Místo drahého nového náměstí přibudou v Moravských Budějovicích pouze tyto nové lavičky a odpadkové koše. | foto: Městský úřad Moravské Budějovice

Na velkolepou opravu náměstí nebude, radary přestaly městu vynášet

  • 14
Zapomeňte na fontány, LED lampy a trávníky. V Moravských Budějovicích dali definitivně do šuplíku vizualizace, které navrhovaly rekonstrukci středu města za stovky milionů. Jeho obnova bude podstatně chudší. I kvůli ukončení provozu radarů.

Osmitisícové město si vezme třicetimilionový úvěr a už příští rok na jaře začne první etapou v centru města opravovat chodníky a inženýrské sítě, přidá mobiliář, vylepší zeleň a osadí lampy s úsporkami.

Proč takový ústup od líbivého záměru? Kvůli krizi i neúspěchu radarů. Původně měl na velkou rekonstrukci obou náměstí přispět výtěžek z pokutování rychlých řidičů. Jenže radary byly výdělečné jen v letech 2008 a 2009, to do městské kasy přinesly 10 milionů. Pak už jen prodělávaly.

"Šoféři se velmi rychle naučili vymlouvat na osobu blízkou, naprostá většina pokut byla nedobytná," konstatoval budějovický starosta Vlastimil Bařinka.

Právě on si sliboval od výpůjčky radarů, že dopravou zkoušené město získá velké peníze, které se použije na zkrášlení centra. Poslední stacionární radar ale doměřil letos v červnu. Měřiče rychlosti ztratily smysl už na podzim roku 2010, kdy tranzitní doprava začala město objíždět po obchvatu.

Střed Budějovic má chodníky ještě z dob socialismu. "Je fajn, že se to opraví, ale připadá mi, že je to pořád moc peněz. Snad vedení města dobře zhodnotilo situaci a je tohle opravdu to nejdůležitější, do čeho je potřeba investovat. Předpokládám, že budou smlouvy postavené tak, že do ulic nebude nutné dalších hodně let sáhnout," zhodnotil záměr budějovický učitel Vladimír Čábel.

Radnice při rekonstrukci počítá s opravou náměstí Míru, ulic 1. máje, Sokolská, Dobrovského a zámeckého parku. Dále náměstí ČSA a ulic Purcnerova a Kosmákova. Nebude se zasahovat do parkoviště na náměstí Míru.

Místo drahého nového náměstí jen přibudou nové lavičky a odpadkové koše.

Po dohodě s památkáři přece jen na jeden dražší prvek dojde - dláždění bude z malých kamenných kostek. "Ale budou řezané s minimálními spárami, umožní pohodlnou chůzi. Původní sekané kostky využijeme v Sokolské ulici," zmínil vedoucí investičního odboru Josef Macháček.

Upozornil, že neplánují designové lavičky či odpadkové koše v hodnotě statisíců. "Slyšel jsem o problémech Havlíčkova Brodu. My budeme pořizovat solidní lavičky od pěti do patnácti tisíc za kus," upřesnil.

Projekt je rozdělený na tři části, město ještě letos vyhlásí výběrové řízení na firmu, která práce příští rok odstartuje.

"Třicetimilionový úvěr bude stačit jen na část projektu. Město přidá zbývající sumu," podotkl starosta Bařinka. Podle něj je město v dobré finanční kondici a se splátkami úvěru nebude mít problém.

Moravské Budějovice leží na frekventované silnici mezi Jihlavou a Znojmem. Dopravu z města ale odvedl obchvat, a tak se pronájem radarů nevyplatil.

Moravské Budějovice leží na frekventované silnici mezi Jihlavou a Znojmem. Dopravu z města ale odvedl obchvat, a tak se pronájem radarů nevyplatil.