Jihovýchodní obchvat Havlíčkova Brodu

Jihovýchodní obchvat Havlíčkova Brodu | foto: Ředitelství silnic a dálnic

Od obchvatu dělí Brod posledních sedm parcel. Začíná se vyvlastňovat

  • 2
Když nám neprodáte pozemky nutné pro obchvat, vyvlastníme vám je. Takový vzkaz majitelům vyslal v Havlíčkově Brodě ministr dopravy Dan Ťok. K zahájení vyvlastňování dojde během několika málo týdnů. Pro jihovýchodní pokračování obchvatu města zbývá vykoupit posledních sedm parcel ze zhruba stovky.

Státu se již podařilo vykoupit přes devadesát procent pozemků pro stavbu jihovýchodního obchvatu Havlíčkova Brodu. Ze zhruba stovky zbývá vykoupit posledních sedm.

Jednání s jejich vlastníky je ovšem problémové a stát nejspíš bude muset přistoupit k procesu vyvlastnění. Některé majitele se nepodařilo zkontaktovat, jiní si kladou příliš vysoké požadavky.

„Velice problematičtí jsou asi dva nebo tři majitelé. Máme pocit, že chtějí, abych tak řekl, stát trochu podojit. Poslední pozemky budeme muset nejspíš vyvlastnit,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok (ANO) při své návštěvě Brodu.

Některým vlastníkům je málo i šestnáctinásobek odhadní ceny

Dopisy s nabídkami na odkup pozemků začalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) majitelům půdy rozesílat na podzim. V případě Havlíčkova Brodu byl stát vůči vlastníkům nebývale štědrý, nabídl jim šestnáctinásobnou cenu oproti odhadu. Za metr čtvereční majitelé dostávají částku od 280 do 330 korun.

Ministr chce i obchvat Žďáru

Za jak dlouho se dočká další části obchvatu Žďár nad Sázavou, není jisté. Město usiluje po otevření přeložky Mělkovice – Jamská o navazující propojení Brněnské a Jihlavské ulice v délce asi 650 metrů. Podle ministra Ťoka by mohla být propojka hotová do pěti let.

„Velká výhoda Žďáru je v tom, že jsou pozemky ve vlastnictví města, přípravy by tak zdržely jen správní lhůty,“ podotkl. A štěstí v tomto případě přeje připraveným. Ve hře je také směna komunikací mezi státem a krajem.

Roky diskutovaný – a pro ekonomickou neefektivitu odložený – velký obchvat Žďáru zůstává jen v oblasti diskusí. „Ale dostali jsme jednoznačný úkol vrátit se k technické studii,“ připustil ředitel ŘSD Jan Kroupa při veřejné debatě ve Žďáře nad Sázavou.

Většina majitelů akceptovala hned, peníze měli na účtech ještě před Vánocemi. Jenže jeden vlastník je podle sdělení ŘSD nesvéprávný, další není dohledatelný ani po soudech. Pár jedinců prodat pozemek prostě za nabízenou cenu odmítá.

Kdo na pozemcích hospodařil, tomu město nabídlo směnu. Půdu ale vyměňuje pouze ve stejné ceně, výměře a bonitě. „S některými vlastníky jsme to tak již učinili. V současné době už ale mezi zbývajícími nevidíme žádný zájem,“ konstatoval havlíčkobrodský starosta Jan Tecl.

„Všem vlastníkům dáváme vysoce nadstandardní cenu. Jestliže ale někdo řekne, že chce ještě desetinásobek nad naši nabídku nebo přesun celého pozemku jinam, považuji to za vydírání a tomu vstříc nevyjdeme. To kdybychom udělali pro všechny a vyhověli všem extrémním požadavkům, jako stát i jako město se nedoplatíme a nic nepostavíme,“ dodal Dan Ťok.

Od nákupu posledního pozemku do stavby budou jen měsíce

Jak poznamenala ředitelka jihlavské správy Ředitelství silnic a dálnic Marie Tesařová, dokumenty pro proces vyvlastnění už její organizace připravuje. „Zahájení vyvlastňovacího procesu je na dohled, může k tomu dojít během několika málo týdnů,“ prohlásila.

Podle ministra Ťoka je vyřešení problému s pozemky poslední věcí, která může zdržet vydání stavebního povolení a zahájení prací. „Až vyřešíme tento problém s posledními vlastníky, od té chvíle bych počítal čas do realizace stavby na měsíce,“ vzkázal ministr dopravy.

Jenže jak poznamenala Marie Tesařová, proces vyvlastnění se může nějakou dobu táhnout. „Standardně trvá přibližně tři čtvrtě roku až rok,“ pravila. Už dříve odhadla, že jihovýchodní část obchvatu Havlíčkova Brodu se nezačne stavět dříve než ve druhé polovině roku 2017, pravděpodobnější je však zahájení až na jaře roku dalšího. S uvedením obchvatu do provozu se počítá až v roce 2020.

Obchvat má i kritiky, nelíbí se jim hlavně severovýchodní část

Nová silnice obkrouží čtvrtinu Havlíčkova Brodu z jihu a východu. Spojí výpadovky na Jihlavu a na Pardubice. Povede od motorestu Selská jizba směrem na Herlify a Termesivy, přes řeku i železniční trať, na severovýchodní část se napojí na kruhovém objezdu u hypermarketu Albert.

Obchvat bude dlouhý přes čtyři kilometry, na trase bude celkem 11 mostů a dvě mimoúrovňové křižovatky, na obou koncích budou kruhové objezdy. Hrubé odhady nákladů se pohybují kolem jedné a půl miliardy korun.

Radnice si od obchvatu slibuje, že odvede tranzitní dopravu z přetížené Masarykovy ulice. Podle kritiků ale obchvat problémy v dopravě nevyřeší. Obávají se, že při množství křižovatek a kruhových objezdů nebude pro řidiče atraktivní.

Ve své starší severovýchodní části navíc vede městem, kde platí rychlostní omezení. I přes velké výškové rozdíly tu má silnice jen dva pruhy. Řidiči podle kritiků tak budou dál jezdit relavitně rovnou, čtyřproudou a kratší Masarykovou ulici.

,