Na D1 řádí policejní tým Kamion, zkontroluje i dvacet náklaďáků za den

  17:00aktualizováno  17:00
Na silnicích i na dálnici D1 operuje nová policejní jednotka. Tým Kamion se zaměřuje na bezpečnostní přestávky i technický stav nákladních vozidel. Za den zkontroluje i dvacet aut a od začátku března zjistil už desítky nedostatků.

Policejní kontrola kamionů na dálnici D1 na Vysočině. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Na parkoviště D1 přijíždí kamion. Naviguje jej policista ve žluté vestě. Pokyne řidiči, aby stáhnul okénko. Šofér maďarské státní příslušnosti mu současně s tím podává i své doklady a další dokumenty, o nichž ví, že je bude potřebovat. Co ale netuší je, že jej nečeká běžná silniční kontrola. 

Policejní kontrola kamionů na dálnici D1 na Vysočině.
Policejní kontrola kamionů na dálnici D1 na Vysočině.
Policejní kontrola kamionů na dálnici D1 na Vysočině.

Na odpočívadle totiž kromě klasické kontroly stojí i speciální policejní tým Kamion a mobilní expertní jednotka. Tato kombinace představuje pro řidiče kamionů - potažmo i pro autodopravce - doslova postrach.

"Projdeme historii bezpečnostních přestávek, zkontrolujeme technický stav, tachograf, náklad i doklady. Od počátku března, kdy začal tým Kamion fungovat, jsme zkontrolovali asi 250 nákladních aut. Zhruba u třetiny z nich jsme zjistili problémy. Převažovali cizinci, zejména z Chorvatska, Polska a Maďarska," uvedl koordinátor týmu Kamion Roman Komhäuser.

Neoznačil žíravinu, půjde ke správnímu řízení

Kontrolou, který se rovná malé technické zkoužce, maďarský šofér prošel. Velké potíže si ale naopak přivodil český řidič, který měl naloženo šestnáct dvousetlitrových sudů s žíravinou. Taková vozidla musí být povinně označena. To však řidič neudělal.

Policejní kontrola kamionů na dálnici D1 na Vysočině.
Policejní kontrola kamionů na dálnici D1 na Vysočině.

"Řidič i dopravce půjdou ke správnímu řízení," upozornil Luboš Kabátek z mobilní expertní jednotky. Řidič byl evidentně docela v šoku. Tohle se mu prý nikdy nestalo, chemikálie často nepřeváží a vidina vysoké pokuty jej deprimuje.

"Měl jsem vozidlo označit, vím to. Stalo se mi asi po pěti letech, že mě zastavila policejní kontrola - a zrovna to takhle dopadne," kaje se šofér, který nechce být jmenován.

Policejní kontrola kamionů na dálnici D1 na Vysočině.
Policejní kontrola kamionů na dálnici D1 na Vysočině.
Policejní kontrola kamionů na dálnici D1 na Vysočině.

Další kamion, který policisté zastaví, je zase český a opět má problém. Řidič nebyl připoutaný bezpečnostními pásy, navíc jede s nerovnoměrně rozloženým nákladem. Protože je na místě i mobilní expertní jednotka, vezmou všechny kamiony policisté i na váhu.

"Než proběhne celá kontrola, musí řidič čekat čtyřicet až padesát minut," odhaduje krajská policejní mluvčí Dana Čírtková.

Na každé druhé nehodě se podílel řidič nákladního auta

Tým Kamion i expertní policejní jednotka operují na dálnici D1 i silnicích prvních a druhých tříd. Ne vždy jezdí však spolu, jde o dva kontrolující týmy. "Hlavním zájmem je pro tým Kamion dálnice. Podle loňských statistik se na každé druhé nehodě na dálnici podílel řidič nákladního auta," dodává Čírtková.

Za technické problémy hrozí řidičům až dvousettisícová pokuta. Pokud mají problémy s bezpečnostními přestávkami, musí cizinci složit kauci do padesáti tisíc korun. Češi zaplatí deset tisíc, mohou ale dostat i zákaz řízení, a to až na jeden rok.

"Policejní tým Kamion tvoří jednadvacet policistů, kteří jsou na silnicích a dálnici denně v sedmi skupinách. Jsou schopni prověřit za den i dvacet aut," uvádí krajská mluvčí.

Právě na Vysočině se policisté shodují, že kvůli dálnici D1 jsou takové kontroly čím dál potřebnější. Situace je sice příznivější než před několika lety a šoféři se ve většině případů polepšili, přesto se na dálnici stává nehod s účastí kamionů víc než dost.

"Častěji bychom také chtěli kontrolovat místa, kde kamiony sjíždí proto, aby nemusely platit mýtné. Kontroly by pak byly mnohem účinnější, takto mají často možnost se jim vyhnout," upozorňuje Čírtková.

Autoři:

Nejčtenější

Lidé zámek nechtěli, obec ale odolala milionům z prodeje a vítá turisty

Obyvatelé Police zámek nejdříve v majetku obce nechtěli. Památka se však...

Referendum v polovině 90. let dopadlo v Polici na Třebíčsku jasně. Více než osmdesát procent obyvatel obce rozhodlo,...

Hokejista, co si koupil sám sebe: Jsem hrozně rád, že jsem to udělal

Petr Šidlík (uprostřed) v dresu Vítkovic.

Nedávno rozvířil hokejové hladiny v Česku prohlášením, že se musel z Jihlavy vykoupit, přičemž Dukle zaplatil tolik,...

Farmář, který blokuje brodský obchvat, může zarazit lyžování na Vysoké

Správce sjezdovky na Vysoké Zdeněk Novotný může, pokud tomu počasí dovolí,...

Jako na veletoči je lyžařský areál Vysoká u Havlíčkova Brodu. Před pár lety byly myšlenky na obří modernizaci areálu,...

KVÍZ: Iglau, Gablonz, Dux... Znáte německé názvy českých měst?

Na historické pohlednici je morový sloup na jihlavském Masarykově náměstí ještě...

Je tu další vlastivědný kvíz Regionů iDNES.cz. Od středověku Němci postupně osidlovali pohraničí českých zemí a...

Náledí uzavřelo D1. Sněžení komplikuje dopravu na Vysočině a Liberecku

Vydatné sněžení komplikuje dopravu na Vysočině. (11. prosince 2018)

Dopravu na Vysočině a v Libereckém kraji v úterý večer komplikuje vydatné sněžení. Kvůli náledí policie uzavřela...

Další z rubriky

Firma nesplácela, a my museli byty platit dvakrát, líčí muž z Pelhřimova

Rekonstrukcí sídla okresního výboru Národní fronty v Pelhřimově vzniklo více...

Po letech míří k soudu případ bytů v Pelhřimově, které si jejich majitelé museli zaplatit dvakrát. Společnost, jež byty...

Světlá chce vrátit historickému domu na náměstí jeho původní podobu

V minulosti několikrát přestavovaný historický dům na náměstí ve Světlé čeká...

Až začne velká přeměna náměstí Trčků z Lípy ve Světlé nad Sázavou, budou se stavební práce týkat i jednoho ze zde...

Zimní stadion v Jihlavě půjde k zemi, hokej do azylu, rozhodli zastupitelé

Jihlavští zastupitelé rozhodli, že stará budova Horáckého zimního stadionu...

Dva až tři roky v exilu a v roce 2023 nová hala na místě té stávající. Tak vypadá ideální scénář řešení Horáckého...

Najdete na iDNES.cz