Místní za parkování v Jihlavě musí platit. Návštěvy budou stát zadarmo

  8:54aktualizováno  8:54
Od května jsou v Jihlavě dvě nové další parkovací zóny, v nichž si lidé musí za parkování před domem platit. Někteří jsou spokojení, jiní píší petice. Od září se proto chystají změny. Parkovat v zónách bude možné i po určitou dobu zdarma s parkovacím kotoučem.

Rezidenční karty si musí pořídit lidé žijící ve Srázné ulici. Jen s těmito kartami bude možné stát jak přímo v ulici, tak i na parkovištích uvnitř sídliště. | foto: Jaroslav Šnajdr, MAFRA

K zavedeným parkovacím zónám v centru Jihlavy přibyly od května další dvě s nižší sazbou 80 korun za měsíc - na sídlištích U Pivovaru a Srázná.

Fotogalerie

Radnice tak řeší dlouhodobý problém s nedostatkem parkovacích míst, který se netýká pouze centra města. Výsledek však není zdaleka jednoznačný.

"Někteří lidé si změnu pochvalovali, ale objevily se i výhrady," řekl náměstek primátora Josef Kodet.

Kromě děkovných dopisů spokojených obyvatel obdržela radnice také tři petice, které dohromady podepsalo 106 obyvatel ulic Na Stoupách, U Pivovaru a Srázná, svůj podpis připojilo také šestnáct lidí z jiných městských částí.

Poukazují mimo jiné na problém blokování ulic přilehlých k parkovacím zónám. Ty se totiž naučili využívat řidiči, kteří si za parkování před svým domem nechtějí platit.

"Přítelkyně bydlí na sídlišti U Pivovaru a rozhodně si za parkování platit nebude. Začne vyhledávat jiná místa, kde se dá zaparkovat zadarmo, jako třeba ulici Vrchlického," potvrdil Jihlavan Michal Čekal.

Co se změní

  • Návštěvy v parkovacích zónách budou moci využít parkovacího kotouče. Na těchto místech budou moci řidiči přes den parkovat jen určitou dobu, přes noc a o víkendech neomezeně.
  • Změny se dotknou i příspěvkových organizací a škol, které používají vlastní podniková vozidla. Zaplatí pouze částku stanovenou pro rezidenty.

Magistrát podle jeho mluvčího Radka Tulise podobné výtky zaznamenal již po zavedení parkovacích zón v centru Jihlavy, nyní si tam však již obyvatelé nestěžují a parkovací zóny využívají.

Jedna ze tří současných petic požaduje zrušení měsíčního poplatku za parkování před vlastním domem. To měli totiž obyvatelé parkovacích zón v minulosti zdarma, pokud se jim zaparkovat podařilo.

"Je to služba občanům jako každá jiná. Osmdesát korun měsíčně je částkou symbolickou, nikoli částkou, jejímž účelem by bylo naplnění městského rozpočtu," reagoval náměstek Kodet.

Petici podepsal i Stanislav Vlček žijící v jednom z paneláků v ulici Srázná. Podle něj o peníze nejde, problém však vidí v samotném smyslu parkovacích zón.

"Ať si magistrát zjistí, kolik lidí s autem tu má trvalé bydliště, a podle toho nám přidělí místa, za která jsem ochoten si i zaplatit. V současné podobě jsou však parkovací zóny trochu postavené na hlavu a platit za ně nechci ani korunu," řekl Vlček.

Nespokojeným obyvatelům se město pokusilo vyjít vstříc drobnými změnami.

"Od 1. září bude platit nová úprava parkovacích zón," uvedl Kodet. Podle jeho slov se změny dotknou především příspěvkových organizací a některých škol, které používají vlastní podniková vozidla.

Majitelé těchto vozidel od září ušetří, nebudou totiž za parkování platit částku stanovenou pro ty, kteří mají v dané oblasti provozovnu či sídlo, ale pouze částku stanovenou pro rezidenty, kteří v parkovacích zónách vlastní nemovitost či jsou tam přihlášení k trvalému pobytu.

Kde se dá parkovat zdarma

Takových míst v krajském městě postupně ubývá. Stále se však ještě dají nalézt.

Parkoviště na třídě Legionářů Nachází se naproti bývalé nemocnici, je často zaplněné.

Parkoviště v Havlíčkově ulici Vedle obchodu Maxi, dříve Billa. Také často plné.

Nad zoo - u Brněnské ulice je plácek s výmoly nad starým vchodem do zoologické zahrady. Vjezd je z Brněnské ulice.

U městského nádraží I tady už se místa hojně zaplňují. Navíc se tu staví nový jihlavský dopravní uzel - terminál.

Parkoviště OC City Park Otevřeno je až od 9. hodiny. Jinak má největší kapacitu ze všech bezplatných parkovišť v Jihlavě.

