Piloti českých gripenů budou během cvičení Ample Strike trénovat i tankování za letu. Při cestě na Island budou toto umění potřebovat nejméně dvakrát.

Piloti českých gripenů budou během cvičení Ample Strike trénovat i tankování za letu. Při cestě na Island budou toto umění potřebovat nejméně dvakrát. | foto: Národní garda USA

Gripeny budou nad Českem trénovat tankování za letu. Kvůli cestě na Island

  • 0
Vojenské cvičení Ample Strike 2016 (AMSE16) se uskuteční od 30. srpna do 20. září. Jeho centrem bude opět vojenské letiště v Náměšti nad Oslavou. V průběhu deseti letových dnů budou čeští piloti stíhaček JAS-39 Gripen procvičovat kromě součinnosti s leteckými návodčími i tankování za letu.

Učit se tankovat bez nutnosti přistání je pro české piloty nutné kvůli jejich plánované cestě na severozápad Evropy. „Potřebují certifikaci pro dvouměsíční misi na Islandu, kam odlétají na konci září,“ vysvětlil mluvčí cvičení Ample Strike Tomáš Maruščák.

Piloti budou během manévrů získávat nové certifikace nebo je obnovovat. „Rozšíří schopnosti našeho taktického letectva a jejich využití. Tím pádem pak můžou stroje letět bez mezipřistání do vzdálených prostor, jako letos na Island, což je okolo tří tisíc kilometrů,“ vysvětlil Maruščák.

Doplnil, že gripen musí cestou na Island tankovat za letu dvakrát až třikrát.

„Je to složité, vždycky musí existovat nějaká záloha. Pokud se tankování například nezdaří, v okolí musí být letiště, na kterém je pilot schopen přistát. Připravit letoun znovu ke vzletu. Doplnit palivo a pokračovat. Záleží na konfiguraci, kolik má letoun přídavných nádrží. Bavíme se o tisícovce litrů leteckého paliva a víc.“

Kamenem úrazu může být počasí na trase. To vše musí umět pilot zvládnout a správně vyhodnotit, aby certifikaci získal.

České gripeny bude na Island doprovázet americký tanker

Podle mluvčího Maruščáka má Armáda České republiky mandát na nasazení čtyř strojů JAS-39 Gripen k obraně vzdušného prostoru Islandu. Pátý stroj poletí jako záložní.

„V minulých letech to vypadalo tak, že tanker odstartoval z Pardubic dřív. Po tankeru s časovým odstupem startovala dvojice a trojice gripenů, které jsou rychlejší. V určitém prostoru dohnaly tanker a pak už celou dobu letěly v jeho doprovodu až na letiště Keflavík,“ popsal Maruščák.

A doplnil, že do konce roku chce mít česká armáda vycvičenou velkou část ze svých dvaceti pilotů letounů JAS-39 Gripen k tomuto úkonu. Někteří piloti certifikát na tankování za letu nemají, jiní ho podle Maruščáka ztratili a musí si ho obnovovat.

Ample Strike

Mezinárodní vojenské cvičení Ample Strike se u nás pod hlavičkou české armády uskuteční už potřetí.

Hlavním námětem je nácvik spolupráce leteckých návodčích a pilotů letounů za podpory pozemních sil. Jde o reakci na deset let starý incident, kdy při misi v Afghánistánu došlo k tragickému nedorozumění a vojáci NATO stříleli do vlastních řad. Severoatlantická aliance se z toho poučila, proto se pravidelně snaží součinnost návodčích a pilotů cvičit.

„Pilot musí mít certifikaci na ten konkrétní druh tankeru a certifikace nesmí být starší dvou měsíců. V tom je to specifické.“

Stejný tanker, o který armáda požádala pro přelet na Island, se zúčastní AMSE16. „Jde o tanker KC-135 nebraské národní gardy Spojených států amerických,“ upřesnil Maruščák.

Letadla ze zahraničních letišť letos přiletí bez výzbroje

Na AMSE16, největší vojenské cvičení na našem území v tomto roce, dorazí podle posledních zpráv bezmála 1500 účastníků, z toho 300 ze zahraničí a 360 z aktivních záloh. Záložáci se tohoto typu cvičení u nás účastní poprvé. Cvičit budou vojáci 17 zemí. Do scénářů se zapojí víc než třicet letounů

Těžištěm AMSE16 zůstane jako v minulých letech vojenská letecká základna u Náměště nad Oslavou.

„V tomto roce na rozdíl od minulých ročníků budou letouny, působící ze zahraničních letišť, létat bez výzbroje. Naše stroje budou mít výzbroj pouze kanónovou,“ uvedl řídící cvičení Zdeněk Bauer.

Létat se bude ze tří letišť v České republice - Náměšť, Pardubice, Čáslav. Hlavní letové dny jsou od 5. do 9. září, dále od 12. do 16. září, časy startů a přistání jsou od 9 do 23 hodin.

O víkendech půjde pouze o seznamovací lety či o přelety do určených prostor. Nemění se letové prostory, které byly zvoleny v minulých letech. Vojáci budou operovat v lokalitách Boletice, Libavá, Bechyně, Vícenice a letiště Náměšť.