Úředníci opravu mostu kritizují, firma se jím chce pochlubit v soutěži

  12:38aktualizováno  12:38
Jeden most, dva naprosto rozdílné pohledy. Zatímco investor má mnoho zásadních připomínek k opravě mostu přes řeku Sázavu v centru Havlíčkova Brodu, stavitel je spokojen s naprosto všemi částmi. Chce proto dílo přihlásit do soutěže o Most roku.

Pohled na most v posledním říjnovém dnu roku 2012. | foto: Jaroslav Šnajdr, MF DNES

Oprava kamenného mostu v havlíčkobrodské Dolní ulici se investorovi stavby, krajskému úřadu, pranic nelíbí. Na díle vidí několik závažných nedostatků, kvůli kterým je připraven uplatňovat sankce, v krajním případě i soudní cestou.

Fotogalerie

Brněnská stavební firma SDS Exmost, která rekonstrukci prováděla, naopak v mostu vidí perfektní dílo. Její ředitel Pavel Jankůj je dokonce rozhodnut přihlásit práci svých podřízených do soutěže Most roku v kategorii rekonstrukcí historických staveb.

Spory jdou dokonce tak daleko, že oba vedoucí činitelé, Jankůj na straně stavební firmy a na straně kraje náměstek pro oblast dopravy Libor Joukl, se takřka stali osobními nepřáteli.

Zatímco stavební firma považuje ze své strany dílo za dokončené, kraj to vidí zcela jinak. "Stavba mostu není dokončena. Nyní probíhá sestavení protokolu o předání a převzetí díla, který popíše stav nedokončeného díla a vzájemné nároky smluvních stran. Následně bude probíhat jednání o dohodě o vzájemném vyrovnání těchto nároků," uvedla mluvčí Kraje Vysočina Jitka Svatošová.

Představitelům kraje vadí zejména dvě věci. Tou jednou je výška obrubníků, která na některých místech neodpovídá předepsaným dvanácti centimetrům. "Nevyhovující jsou i svahové a odtokové poměry," doplnila Svatošová.

Firma si nechala vypracovat tři posudky ve svůj prospěch

Podle Pavla Jankůje je však všechno v pořádku. To mu potvrdily i tři znalecké posudky, které si firma nechala vypracovat.

"Jak výška obrubníků, tak sklon vozovky jsou v zákonné toleranci. U sklonu vozovky to tak je záměrně. Pokud bychom totiž postupovali přesně podle projektu, při deštích by veškerá voda z mostu natekla lidem do okolních domů," vysvětluje ředitel stavební firmy.

Kraj trvá, aby nedostatky, které na mostě našel, SDS Exmost napravila. Pokud tak neučiní, chce práce zadat jiné firmě. "To nemůžeme dovolit. To by bylo poškození cizí věci a museli bychom podat žalobu," oponuje Jankůj.

Brněnská stavební firma považuje svou práci na mostě za dokončenou. Čeká už jen, jak se k ní kraj postaví a s čím konkrétním přijde. Společnou schůzku i za účasti znalců obě strany plánují na konec září.

Most ještě nebyl zkolaudován

Až do podzimu přitom mají čas. Most v Dolní ulici je stále v režimu předčasného užívání, dosud nebyl zkolaudován. Tento režim měl původně skončit do prázdnin, brodský městský úřad, aby nemusel most pro dopravu opět uzavřít, termín prodloužit do konce listopadu. A frézování vozovky a pokládání nové asfaltové vrstvy by si uzavření mostu vyžadovalo.

"Do konce listopadu se musí upravit povrch mostu tak, aby výška obrubníků v celé délce byla minimálně dvanáct centimetrů a aby příčné a podélné sklony byly dle schválené projektové dokumentace a odpovídaly platným předpisům," zopakovala postoj kraje Jitka Svatošová.

"Po pravdě, mně je naprosto jedno, jestli mají obrubníky patnáct nebo deset centimetrů. Most je hotový a krásný. Vozovka je nová bez děr a záplat, chodníky jsou krásně široké. Vypadá to fakt moc pěkně a hlavně to funguje," pochvaluje si brodský občan Radim Musil.

Rekonstrukce mostu se uskutečnila v loňském roce. Začala na jaře, auta se na něj vrátila po několika odkladech v polovině prosince. Od počátku provázely práce problémy a zdržení. Brněnská stavební firma SDS Exmost našla mnohá pochybení v projektu a nemohla se dohodnout s místními subdodavateli, kraj jí zase vyčítal, že zakázku podcenila, pracuje bezdůvodně pomalu a práce zdržuje (více čtěte zde).

Rekonstrukce stála celkem 26 milionů korun a byla rozdělena mezi kraj a město. Na neustálé porušování termínů si stěžoval i havlíčkobrodský radní Libor Honzárek. Po dokončení ale město části - chodníky, veřejné osvětlení a napojení na Kalinovo nábřeží a ulici Na Ostrově - bez výhrad převzalo.

Nejčtenější

Na Vysočině dvakrát zkolabovala D1. Kolony se rozjely po osmi hodinách

Dálnice D1 v 16 hodin (12. prosince 2018)

Přibližně hodinu před půlnocí se podařilo silničářům a policii obnovit provoz na dálnici D1 v kritickém úseku na...

Dopravu v Česku na řadě míst komplikuje sníh, na D1 na Vysočině ležel strom

Sníh na dálnici D1 u Měšína (Vysočina) - 11.12.2018

Dopravu v Česku komplikuje sněhová pokrývka. Na Vysočině jsou silnice sjízdné jen se zvýšenou opatrností, v kraji...

Stavbaři z problémového úseku D1 odstoupili od smlouvy s ŘSD

Silničáři a stavbaři se snaží zprovoznit všechny pruhy v kritickém úsek dálnice...

Firmy, které opravují nejdelší modernizovaný úsek dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, podle očekávání...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Za kalamitu na D1 mohou oni, ukazují na sebe dopravci a správci dálnic

Čerstvý sníh způsobil kolaps dopravy na 90. kilometru dálnice D1 u Humpolce....

Kolapsový stav na dálnici D1 jen vyostřil dlouhodobý spor mezi kamionovými dopravci a Ředitelstvím silnic a dálnic....

Další z rubriky

Opravte kaverny a rozšiřte pruhy na D1 u Humpolce, nařizuje ŘSD stavbařům

Čerstvý sníh způsobil kolaps dopravy na 103. kilometru dálnice D1 u Větrného...

Ředitelství silnic a dálnic vyzvalo firmu Geosan Group, která v konsorciu opravuje kritický úsek D1 u Humpolce, aby...

V kritickém úseku D1 už dělníci rozšiřují pruhy, vznikají dlouhé kolony

Ve středu ráno začali dělníci na problematickém úseku D1 mezi Humpolcem a...

Na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a Větrným Jeníkovem na 104. kilometru začali dělníci pracovat...

Horolezec Jaroš vyrazil na další vrchol světa, jihoamerickou Aconcaguu

Z výstupu Radka Jaroše na Elbrus, nejvyšší evropskou horu.

Na svoji další expedici v neděli odletěl horolezec a cestovatel Radek Jaroš. První Čech, který vystoupil bez použití...

Najdete na iDNES.cz