Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obchody míchají na pultech čerstvé a trvanlivé potraviny, zlobí farmáře

  11:13aktualizováno  11:13
V regálech obchodů jsou smíchané trvanlivé a čerstvé mléčné výrobky. Zákazník je nepozná a sáhne pro ty s delší dobou trvanlivosti. Za jeden z velkých problémů, který farmářům komplikuje život, to označili při sobotní propagační akci v Úhořilce na Havlíčkobrodsku malí producenti potravin.

Den pro veřejnost na farmě Brodinových v Úhořilce na Havlíčkobrodsku. | foto: Jaroslav Šnajdr, MAFRA

Zná to každý, kdo chodí na nákupy. V regálech v obchodech si vybírá z několika druhů jogurtů či tvarohů. Značky příliš nezná, a tak zkoumá složení.

A hned po něm datum minimální trvanlivosti. Skoro na všech je tento termín ještě téměř tři měsíce daleko. Na jednom vyprší po pár dnech. Po čem drtivá většina zákazníků asi tak sáhne?

„To je největší problém, s nímž se setkáváme. Zákazníci se odnaučili kupovat čerstvé mléčné výrobky, protože obchodníci se je odnaučili nabízet,“ říká majitelka rodinné farmy v Úhořilce na Havlíčkobrodsku Marie Brodinová.

Právě malé rodinné farmy produkují kvalitní a čerstvý sortiment. Obvykle ale nepoužívají konzervaci a pasteraci jako velké podniky. Lhůta pro spotřebování výrobku je proto mnohem kratší. Ačkoliv může být výrobek daleko kvalitnější a chutnější, zákazník si ho do košíku kvůli kratší době spotřeby nedá.

„Je třeba si uvědomit, že s čerstvými mléčnými výrobky je to jako s pečivem. To se jeden den koupí a nejpozději druhý se musí spotřebovat. V případě mléčných výrobků je to nejdéle dva týdny, přičemž se musí řádně skladovat v chladnu,“ dodává Brodinová.

Marketingové akce jsou vítanou pomocí ministerstva

Jak správně obchodníky naučit rozlišovat a v regálech označovat čerstvé a trvanlivé zboží, to je jeden z úkolů malých farmářů. Zaznělo to v sobotu na farmě manželů Brodinových v Úhořilce, kde se konal velký propagační den nazvaný Poznej svého farmáře.

„Je to cyklus akcí po rodinných farmách v celé republice. Jejím cílem je představit menší provozy a jejich produkci, která je na trhu přehlížena,“ přiblížil účel jejího konání Tomáš Krejzar z Ministerstva zemědělství, které seriál pořádá.

Fotogalerie

„Snažíme se tím menším farmářům pomoci, aby našli své odběratele. Je to podpora v marketingové oblasti, kde jsou rodinné farmy oproti velkým producentům značně znevýhodněny,“ dodal.

Cyklus Poznej svého farmáře předčil zatím veškerá očekávání. I v sobotu do Úhořilky dorazily stovky, možná i tisíce lidí. Byli zvědaví, jak to na farmě vypadá, chtěli nakoupit čerstvé potraviny nebo se prostě jen přišli podívat a třeba i s dětmi pobavit při hudbě a množství soutěží i atrakcí.

„Jsme nadšeni. Přišlo lidí, že jsme to vůbec nečekali,“ pochvalovala si Marie Brodinová. „Věříme, že si nás teď lidé snáze najdou a že budou vědět, jaké to tady máme. Že je tady čisto, že jsou tady podmínky pro výrobu kvalitních produktů,“ doufá majitelka farmy.

Brodinovi v Úhořilce hospodaří od roku 1991. Starají se o sto hektarů půdy, chovají 90 kusů dobytka, přičemž se specializují na mléko. Zásobují jím přibyslavskou Pribinu, lidem ho prodávají i ve svém mléčném automatu. „Lidé si mohou za dvanáct korun natočit litr čerstvého, ráno nadojeného mléka,“ pravila Brodinová.

Dát si nohy na gauč? Na farmě to nejde

Poslední tři roky pak farma produkuje i své vlastní mléčné výrobky. „Chtěli jsme naši produkci zhodnotit, tak jsme pořídili malou kontejnerovou mlékárnu,“ vysvětlila majitelka farmy. V Úhořilce tak vznikají tvarohy, jogurty i kefíry.

Farmě se daří poměrně slušně. Jak ale Marie Brodinová upozorňuje, je to hlavně kvůli tomu, že si veškerou práci obstarají sami. „Zaměstnance si nemůžeme dovolit. Farmu dotujeme celodenní prací každého z nás,“ konstatuje.

Na farmě hospodaří společně s Čeplovými, rodinou dcery. „Na konci roku jim hospodaření předáme. My jsme začínali ve čtyřiceti, jim je také čtyřicet. Už potřebují dokázat, že to umí, že to zmáknou,“ říká Brodinová.

Už se těší, jak si dá nohy na gauč a bude odpočívat. „Říkám to vždy jako vtip, ale ono to tak nebude. Budeme i nadále hospodařit všichni. Nedá nám, abychom nepomohli, ani to nejde. Ale nebudeme do toho mluvit,“ slibuje.

Mladí se budou muset hned začít vypořádávat s největším nynějším strašákem - výkupními cenami mléka. Už teď jako malá farma, která na trhu nemá nikterak zásadní postavení, za litr od odběratelů dostává o padesátník méně než velcí producenti. „A bojíme se, co s cenami udělají sankce vůči Rusku. Mléka u nás bude přebytek a jeho cena může strašně spadnout,“ obává se Brodinová.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Hotel U Modré hvězdy na náměstí v Počátkách je bez lešení zatím jen krátkou...
Hotel známý z Postřižin má konečně novou fasádu a chystá se otevřít

Palackého náměstí v Počátkách má novou ozdobu. Hotel U Modré hvězdy, který znají díky filmařům lidé v celé republice, získal po mnoha letech hezkou fasádu. A...  celý článek

Místní referendum se konalo v oddělených místnostech oproti volbám. „Zabloudil“...
Referendum platí, závazné není. O Náměstí v Meziříčí rozhodnou politici

Většina lidí, kteří ve Velkém Meziříčí hlasovali v místním referendu o budoucí podobě Náměstí, si přeje, aby zastupitelstvo postupovalo podle výsledků...  celý článek

Režisér a rodák z Humpolce Jindřich Honzl (vlevo) na snímku z roku 1934 s...
Před 90 lety začala éra Voskovce, Wericha a humpoleckého rodáka Honzla

Letos je to 90 let, co začali spolupracovat a společně se proslavili Jiří Voskovec a Jan Werich s režisérem a humpoleckým rodákem Jindřichem Honzlem. Přímo ve...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.