Tříobloukový kamenný most ze 16. století patří mezi deset nejstarších mostů v Čechách. Památku v březnu poškodily ledové kry na řece Sázavě (podrobnosti najdete zde). A začátkem dubna se jeho část probořila pod traktorem (o nehodě čtěte zde). Od té doby je most pro dopravu uzavřen a marně čeká na opravu.
Přibyslavská radnice nechala zpracovat projekt, v němž navrhuje odstranit vozovku, konstrukci zpevnit a zabetonovat. To ale památkáři smetli ze stolu. "Historickou mostní konstrukci by oprava pasovala do role pouhého opláštění," uvedla mluvčí pobočky Národního památkového ústavu v Telči Marie Jirková.
Její kolegové vypracovali posudek nový. Na vyjádření má radnice ještě čas. Už teď je ale podle starosty Jana Štefáčka jisté, že na něj nepřistoupí. "Je to nepochopení a velký hazard. Nepřipadá v úvahu, že bychom souhlasili," prohlásil.
Památkáři navrhují pod mostem lešení. "Nepočítáme se zásahem do všech tří oblouků, ale pouze se statickým zajištěním středního oblouku a s umístěním železobetonové roznášecí desky těsně pod vozovkou mostu," popsala Jirková.
Přes most musí i těžká zemědělská technika
Jenže stavět lešení pod padajícím mostem radnice odmítá. "Kvůli bezpečnosti si to vůbec nemůžeme dovolit," odmítá Štefáček a trvá na městem vypracované variantě. Ta, jak starosta zdůrazňuje, je shodná se způsobem opravy Karlova mostu v Praze.
Návrh památkářů má podle něj i další vadu. Přes most by mohla jen doprava do hmotnosti 2,5 tuny. "My potřebujeme, aby tudy mohla zemědělská technika. Za mostem jsou pole a louky, jede se tudy k železniční trati. Nechceme lávku. Chceme most," vysvětluje.
Jak s mostem naložit, určí městský úřad v Havlíčkově Brodě, který případně vydá stavební povolení. "Pokud opravu mostu schválí tak, aby z něho i nadále byl most a ne lávka, jsme připraveni ihned začít," tvrdí Štefáček.
Lidé v domech za mostem mohou zatím využívat cyklostezku. Pokud by se na opravě historického mostu město s památkáři neshodlo, bude uvažovat o vybudování mostu nového. Památka by ale dál chátrala.