Takovou proměnu centra Třebíče navrhuje architekt Tomáš Rusín. Trhy na náměstí...

Takovou proměnu centra Třebíče navrhuje architekt Tomáš Rusín. Trhy na náměstí zůstanou. | foto: Město Třebíč

Zastávky v Třebíči se mohou změnit ve výheň. Přístřešek památkáři nepovolí

  • 10
Třebíč diskutuje o přestavbě svého centrálního náměstí. Na přetřes už přišly také zastávky městské autobusové dopravy. Cestující se z jejich avizovaného přesunu moc neradují, obávají se letní výhně.

Parné léto se blíží. Vědci dokonce upozorňují, že má být nejteplejší za posledních čtyřicet roků a že v příštích letech nebude líp.

Ve stejné době se třebíčská radnice chystá k zásadní a nejsledovanější investici – k revitalizaci rozlehlého, více než dvouhektarového Karlova náměstí.

Z první studie, kterou pustili dál bez připomínek památkáři i dopravní policista, vyplývá, že na náměstí zůstane nejdůležitější přestupní uzel Městské autobusové dopravy (MAD). Denně tudy projdou stovky cestujících. Zastávky se však přesunou z milosrdného letního stínu domů na protější osluněnou stranu.

Někteří cestující se obávají, že v nejteplejších měsících roku budou na autobus čekat za pořádného pařáku a „utopí“ se tak v záplavě v rozpálených dlažebních kostek.

„Umíte si představit, jaké to bude? Vždyť se tam nebude dát vydržet! Na autobus musíte přece chvíli čekat... Co my, starší lidé, kteří MAD využíváme často?“ dotazovala se k zamýšlenému přesunu zastávek jedna z třebíčských důchodkyň na veřejném semináři, který se k revitalizaci Karlova náměstí konal v Kulturním domě Fórum. Dorazilo na něj okolo dvou set Třebíčanů.

Nové řešení dopravy bylo nejčastějším tématem, na něž se lidé v sále ptali radních i dvojice architektů Tomáše Rusína, Ivana Wahly a dopravního specialisty Rostislava Košťála.

Nové umístění zastávek architekti i radní tvrdošíjně hájí. Je to podle nich nejlepší nalezené řešení, pokud má být zachovaná plynulost dopravy a přestupní uzel se nemá přesouvat úplně pryč. To si prý veřejnost nikdy v minulosti nepřála.

Zároveň už nebude možné - v blízkosti zastávek - opustit náměstí osobním autem skrz Jejkovskou bránu u hlavní pošty. Pro individuální dopravu zde zůstane možný pouze vjezd na náměstí. Tím se má zlepšit průjezdnost křižovatky u pošty. Autobusy budou moci jezdit oběma směry.

Jenže toto řešení má riziko: letní úžeh cestujících stojících na zastávce. Výrazný přístřešek tam památkáři zřejmě nepovolí.

Řešením může být víc laviček do stínu

Radní Marie Černá (Třebíč můj domov) i místostarosta Vladimír Malý (ČSSD) včera uvedli, že řešení by se dalo najít. „V místech, kde jsou zastávky dnes, by se dalo umístit do stínu vícero laviček. Opodál bude fontána, pokusíme se u ní prosadit pro památkáře přijatelný kultivar listnatých stromů. Lidé se tak schovají ve stínu na lavičce nebo u vodního prvku a počkají tam pár minut na svůj spoj,“ shodli se.

Dalším důležitým tématem je, co s úbytkem parkovacích míst na hlavním parkovišti na úkor veřejných prostor. „V blízké Otmarově ulici existuje plán na vybudování patrového parkoviště, jaké lidé znají od Kauflandu. Spodní patro by se obsluhovalo z ‚Otmarky‘, horní patro od zimního stadionu. Vyšlo by to odhadem na 15 milionů korun,“ řekl Malý.

Na veřejném setkání se ozval také Třebíčan Aleš Stuchlík. Podle jeho názoru je historická Hasskova ulice (jedna z těch, které ústí do náměstí) nejcennější cestou ve městě. „Přitom je tam zachovaná doprava i parkování. Měla by to být logicky pěší zóna,“ zdůraznil.

Na to mu starosta Pavel Janata (KDU-ČSL) odpověděl, že dopravní režim, jak jej nastiňuje studie, není definitivní a je to do budoucna takto řešitelné.

Studie je první materiál o proměně Karlova náměstí, nad kterým lze diskutovat. Chystá se i anketa prostřednictvím městského zpravodaje.