové nádraží, úhradou poplatků za vjezdy a zvýšenou spotřebou pohonných hmot,“ doplnil Bartoš.

Kraj nabádá, aby autobusová nádraží provozovala radnice

Kraj se chystá vypsat výběrové řízení na dopravce pro VDV. Není tudíž momentálně jisté, která společnost bude svými vozy veřejnou dopravu v regionu zajišťovat.

I proto už v létě 2015 poslal hejtman do měst v regionu dopis, v němž samosprávám doporučoval, aby měly možnost rozhodovat o autobusových nádražích na svém území. „Vlastnictví autobusových nádraží by nemělo být nástrojem pro případný konkurenční boj mezi jednotlivými dopravci,“ píše se v dopise.

Podle humpolecké opoziční zastupitelky Aleny Štěrbové (za ANO) město doplácí na to, že situaci kolem nádraží neřešilo dříve. „Bude to obrovská zátěž pro město. Jednání s krajem bude velice obtížné,“ myslí si.

Z velkých sídel v kraji vlastní autobusové nádraží radnice v Havlíčkově Brodě, Třebíči a Žďáře nad Sázavou. V prvních dvou případech si samosprávy dopravní terminál provozují samy nebo prostřednictvím městských společností.

Ve Žďáře nad Sázavou je provozovatelem firma Zdar. Město s ní má uzavřenou smlouvu, která není časově omezená.

„Budeme vybírat nového dopravce pro MHD. A myslíme na to, že to má vazbu na provoz nádraží a v té souvislosti bude nutné řešit i tuto záležitost,“ pronesla Dana Wurzelová, vedoucí žďárského odboru komunálních služeb.




Nejčtenější

Barážová hádanka, blíží se rozuzlení. Jágrovo Kladno cítí křivdu

Kladenští trenéři Pavel Patera (vlevo) a Miloslav Hořava přihlížejí společně s...

Do konce baráže o hokejovou extraligu zbývají už jen tři kola, ale situace je stále zamotaná. Jak tohle dopadne? Hodně...

Karlovy Vary jsou blízko extralize. Litvínov ožil a drží druhé místo

Litvínovský Jakub Černý slaví gól se spoluhráčem Markem Baránkem

Hokejisté Karlových Varů jsou blízko návratu do extraligy. Západočeši se k postupu mezi elitu přiblížili dvě kola před...



Kladnu uteklo vedení v baráži o 16 vteřin, Jihlava přetlačila Litvínov

Momentka z utkání Jihlava - Litvínov.

V baráži o hokejovou extraligu už zbývají odehrát tři zápasy. Karlovy Vary si čtvrtým vítězstvím v řadě pojistily...

Výtvory musí z chodeb pryč, zaveleli hasiči ve školkách. Jsou hořlavé

Takto nyní vypadají stěny vstupní chodby MŠ Pastelka v Riegrově ulici....

Z chodeb mateřských škol v Jihlavě musely zmizet obrázky i další výrobky dětí. S ohledem na riziko požáru to požadují...

Karlovy Vary uspěly po nájezdech, Litvínov se raduje na Kladně

Zleva Adam Kubík z Kladna a Peter Jánský z Litvínova.

Karlovy Vary zažily v osmém kole baráže o hokejovou extraligu drama. Ztratily slibné vedení 4:1 a zápas musely otáčet...

Další z rubriky

Novou střechu má mít stadion v Jihlavě za rok, do hry se vrací nová hala

Bezproblémový provoz Horáckého zimního stadionu v Jihlavě vyžaduje další...

Zastupitelé Jihlavy odsouhlasili koncepci oprav Horáckého zimního stadionu. Vypracovala ji společnost Invin. Podle ní...

Údajné dluhy vymáhal opilý recidivista s palicí v ruce, skončil ve vazbě

Palice, se kterou opilý recidivista zaútočil na ženu.

S mohutnou palicí v ruce a téměř dvěma promile se v sobotu vydal vymáhat údajné dluhy jednatřicetiletý recidivista. Po...

Ledečsko o přímé autobusy do Brodu nepřijde, uhájilo čtyři spoje denně

Hlavní část nového dopravního terminálu už využívají cestující. Autobusy...

Obyvatelé Ledečska by ani v budoucnu neměli přijít o přímé autobusové spoje do Havlíčkova Brodu. Jezdit by měly dva...

Najdete na iDNES.cz