Hrozivě vypadající nehoda se naštěstí obešla pouze s lehkými zraněními.

Hrozivě vypadající nehoda se naštěstí obešla pouze s lehkými zraněními. | foto: Policie ČR

Na Kasárenské křižovatce dál umírají lidé. Stát řešení odkládá

  • 16
Pomyslný hřbitov u křižovatky Kasárna na Jihlavsku se může ještě rozšířit. Odpovědné politiky a úředníky z vedení ministerstva dopravy a Ředitelství silnic a dálnic nevyburcovala ani poslední z řady tragických nehod, které se tam v posledních desítkách let odehrávají.

Přestože na křižovatce smrti umírají lidé již desítky let, opět se její přestavba nedostane mezi státní priority. Nic na tom nezměnila únorová srážka nákladních aut s bilancí: jeden mrtvý, jeden těžce zraněný a škoda skoro pět milionů.

Zástupci státu mluví po každé vážné nehodě na problémové křižovatce skoro stejně. Zásadní řešení se chystá, ale v současnosti se zaměřujeme na důležitější akce.

"Tam už ten problém trvá desítky let. Snažili se dělat zpomalovací nástřiky, dali tam oranžová světla, ale nic nepomáhá. Já od dětství už ani nespočítám, kolik nehod se tam stalo. Nebývá to pěkný pohled," popsal místostarosta Markvartic Josef Ganzvohl.

Značky řidiči často nerespektují

Místní lidé tam podle něj nebourají. Na Kasárnách havarují hlavně řidiči jedoucí od Brna či směrem z jižních Čech, kteří tuto silniční past neznají a jsou méně pozorní. Nečekají, že mají najednou dávat přednost, protože jsou na silnici první třídy.

"My bychom tam uvítali vybudování mimoúrovňové křižovatky, bylo by to ku prospěchu věci," dodal místostarosta Ganzvohl.

Jenže se bude čekat dál, termín zásadní přestavby je opět v nedohlednu.

"Ministerstvo dopravy podporuje snahu udělat účinná opatření, která mohou přispět ke zvýšení bezpečnosti na této křižovatce. Již v minulosti došlo ke zdrsnění a barevné úpravě povrchu vozovky, byla zde snížena rychlost a upraveno dopravní značení tak, aby řidiči byli varováni, že se blíží k úseku, kde mají zvýšit pozornost. Bohužel řidiči dopravní značení často nerespektují," uvedla mluvčí ministerstva dopravy Andrea Volaříková.

Dlouhodobě plánovaným řešením je nové mimoúrovňové křížení v jiném místě, které je plánováno o několik set metrů blíž k Markvarticím na Jihlavsku. Pokud by to odpovědní úředníci a politici vzali jako prioritu, mohlo by se začít s přípravami. Zatím se s tím však pro příští roky nepočítá.

"Přestavba křižovatky na mimoúrovňovou je dalším ze způsobů, jak tam zvýšit bezpečnost. Jedná se však také o nejnákladnější řešení. Do doby, než dojde ke stavebním úpravám, je možné, aby silniční správní úřad provedl revizi stávajícího dopravního značení. A navrhl další úpravy, které by minimalizovaly počet vážných nehod," navrhla mluvčí ministerstva dopravy.

Příčiny havárií jsou prosté: nedání přednosti při jízdě od Třebíče či od Telče. Místem, kde ve výhledu na vedlejší silnici brání dům u křižovatky, projíždí nepočítaně aut výrazně rychleji než povolenou sedmdesátkou. "Už jsme tam udělali všechna opatření, která šla. Jediným řešením je přebudování té křižovatky v jiném místě," řekla krajská policejní mluvčí Dana Čírtková.

ŘSD má momentálně jiné priority

Na plánovanou novou a bezpečnější křižovatku už je vydáno kladné stanovisko ministerstva životního prostředí. "Bohužel se v krátkodobém výhledu připravují stavby s vyšší prioritou. Apelujeme na řidiče, aby zde dbali zvýšené pozornosti a dodržovali pravidla silničního provozu," vyzvala šoféry jedoucí ke Kasárnám Nina Ledvinová, mluvčí ŘSD.

Letos už křižovatka zažila dvě velké havárie. V lednu se tu srazila dodávka s osobním autem a 18. února dva kamiony. Jeden řidič zemřel. Pro zdejší obyvatele je stav křižovatky silnice Jihlava - Znojmo a Třebíč - Telč nepochopitelný.

"Bydlím tady dvanáct let a odhaduji, že každé tři měsíce je tu havárie. Sedíme doma, slyšíme ránu a už víme, co se stalo," řekl místní Václav Zoubek.

Ke smrtící křižovatce mají respekt, protože ze zkušenosti znají, co dovede. "Když do křižovatky vjíždím z vedlejší, stává se mi, že za mnou auta na mě troubí, ať nezastavuju na stopce. Dávám přitom přednost kamionu a autobusu - jsou to šílenci, přece se nenechám zabít," zlobí se Zoubek.

Vedení kraje by uvítalo, kdyby se kasárenský smrtelný rébus podařilo vyřešit. Hejtmanství tam ale není vlastníkem silnic, ty patří státu. Náměstek hejtmana Libor Joukl přesto dává za příklad křižovatku u Tří věžiček blízko Jihlavy, kde už se řešení našlo.

"Byl bych rád, kdyby se podařilo vyřešit i Kasárna. Moc šancí ale přesunutí křižovatky v tomto případě nedávám. Je to trochu jako o tom házení hrachu na zeď," míní Joukl.

Na křižovatce smrti se v minulosti zabili třeba dva inženýři, jeli před Vánocemi z Rakouska. Jednou v sobotu po ránu jel přes křižovatku trenér a vezl dvě mladé sportovkyně na zápas. Přes autobus si nevšimli auta jedoucího od Želetavy a skončilo to tragicky. Na křižovatce kdysi bourala švagrová československého expremiéra Lubomíra Štrougala. Jen v letech 2000 až 2007 se v kritickém místě bouralo čtyřicetkrát. Dva mrtvé měla křižovatka i v roce 2009.