Linka X končí u bývalého areálu firmy Tchibo, kde se otáčí a nabírá další...

Linka X končí u bývalého areálu firmy Tchibo, kde se otáčí a nabírá další cestující směr Pávov. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Do Pávova se dá teď dostat jen s přestupem. Linka X bude jezdit měsíce

  • 0
Provizorní autobusová linka od 1. dubna spojuje příměstskou část Pávov s Jihlavou. Cestující si nově zvykají na nutnost přestupu. Týká se to i lidí z velkých firem Bosch a Automotive Lighting.

Čím pojedeš do práce? Linkou X. Jako aprílový vtip mohla některým cestujícím připadat cesta jihlavskou MHD do příměstské části Pávov. Jenže vtip to nebyl.

Od úterního dne totiž do okrajové čtvrti Jihlavy i k velkým firmám Bosch a Automotive Lighting nezajíždí přímá linka z centra s číslem 12, tak jako dosud, ale autobus s označením X. To vše kvůli uzavírce silnice mezi Pávovem a Červeným Křížem z důvodu rekonstrukce dálničního mostu.

Řidiči linky MHD 12 tak v úterý poprvé zamířili z kruhového objezdu u firmy Bosch na čtyřproudý přivaděč a odtud přes křižovatku u Tří věžiček na konečnou v Antonínově Dole. Zcela míjí dosavadní zastávky v Pávově.

Cestující do Pávova sveze linka X. Ta pendluje právě mezi Pávovem a otočkou u bývalých balíren koncernu Tchibo, kde jsou vybudované provizorní zastávky na přestup z linky 12. Časy jízdního řádu linky 12 zůstaly beze změny.

Lidé musí dávat pozor, aby nepřejeli místo, kde pracují

Linka X bude do Pávova zajíždět zřejmě až do ukončení rekonstrukce dálničního mostu. "Odhadovaná doba, než stavbaři ten dálniční most postupně zbourají a postaví nový, je šest měsíců," řekl ředitel dopravního podniku Josef Vilím.

"Bude to problémovější tím, že se bude muset přesedat, ale myslím, že to není nic, co by se nedalo vydržet," uvedl předseda osadního výboru v Pávově Milan Mlejnek.

Změny v zažitém režimu se první den neobešly bez komplikací. Přestupovat na linku X z dvanáctky totiž musí i zaměstnanci velkých firem dojíždějící linkou 12 směrem od Velkého Beranova a z centra Jihlavy do Bosche.

"Jel jsem o půl šesté dvanáctkou z centra a nevěděl jsem, že se musí přestoupit. Takže jsem jel až do Antonínova Dolu, tam jsem vystoupil a musel jsem zase zpět k Boschi," zmínil jeden z cestujících, když se vracel odpoledne ze směny.

"Přijel jsem kvůli tomu ráno pozdě do práce. Musel jsem si to naddělat," dodal muž, který si nepřál uvést své jméno.

Také cestující Tomáš Fabiánek jezdil dvanáctkou od Teska až k firmě Bosch u Pávova. "Byl to odtud jediný přímý spoj na této lince před odpolední směnou, co jede až k firmě. To byla docela výhoda," řekl. Teď musí přestoupit na linku X. "Nezbude nic jiného, co se dá dělat," dodal.

Přímo z centra až k areálům firem Bosch a Automotive Lighting ale jezdí i linka 36, která uzavírkou v Pávově není nikterak dotčená.

Dva lístky, dvojí čipování

Cestující s papírovou jízdenkou musí kvůli přestupu na linku X použít jízdenky dvě, nebo si zakoupit přestupní lístek. Přestup si musí označit také cestující s přednabitou elektronickou peněženkou na Jihlavské kartě.

Omezení se dotkne také autobusové linky z Jihlavy do Havlíčkova Brodu. Přepravce ICOM transport na této lince jezdí přes Pávov. "Zastávky v Pávově nebudeme obsluhovat. Spoj pojede po přivaděči do Červeného Kříže," řekl redaktorovi MF DNES řidič spoje.

Firmy v průmyslové zóně řešení s linkou X chápou. Zaměstnavatelé však stojí i o to, aby se znovu otevřel pávovský nájezd na dálniční přivaděč. Ten byl uzavřený z důvodu nevyhovujících parametrů po otevření nového sjezdu z průmyslové zóny.

Znovuotevření požadoval i dopravní podnik, alespoň po dobu uzavírky silnice mezi Pávovem a Antonínovým Dolem.

Nemusel by tak zavést linku X. "Náhradní doprava linkou X bude stát spoustu peněz. Nemáme ještě vyčísleno, na kolik to vyjde, budou to ale miliony," uvedl Vilím.

O znovuotevření sjezdu se dál vedou jednání, další by mělo být příští týden na krajském úřadě.

,