Světový pohár v biatlonu pobláznil celou Vysočinu.

Světový pohár v biatlonu pobláznil celou Vysočinu. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Za tři dny vydělali jako za tři týdny. Biatlon však přinesl i kolapsy

  • 4
Na hraně své kapacity se ocitla Vysočina Arena v Novém Městě na Moravě během třídenního Světového poháru v biatlonu. Jak na této akci vydělali podnikatelé, hoteliéři a sociální pracovníci? Co to udělá s městem, když do něj za sportem dorazí přes sto tisíc lidí?

„Tržby stouply o sto procent.“ „Za tři dny máme vyděláno tolik jako za tři týdny.“ I takové hodnocení mají podnikatelé z Nového Města na Moravě pro Světový pohár v biatlonu, jednu z největších sportovních akcí na Vysočině v tomto roce.

„Dopady biatlonu pro městskou pokladnu jsou menší. Ale určitě to má dobrý dopad na kasu podnikatelů, kteří se věnují turistickému ruchu,“ řekl také novoměstský starosta Michal Šmarda. „Pro mě je to zátěž s veškerým zařizováním, ale taková, co za to stojí. Jde i o velkou reklamu pro město,“ zhodnotil sportovní událost. Sám byl na biatlonu přítomen a pomáhal s organizací.

Letošní návštěvnost Světového poháru byla podle Šmardy extrémní. „Oproti minulému biatlonu se zvýšila natolik, že jsme se ocitli na hraně kapacity. To nikdo nečekal,“ pravil Šmarda.

Dohromady bylo v hledišti či u tratí během tří dní přes 100 tisíc fanoušků. Podnikavost ukázaly například Novoměstské sociální služby. „Oni měli speciální akci. Malovali zájemcům na tváře vlajky. Takže i takhle se dá vydělat na biatlonu. I prodejci, kteří se účastnili aktivně, byli spokojení,“ nastínil Šmarda.

Opravdové šílenství nastalo v sobotu

„Vlajka stála dvacet korun, dvě - na každou tvář jedna - pak vyšly na čtyřicet. V sobotu, po úspěchu Čechů, to bylo šílenství. Malovali jsme vlajky české, německé, běloruské, finské, polské i norské. Kromě toho jsme prodávali výrobky z výtvarné dílny, výtěžek půjde na charitu,“ doplnila ředitelka Sociálních služeb Hana Janů.

Spokojená s tržbou je třeba i Iva Dostálová, která provozuje papírnictví a hračkářství kousek pod nemocnicí. Při letošním Světovém poháru, stejně jako při mistrovství světa před dvěma lety, si zřídila fanouškovský obchod.

„Bylo to super. Měli jsme otevřeno dvanáct hodin v kuse. I několik dní před akcí jsme hojně prodávali. A to například odznaky, propisky a vlajky, co si děláme sami. Vše je prodané,“ řekla Dostálová.

„Co vyděláme za tři týdny, to jsme nyní vydělali za tři dny. Ale je to i o tom, to risknout. Protože člověk navýší zásoby za několik tisíc korun,“ dodala podnikatelka.

Podle Ivy Dostálové někteří obchodníci na biatlon nadávají. Třeba na to, že diváci jedou z Vysočina Areny na hotel a do centra města už nepřijdou. „Ale ono je to i o tom, že někdo měl zavřeno, a my otevřeno. Lidé chtěli třeba i vody. Neměli je kde koupit, stačilo je mít v prodeji,“ uvedla Dostálová.

Jako ve „městě duchů“

O sto procent vyšší tržby ve čtvrtek a v sobotu měl Roman Břeska, provozovatel Vinotéky u Charlieho. „Ostatní dny to v centru vypadalo jak ve městě duchů. Všichni byli na biatlonu. Já si po zkušenostech z mistrovství světa nic neslibuji. Ale nejen tržbami je člověk živ. Jsem hlavně pyšný, že tu máme takové závody,“ míní Břeska.

Ten měl v sobotu pracovní dobu delší o tři hodiny. Na biatlon tentokrát dorazili především Češi. Ze zahraničních diváků podle vedoucí informačního centra Jitky Svojanovské zaznamenali v Novém Městě nejčastěji Rusy. Na biatlon do Nového Města na Moravě však přijeli i Němci. „Naopak Norů dorazilo málo,“ podotkla.

Informační centrum mělo v souvislosti se Světovým pohárem plno práce. „Do toho volali klasičtí běžkaři, kteří jsou zvyklí projet tratě přes Vysočina Arenu nahoru na Vlachovice. To ale nebylo během závodů možné, tak jsme je odkláněli na Rokytno, Vlachovice, Tři Studně a Sklené,“ vysvětlila. „Dávali jsme také kontakty na ubytování. Na Novoměstsku bylo deset dní dopředu obsazeno úplně všechno,“ dodala Svojanovská.

Ta už teď registruje po biatlonu spokojené turisty. „Volal pán z Německa, chtěl ubytování na závody v horských kolech, které budou v květnu,“ podotkla.

Také ředitel hotelu Ski v Novém na Moravě Josef Pospíšil se netají se svou spokojeností. „Myslíme si, že je to obrovský přínos pro celý region a všechny podnikatele v kraji,“ uvedl. V hotelu byly ubytované některé týmy závodníků. „Letos to bylo Rusko, Francie a Ukrajina,“ vyjmenoval Pospíšil.

Světový pohár podle něj přispívá k tomu, aby byl hotel více vidět a aby byl vytížený. „I během roku přijíždějí turisté, kteří se o hotelu dozvěděli díky biatlonu,“ dodal.

Práce přibyla Technickým službám i lékařům

Během závodů se ale řešily i problémy. Například se sněhovými jazyky a kluzkými vozovkami. To měly mimo jiné na starost místní Technické služby. „Dalo se to zvládnout. Jen místo dvou traktorů s radlicí jsme jich měli v pohotovosti pět. To nepočítám techniku Správy a údržby silnic a zemědělského družstva,“ vysvětlil jednatel firmy TS služby František Laštovička.

V permanenci byli rovněž lékaři v novoměstské nemocnici. „Lékaři urgentního příjmu ošetřili desítky fanoušků. Nejčastěji šlo o drobná zranění, kolapsové stavy kvůli prochladnutí a problémy s alkoholem,“ uvedl mluvčí novoměstské nemocnice Roman Kratochvíl.

A co přinesl biatlon podle odborníka na vysočinský cestovní ruch Tomáše Čiháka z krajské organizace Vysočina Tourism? „Jednoznačně zvýšení prestiže Nového Města, potažmo Vysočiny,“ míní expert.

Lidé mohli vidět na místě nebo v televizi, na jakých tratích se biatlon běží, a mají už také informaci, že Vysočina Arena může být - vyjma termínů pro závody - využívaná i veřejností. „Věřím, že je nadšenci budou chtít vyzkoušet naživo, a tudíž to zvýší příliv turistů,“ řekl Tomáš Čihák.