Plochy u obchodních domů U Teska nebo Kauflandu Jsou ovšem už dál od centra města, avšak s dostupností MHD.

S ohledem na požadavky občanů se od září také rozšíří možnosti stání pro příležitostné návštěvy v parkovacích zónách, a to s využitím parkovacího kotouče. Na těchto místech budou moci řidiči přes den parkovat jen po určitou dobu, přes noc a o víkendech však neomezeně.

Podle mluvčího radnice Tulise je na celkové hodnocení přínosu parkovacích zón ještě brzy. Poznatky, které v současnosti sbírá odbor dopravy ve spolupráci s městskou policií, by měly být vyhodnoceny přibližně za rok.

"Následně se nebudeme bránit provedení drobných technických úprav," dodal Tulis. Předběžně se tak ještě počítá například s upřesněním dopravního značení či s přehodnocením rozsahu lokalit parkovacích zón. Zásadnější změny však mluvčí radnice odmítl.

"Situace už se uklidnila. Lidé si zvykli a zjistili, že je to pro ně nakonec výhodné," okomentoval současnou situaci vedoucí odboru dopravy Ján Tinka.

Parkovací domy zatím jen plánují

Parkovací zóny nejsou jediným prostředkem k boji s nedostatkem parkovacích míst v Jihlavě, město počítá například s výstavbou parkoviště za Domem kultury.

Projekt, jehož cena se však oproti původnímu odhadu dvou milionů vyšplhala až na sedm milionů korun, je kvůli nedostatku financí v ohrožení. Pokud se městu podaří cenu v rámci výběrového řízení snížit, mělo by se začít stavět již příští rok.

Vysoká cena a nedostatek peněz je problémem i v případě dlouho plánované stavby parkovacího domu na jihlavské třídě Legionářů. Cena za předpokládaných 350 parkovacích míst by se mohla dostat až na sto milionů korun. Loni v červnu proto odložili jihlavští zastupitelé stavbu na neurčito.

"Odložení je na dlouhou dobu, ale není definitivní. Zatím hledáme jiné možnosti, které ve středu města jsou," uvedl Kodet s tím, že v plánu je vybudování parkoviště ve Fibichově a také v Tyršově ulici.

Jihlavští však už nyní mohou využít nových parkovacích míst v areálu zimního stadionu, v parkovacím domě v areálu Stříbrných Teras a na soukromém parkovišti v Křížové ulici.

Nejčtenější

Na Vysočině dvakrát zkolabovala D1. Kolony se rozjely po osmi hodinách

Dálnice D1 v 16 hodin (12. prosince 2018)

Přibližně hodinu před půlnocí se podařilo silničářům a policii obnovit provoz na dálnici D1 v kritickém úseku na...

Dopravu v Česku na řadě míst komplikuje sníh, na D1 na Vysočině ležel strom

Sníh na dálnici D1 u Měšína (Vysočina) - 11.12.2018

Dopravu v Česku komplikuje sněhová pokrývka. Na Vysočině jsou silnice sjízdné jen se zvýšenou opatrností, v kraji...

Stavbaři z problémového úseku D1 odstoupili od smlouvy s ŘSD

Silničáři a stavbaři se snaží zprovoznit všechny pruhy v kritickém úsek dálnice...

Firmy, které opravují nejdelší modernizovaný úsek dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, podle očekávání...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Za kalamitu na D1 mohou oni, ukazují na sebe dopravci a správci dálnic

Čerstvý sníh způsobil kolaps dopravy na 90. kilometru dálnice D1 u Humpolce....

Kolapsový stav na dálnici D1 jen vyostřil dlouhodobý spor mezi kamionovými dopravci a Ředitelstvím silnic a dálnic....

Další z rubriky

Opravte kaverny a rozšiřte pruhy na D1 u Humpolce, nařizuje ŘSD stavbařům

Čerstvý sníh způsobil kolaps dopravy na 103. kilometru dálnice D1 u Větrného...

Ředitelství silnic a dálnic vyzvalo firmu Geosan Group, která v konsorciu opravuje kritický úsek D1 u Humpolce, aby...

Ředitel jihlavské zoo má kancelář s opicemi. Teď už raději zavřenými

Stěnu ředitelské pracovny v zoo, kde od léta sedí Jan Vašák, tvoří expozice...

Kdyby se soutěžilo, kdo má nejhezčí kancelář, možná by vyhrála ta, ve které sedí ředitel jihlavské zoologické zahrady...

V kritickém úseku D1 už dělníci rozšiřují pruhy, dočasně omezují provoz

Ve středu ráno začali dělníci na problematickém úseku D1 mezi Humpolcem a...

Na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a Větrným Jeníkovem na 104. kilometru začali dělníci pracovat...

Najdete na iDNES.cz