Na letišti u Náměště nad Oslavou budou mít základnu piloti z několika evropských zemí a jejich stroje. Plnit úkoly poletí vždy do vojenských újezdů Libavá a Boletice.

Na letišti u Náměště nad Oslavou budou mít základnu piloti z několika evropských zemí a jejich stroje. Plnit úkoly poletí vždy do vojenských újezdů Libavá a Boletice. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Cvičení Ramstein Rover 2013 začne za týden. Bude tišší než v minulosti

  • 2
Už příští týden ve středu odstartuje letošní největší mezinárodní vojenské cvičení v Česku Ramstein Rover 2013. Má být v tomto roce zároveň největším svého druhu v Evropě v rámci NATO. Zúčastní se jej tisícovka vojáků z dvaceti států, třicet dva letounů - z toho tři typy nadzvukových.

Oficiální start manévrů je ohlášený na středu 4. září, ale už před tímto termínem se bude připravovat vojenská technika. Letadla a vrtulníky přiletí v pátek 6. září na letiště k Náměšti nad Oslavou. Cvičné operace pak zahájí v pondělí 9. září, konec cvičení vojáci naplánovali na pátek 20. září.

Do cvičení budou zahrnuty vojenské prostory Libavá a Boletice, dále pak letiště u Náměště nad Oslavou včetně kasáren Vícenice, letiště Bechyně a Přerov.

"Kromě letounů L-159 Alca, které využijí mateřskou základnu v Čáslavi, bude hlavní letová činnost soustředěná hlavně na vojenské letiště u Náměště nad Oslavou," sdělil velitel tohoto letiště Jiří Vávra.

Vojenské letouny zaznamenají obyvatelé šesti krajů: Vysočiny, Olomouckého, Jihomoravského, Jihočeského, Středočeského a Moravskoslezského kraje.

Za českou stranu manévry povede Zdeněk Bauer. Ten upřesnil, že se bude létat ve všední dny, o víkendu lze očekávat pouze výjimečně technické přelety.

Od 9. do 13. září budou vojenští piloti využívat vymezené koridory vzdušného prostoru od 9 do 23 hodin. Ve stejné časy se bude létat i další týden do 19. září. V pátek 20. září po krátkém vyhodnocení zahraniční piloti se svou technikou opustí Českou republiku.

Přelety budou pomalejší, nehrozí supersonický třesk

"Nad vojenskými újezdy a letišti se budou pohybovat ve výškách okolo sta metrů. Ve vytyčených koridorech mimo vojenské prostory pak ve výšce od jednoho do dvou kilometrů. To znamená, že by neměli omezovat civilní letový provoz," upřesnil Bauer s tím, že nadzvuková letadla F-16, Su-22 a JAS-39 Gripen budou mít povoleno létat pouze rychlostí 800 až 900 kilometrů v hodině.

"Nehrozí tedy supersonický třesk. Taky vojenské vrtulníky se na počátku cvičení přesunou do vojenských újezdů. Ani ty tak nebudou obyvatele nadměrně obtěžovat hlukem," dodal Zdeněk Bauer,

Manévry bude řídit komponentní Velitelství vzdušných sil NATO, které působí v německém Ramsteinu ve spolupráci s českými pozemními a vzdušnými silami. Opět, stejně jako v předchozích dvou ročnících, půjde především o nácvik spolupráce předsunutých leteckých návodčích s posádkami vojenských letadel a vrtulníků.

"Letos budeme oproti loňsku simulovat ještě realističtěji situace, které se budou cvičit. Hlavním úkolem je vylepšit schopnosti našich vojáků, aby při zahraničních misích nedocházelo k mylným útokům do vlastních řad. A abychom minimalizovali škodu na majetku v Afghánistánu," řekl ředitel cvičení z velitelství v Ramsteinu, německý důstojník Harry H. Schnell.

Fanoušci vojenské letecké techniky se můžou těšit, že uvidí kromě zmíněných strojů ještě taky L-39 Albatros, Learjet, PC-9, Mi-24/35, Mi-171. Maďarské gripeny budou startovat a vracet se na domovskou základnu v Kecskemétu.