Jihlavskou křižovatkou Tři věžičky za 24 hodin projede 15 611 aut.

Jihlavskou křižovatkou Tři věžičky za 24 hodin projede 15 611 aut. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Rozhodnuto, na nebezpečné křižovatce u Tří věžiček vyrostou semafory

  • 4
Na nebezpečné křižovatce u Tří věžiček na Jihlavsku, kde se i složitě odbočuje z vedlejší silnice, budou semafory. Na řešení se po několika letech diskusí shodli zástupci kraje, města Jihlavy, obce Střítež i firmy. Garantem projektu se stane společnost Jipocar, která sídlí v přilehlé průmyslové zóně.

Ve hře byly u Tří věžiček dvě varianty: buď kruhový objezd, nebo semafory. Vyhrála nakonec ta druhá.

Křižovatka u Tří věžiček

Křižovatka Tři věžičky potřebovala řešení nejen kvůli kolonám, ale i kvůli tomu, že jde o místo, na kterém se stávají velmi vážné nehody. A také tam chodci v současnosti přebíhají přes vozovku zcela bezprizorně. Průmyslová zóna se v posledních letech rozrůstala jak na katastru města JIhlavy, tak i obce Střítež.

"Chceme také, aby se ta křižovatka vyřešila. Ve špičce se ve směru od naší obce nedá odbočit vlevo na dálniční přivaděč směrem k Jihlavě a k dálnici. Je dobře, že bude řešeno i přecházení lidí přes přivaděč. Na financích je dohoda, musí to ale ještě schválit zastupitelstvo. Jestli máme dostatek peněz v rozpočtu? Musíme mít, je to také náš zájem, aby byl projekt brzy hotov," uvedl starosta Stříteže Pavel Koudela.

"S okružní křižovatkou, kterou jsme navrhovali, Ředitelství silnic a dálnic nesouhlasilo, takže jediným schůdným řešením pak byly semafory. My nyní necháme zpracovat projekt, ke kterému se všechny zúčastněné strany musí vyjádřit. Byl také odsouhlasen podíl, v jakém se jednotlivé strany budou podílet na financování výstavby," sdělil ředitel firmy dopravní a logistické firmy Jipocar Jiří Vybíhal. Náklady stavby se podle něj pohybují kolem 8,5 milionu korun.

Finančně tuto akci potáhne především město Jihlava. "Bude se podílet asi čtyřmi miliony korun, Kraj Vysočina doplní asi 2 miliony korun, obec Střítež 1,2 milionu a další náklady budou na bedrech soukromých firem. Definitivní rozhodnutí o uvolnění peněz na tento účel z rozpočtu města, kraje a obce i samotná výše uvolněných prostředků je v rukou zastupitelstev," upozornil mluvčí jihlavského magistrátu Radek Tulis.

Ve hře je i budování podchodu pod hlavní silnicí

Stát se prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na semaforech finančně podílet nebude. "Náklady se dělí mezi těmi, kteří se na tom projektu budou podílet a z jejichž popudu pochází idea. Změny se budou odehrávat na vedlejších silnicích a podél přivaděče," vysvětlila ředitelka krajské správy ŘSD Marie Tesařová.

Nicméně dodala, že projekt u Tří věžiček bude prospěšný. "A je dobře, že je braný z komplexnějšího pohledu než jen z pohledu vyřešení křižovatky. Že se myslí i na přecházení chodců je rozumné," uvedla ředitelka.

Přechody pro chodce podle ní v zastavěném území mohou na silnici první třídy I/38 být. "Musí k nim ale zároveň vést chodník a musí být nasvětlené podle normy," sdělila Tesařová.

Také podmínkou policie a města Jihlavy bylo, aby u Tří věžiček vznikl přechod pro chodce. "Jestli bude řešený přímo na té světelné křižovatce, nebo mimoúrovňově, to se prověřuje," doplnil šéf Jipocaru Vybíhal

"Mimoúrovňové řešení by spočívalo v podchodu pod silnicí - v místě stávajícího propustku potoka. Necháme posoudit i tuto variantu," potvrdil ředitel. Vítá, že po tolika jednáních a zejména za iniciativy kraje byla dosažena kompromisní dohoda na řešení křižovatky.

V ideálním případě by se semafory mohly stavět na konci roku

"Věříme, že se podaří v jednotlivých zastupitelstvech schválit navržený rozpočet a příspěvky zúčastněných stran. Místní průmyslová zóna zaměstnává více než dva tisíce lidí a cílem by mělo být zejména zajištění jejich bezpečnosti a plynulosti cesty do zaměstnání," řekl Jiří Vybíhal.

Podle náměstka hejtmana Libora Joukla by mohlo k úpravám na křižovatce dojít v ideálním případě na přelomu let 2013 a 2014. "Křižovatka silnic I/38 a III/3525 patří dlouhodobě mezi nejvytíženější a nejfrekventovanější v jihlavském okrese," dodal Joukl.

Zahájení úprav řešení křižovatky a jejího okolí je podle něj odvislé jednak od schválení finanční spoluúčasti zúčastněných samospráv a také od délky stavebního řízení.

Město odmítlo myšlenku budovat křižovatku a přechody pro chodce odděleně, v etapách. "Nyní se budou mimo jiné hledat právní cesty, jak regulérně sdružit do tohoto projektu prostředky města, kraje, obce Střítež a soukromých firem," poukázal na další záležitost k řešení mluvčí magistrátu Radek Tulis.

Problémová křižovatka u Tří věžiček mezi Jihlavou a Havlíčkovým Brodem.

Problémová křižovatka u Tří věžiček mezi Jihlavou a Havlíčkovým Brodem.