Odtud, od mimoúrovňové křižovatky s Jiráskovou ulicí, by až k dálnici mohli řidiči beztrestně jezdit stodesetikilometrovou rychlostí.

Odtud, od mimoúrovňové křižovatky s Jiráskovou ulicí, by až k dálnici mohli řidiči beztrestně jezdit stodesetikilometrovou rychlostí. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Řidiči chtějí na přivaděči k Jihlavě jezdit 110 km/h. Policie je proti

  • 6
Ačkoli máte na tachometru devadesátku, tedy přesně tolik, kolik má na jihlavském dálničním přivaděči být, stejně vás předjíždí většina aut. Teď ministerstvo dopravy zvažuje, že rychlost ze současné devadesátky zvýší. Řidiči by byli pro. Policie to ale odmítá.

Na jihlavském přivaděči k dálnici policisté rychlost příliš často neměří. Předpisových 90 jede na čtyřproudé silnici připomínající dálnici málokdo. Snad i proto právě zde zvažuje ministerstvo dopravy, že zvýší rychlost na 110 km/h. Silnici zařadilo do seznamu míst, kde bude tento krok zvažován a prověřován.

Policisté zvýšení rychlosti o dvacet kilometrů v hodině ale nedoporučují. "V lokalitě U Tří věžiček jsme teď omezili rychlost na padesátku kvůli častým dopravním nehodám. Zvýšit rychlost o kousek dál na přivaděči by bylo nelogické a hlavně nerozumné," řekla krajská policejní mluvčí Dana Čírtková.

Hlavně v zimě na kluzké vozovce se na přivaděči často stávají dopravní nehody.

"Na zhruba 300 nebo 400 metrech by se snižovala rychlost ze 110 nejprve na 70 km/h u sjezdu na dálnici a pak na padesátku U Tří věžiček," doplnila policistka.

Dálniční přivaděč je poměrně krátký a s řadou odboček. I to hraje spíše pro zachování devadesátky. "Nebylo by bezpečné povolit vyšší rychlost před odbočkami," potvrdil dopravní inženýr jihlavské policie Jiří Kučera.

Žádný odbočovací pruh není ve směru od Jihlavy do průmyslové zóny, ve které podnikají například firmy Bosch a Automotive Lighting. Podobné je to i u sjezdu do městské části Pávov ve směru od D1.

Na rychlosti nesejde, tvrdí řidiči

Přivaděč má přibližně šest kilometrů. Jak zjistil reportér MF DNES, přejet devadesátkou se dá asi za tři a půl minuty.

Řidiči nemají na věc ani jednotný názor, přiklánějí se spíše k vyšší rychlosti. "Byl bych pro vyšší rychlost. Tady na těch přivaděčích to není o rychlosti, ale o pozornosti řidičů. Když jedu 90 nebo 110 a budu blbej, tak nabourám stejně. Chce to předvídavost," řekl na pumpě U věžiček řidič Josef z Pardubic.

"U Tří věžiček jsem proti vyšší rychlosti, ale kde jsou už dva pruhy v každém směru, tam jsem pro. Ta devadesátka je zbytečně málo," poznamenal Zbyněk Ujčík z Třebíče, který také řídí nákladní auto.

"Já bych to nechal, jak to je. Už teď se zde stejně jezdí sto deset. Když se to zvýší, bude se jezdit sto třicet," poznamenal Josef Ferko z Dobronína.

V lokalitě U Tří věžiček podniká například logistická firma Jipocar. "Bylo by to dobré, kdyby rychlost zvýšili. Na naše nákladní auta by to ale nemělo vliv, protože ta jezdí pomaleji," sdělil ředitel Jipocaru Jiří Vybíhal.

Upozornil, že by se měla v této lokalitě řešit hlavně křižovatka, místo častých nehod. "Zde snížení rychlosti na 50 km/h nepovažuji za řešení. Chtělo by to tu postavit kruhový objezd nebo světelnou křižovatku. Snížení rychlosti výjezd z vedlejších silnic od Stříteže a z průmyslových zón nezlepší," doplnil Vybíhal.

Policisté nárazově rychlost na přivaděči měří. Běžnými radary i passaty tak, aby byla možnost měřit po celé délce.

Přivaděč od Jihlavy k D1.

Přivaděč od Jihlavy k D1.