Na úseku mezi Lhotkou a Velkou Bíteší stavebníci frézují odstavný pruh....

Na úseku mezi Lhotkou a Velkou Bíteší stavebníci frézují odstavný pruh. Přípravují se tak na rozšíření dálnice. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Modernizace D1 pokračuje i v listopadu. Na konci měsíce omezení zmizí

  • 12
Práce na modernizaci dálnice D1 na všech čtyřech opravovaných úsecích poběží i v listopadu. Ředitelství silnic a dálnic přitom původně počítalo, že na konci října budou zastaveny. Pokračování umožnilo příznivé počasí.

"Modernizace dálnice D1 bude s ohledem na příznivé počasí pokračovat minimálně do poloviny listopadu. Podmínky jsou extrémně dobré a zhotovitelé chtějí ještě letos stihnout co největší objem prací před zimou," uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Studecký.

Ministerstvo dopravy vyšlo zhotovitelům vstříc a vydalo povolení k prodloužení uzavírek na všech čtyřech modernizovaných úsecích dálnice.

Původně se plánovalo, že letošní část prací skončí k 1. listopadu.

Opravované úseky D1

Dopravní omezení po dobu modernizace dálnice D1
Modernizace dálnice D1
Modernizace D1
Modernizace D1

Zobrazit fotogalerii

Úsek č. 5 (exit 41 Šternov - exit 49 Psáře)

- zhotovitelem je EUROVIA CS, podala nabídku ve výši 523.095.450,77 Kč. Úsek zahrnuje 7,25 km vozovky, pět mostů, mimoúrovňovou křižovatku Psáře a dva nadjezdy nad dálnicí, které budou zcela přestavěny.

Úsek č. 9 (exit 66 Loket - exit 75 Hořice)

- zhotovitelem je "Sdružení CPI pro D1", sestavené společnostmi COLAS CZ a PORR, které podalo nabídku ve výši 624.914.363,59 Kč. Úsek zahrnuje 9,60 km vozovky, pět mostů, mimoúrovňovou křižovatku Hořice a čtyři nadjezdy nad dálnicí, z nichž tři budou zcela přestavěny a jeden opraven.

Úsek č. 14 (exit 104 Větrný Jeníkov - exit 112 Jihlava)

- zhotovitelem je "Sdružení CPI pro D1", sestavené společnostmi COLAS CZ a PORR, které podalo nabídku ve výši 649.186.975,01 Kč. Úsek zahrnuje 8,54 km vozovky, devět mostů, mimoúrovňovou křižovatku Jihlava a dva nadjezdy nad dálnicí, z nichž jeden bude zcela přestavěn a jeden opraven.

Úsek č. 21 (exit 153 Lhotka - exit 162 Velká Bíteš)

- zhotovitelem je "Sdružení D1 Lhotka - Velká Bíteš", sestavené společnostmi OHL ŽS a Alpine Bau CZ, které podalo nabídku ve výši 596.809.240,50 Kč. Úsek zahrnuje 9,05 km vozovky, sedm mostů, mimoúrovňovou křižovatku Velká Bíteš a tři nadjezdy nad dálnicí, z nichž dva budou zcela přestavěny, a jeden zanikne bez náhrady.

"Klimatické podmínky jsou tak dobré, že by bylo chybou, kdybychom toho nevyužili," řekl generální ředitel ŘSD Pavel Kočica.

Jak dodal, na konci listopadu budou práce ukončeny a vyhodnoceny. Jejich pokračování se předpokládá na jaře 2014, opět bude záležet na počasí.

Na jednotlivých úsecích budou do konce listopadu ukončeny práce ve středních dělících pásech jako jsou přeložky kabelů či modernizace kanalizace. Již ukončeny byly lokální opravy povrchu, zejména pak zpevnění krajnice, která bude potřeba při převedení dopravy na jeden dálniční pás. Dokončeno bylo i provizorní rozšíření levého jízdního pásu.

Výjimkou je pouze nešťastný úsek mezi Lhotkou a Velkou Bíteší na Vysočině, kde došlo ke zpoždění kvůli jednání o technickém řešení na provizorním rozšíření dálnice. I to by ale mělo být podle ŘSD dokončeno ještě letos.

V prosinci řidiči nepoznají, že se na D1 do podzimu pracovalo

Zatím nejnáročnější operací modernizace byla demolice celkem devíti mostů nad dálnicí. Jeden z nich, po němž vede silnice třetí třídy, by mohl být ještě letos znovu vystavěn a mohl by na něm být obnoven provoz. Nachází se na 72. kilometru v úseku Loket - Hořice.

Už letos byla zahájena i rekonstrukce dálničního mostu přes řeku Blanici v úseku Šternov - Psáře ve Středočeském kraji. Pětipólový most, jeden z největších na dálnici, musí být rozšířen, aby v jednom směru pojal čtyři provizorní jízdní pruhy. Ostatní mosty se začnou upravovat až v příštím roce.

Na všech úsecích se řidiči ještě v listopadu setkají s dopravním omezením. "Provoz je po celou dobu modernizace bez větších problémů. Zimní údržbu dálnice D1 budou standardním způsobem zajišťovat Střediska správy a údržby dálnice v součinnosti se zhotoviteli jednotlivých modernizovaných úseků," dodal Pavel Kočica.

Veškerá omezení ale nejdéle na konci listopadu zmizí. "Provoz na D1 bude uveden do stavu bez dopravních omezení. Řidiči nepoznají, že tu ještě na podzim nějaké práce probíhaly," potvrdil Jan Studecký.

V srpnu byla dálnice D1 kvůli modernizaci dokonce uzavřená. Dělníci nad ní strhávali několik mostů:

17. srpna 2013