Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sběratel z Jihlavska vrací stoletým šicím strojům jejich krásu

  13:05aktualizováno  13:05
Leckdo doma při pohledu na starý šicí stroj po babičce či prababičce přemýšlí: Vyhodit ho? Sběratel Miloš Pokorný z Brtnice na Jihlavsku v tom má jasno. Před pěti lety ho stoleté a starší šicí stroje začaly fascinovat svou elegancí, precizností zpracování i tím, že byly víceméně bezporuchové.

Výrobce je zkrátka udělal tak, aby švadlenám a ševcům vydržely sloužit navždy. Zatím má Miloš Pokorný ve své sbírce třicet strojů. Z toho dvacet už prošlo pod jeho rukama restaurováním a příležitostně je vystavuje.

„Protože na ně nemám dost místa, mám je v bytě, v garáži a ve sklepě rozmontované na části. Rád bych je vystavil natrvalo. Mám v Brtnici slíbené prostory, snad to vyjde,“ říká třiapadesátiletý sběratel, vlastní profesí automechanik.

Jaký stroj byl vůbec první ve vaší sbírce?
Na začátku mě nejvíc uchvátily masivní stroje na prošívání silné kůže například při výrobě bot či opasků. Začal jsem stroje shánět a restaurovat. Jeden z prvních byl stroj značky Minerva, firmy založené českými podnikateli v rakouskouherské Vídni. Je typický robustními koly – jedno má funkci setrvačníku, na druhém jsou zlatá písmena: PATENT ELASTIC. Všimněte si, že písmeno N je tam obráceně.

Fotogalerie

Jaké pro to máte vysvětlení?
Viděl jsem stroje stejného typu, které mají ten nápis správně. Takže tehdy možná vytvořili ve slévárně špatnou formu, kde písmeno otočili. Možná to byl i záměr, jak nápisem zaujmout a odlišit se, to se stěží dozvíme. Každopádně je to zajímavý detail. Váže se k němu taky pěkný příběh. Údajně byly na tomto stroji ušity boty pro maršála Malinovského, když v květnu 1945 s Rudou armádou postupoval Moravou. Je to možné. Stroj jsem koupil v Domašově, kde ho měli ve stodole a ten příběh mi říkali. Studoval jsem to v mapách a Malinovskij přes Domašov opravdu táhnout mohl.

Na to, že jste začal sbírat stroje před pěti lety, se vám sbírka solidně rozrostla.
Ano, chytlo mě to a nelituju času. Většina mých strojů je zhruba z let 1890 až 1910. Sháním je po celé republice a pak renovuju doma v garáži. Opravuju ale vlastně jenom litinové stojany a dřevěné stoly a kryty. Vlastní hlavy (tedy tu část stroje, která je nahoře na stole) jen opatrně čistím od koroze a špíny. Zlacení a zdobení barvami či perletí neopravuji, to zatím neumím a spíš bych ho poškodil. Snažím se jenom zachovat, co z něj zbylo. Ty stroje jsou malá umělecká díla. Velmi se tehdy dbalo, aby dobře vypadaly, protože šlo o stálé součásti domácnosti, které se neuklízely někam do skříně jako dnes, ale naopak tu domácnost i reprezentovaly.

Co je na obnově strojů nejtěžší?
Nejvíc práce je s restaurováním dřevěných stolů, protože na ně lidé často staví květináče a tím je znehodnocují. Jinak je to pomalé pečlivé čištění. Narazíte také na zajímavé neobvyklosti. Například firma J. Kral odlévala pouze stojany, ale hlavy strojů do nich dávala od firmy Singer, protože ty zřejmě sama nedokázala vyrobit. Podobnou zajímavostí je dobový způsob opravy pryžových koleček, na kterých se navíjely cívky spodních nití. Protože kožené řemeny, jehly a tato pryžová kolečka byly snad jediné poruchové části strojů, nahrazovali lidé ta kolečka například malými pneumatikami z dětských autíček.

Sám jsem už dvakrát řešil, co se starým šicím strojem: jak se ho zbavit, když je tak krásný. Co ale v případě, že bych ho chtěl naopak koupit, kolik si musím připravit peněz?
Obecně se dá říct, že jsou lidé, kteří nabízí starý šicí stroj za deset tisíc korun, což je ale podle mého cena, za kterou ho asi neprodají. Přijatelná je poloviční cena, ale stejně tak můžete koupit stroj i za tisícovku. Já jeden takový koupil a dovezl si ho domů na kotouči. Byl samozřejmě v dezolátním stavu, ale zrestauroval jsem ho. Za pět let, co se strojům věnuji, už jsem zpozoroval trend, že je stále těžší nějaký zajímavý stroj sehnat. Navíc platí, že čím starší, tím je stroj dražší.

Umíte na stroji šít?
To samozřejmě umím. Ale popravdě se věnuju raději strojům samotným než tomu šití.



Nejčtenější

Úředníci nejspíš neoprávněně rozdávali pokuty. Používali nezákonný důkaz

Jedna z křižovatek, kde případný průjezd na červenou hlídá kamerový systém, je...

Kamery na křižovatkách fungují v Jihlavě jako bič na řidiče, kteří ignorují na semaforech červenou, už dvanáct let....

Oprava D1 mezi Jihlavou a Velkým Beranovem je po dvou letech hotová

Oprava dálnice D1 u Velkého Meziříčí. (březen 2014)

Na Vysočině se po dálnici D1 mezi Jihlavou a Velkým Beranovem začne od pondělí opět jezdit bez omezení. Oprava...



Jihlava, Budějovice a Ústí ve druhé lize dál jen vítězí. Brno vrávorá

Pavel Pilík z Táborska (vpravo) a jihlavský Ondřej Machuča bojují o míč.

Fotbalisté Jihlavy dál mašírují druhou ligou bez ztráty bodu, tým z Vysočiny si ve čtvrtém kole poradil s Táborskem...

Kdybych neuměl anglicky, byl bych za blba, říká hokejový talent Kaut

Martin Kaut se podepisuje během autogramiády k osmdesátinám žďárského hokeje.

Neustále se s ním chtěl někdo fotit, podepsal mraky kartiček a fotek. Všechno však zvládal v pohodě a s úsměvem. Talent...

Policie hledá svědky tragické nehody, při níž zemřel dělník na D1

Havarované auto srazilo dělníka na D1

Pelhřimovští kriminalisté hledají řidiče, kteří minulý týden viděli tragickou nehodu na dálnici D1 na Vysočině. Zemřel...

Další z rubriky

Z hvězdárny v akci Z zbyla věž čaroděje Merlina, jíž se Třebíčané vyhýbají

Úpatí třebíčského kopce Strážná hora je oblíbeným místem vycházek. Už tři...

Úpatí kopce Strážná hora v Třebíči dominuje už tři desetiletí torzo nedostavěné cihlové věže. Někteří lidé jí říkají...

Klokana, který utekl, už zoo oplakala. Našel se zdravý na chodbě domu

Klokan uru je málo známý druh klokana.

Ze zoologické zahrady v Jihlavě uteklo na konci minulého týdne mládě klokana uru. Ošetřovatelé už ho oplakali, protože...

Lidé ve Světlé nad Sázavou si přáli Lidl, ale město je rádo i za Billu

Ilustrační snímek

Světlá nad Sázavou má téměř sedm tisíc obyvatel, přesto zde byl až dosud jen jeden větší supermarket. Do konce roku by...

Najdete na iDNES.cz