Dodavatel zakázky čeká na miliony, zda je obce zaplatí z dotace, je ale otázka. (Ilustrační snímek)

Dodavatel zakázky čeká na miliony, zda je obce zaplatí z dotace, je ale otázka. (Ilustrační snímek) | foto: SXC.hu

Firma chce své miliony za stavbu cyklostezky. Kdo je zaplatí, se neví

  • 10
Nové úseky cyklostezky vedoucí z Jihlavy přes Třebíč do rakouského Raabsu se otevřou s daleko menší pompou, než se čekalo. Z předem avizovaného skákacího hradu, ukázek cyklotrialu a dalších atrakcí nakonec nic nebude. Mezi obcemi a městy na nové cyklotestezce a stavební firmou totiž vypukl spor.

Na Masarykově náměstí v Jihlavě měl v neděli být den plný zábavy. Nakonec se však konat nebude. K příležitosti oficiálního otevření cyklostezky z Jihlavy do rakouského Raabsu se uskuteční jen prostá cyklojízda. Jaký je důvod?

Dokončené úseky

Luka nad Jihlavou, Bítovčice - Přímělkov, Rokštejn - Panská Lhota, Přibyslavice - Petrovice, Petrovice - Červený Mlýn, Třebíč, Poušov - Terůvky, Horní Újezd - Šebkovice, Jaroměřice - Blatnice

Dodavatelská firma zatím nedostala zaplaceno za celý projekt, ohroženo je také čerpání evropské dotace. Zástupci obcí a měst na trase se tak nyní místo na oslavu chystají na složitá jednání o proplacení stavebních prací.

Na trase, která má 130 kilometrů, přibyly úseky o celkové délce osmnáct kilometrů. Upravovaly se části na trase od Luk nad Jihlavou po Jemnici na Třebíčsku.

"Dílo jsme předali s provedenými a odsouhlasenými změnami. To vše bez připomínek, vad a nedodělků," reagoval vedoucí pelhřimovského závodu firmy Swietelsky stavební Zdeněk Havel.

Dobrovolný svazek obcí Cyklostezka Jihlava-Třebíč-Raabs však zatím nezaplatil, čeká na proplacení evropské dotace. "Dluží čtyřicet milionů korun," řekl Havel. Firma podle něj vyčíslila penále za dlužné faktury přibližně na jeden a půl milionu korun. A tato sankce narůstá každým dnem.

"Podnikatelskou kulturu to posouvá na východ"

Investorem projektu cyklostezky je svazek obcí. V jeho čele stojí jihlavský primátor Jaroslav Vymazal. "Případ si převzala naše právní kancelář," potvrdil šéf radnice v krajském městě.

Pozastavil se také nad agresivním a ultimativním tónem dopisu, který svaz měst a obcí od firmy obdržel - psaní obsahuje celou řadu výhrůžek. "Skutečnost, že podnikatel vyhrožuje zákazníkům soudními žalobami a neexistujícími sankcemi, posouvá podnikatelskou kulturu u nás dále na východ a znamená její balkanizaci," poznamenal jihlavský primátor.

Forma komunikace v tomto případě podle něj sklouzává na úroveň vymáhání dluhů primitivními vymahači, kteří si myslí, že si mohou dovolit vše. "Svazek je ale zvyklý na standardní obchodní chování podnikatelů," řekl Vymazal.

Stavební firmě nicméně jde o nemalé peníze. "Zádrhel je s vyúčtováním položek, které nebyly součástí projektu," vysvětloval starosta Jaroměřic nad Rokytnou Jaroslav Soukup. Jde přibližně o 7,5 milionu korun. Tuto částku považují obce za bezplatný dar. O tomto postupu ale firma Swietelsky stavební nechce ani slyšet.

Podle informací starostů obcí na trase cyklostezky Jihlava-Třebíč-Raabs udělala stavební firma řadu prací, které nebyly součástí projektu, a proto nemohou být proplaceny z evropské dotace. "Dodavatelská firma údajně použila jiný stavební materiál. Někdo jí dovolil takto postupovat," zmínil náměstek jihlavského primátora Petr Pospíchal.

Vše kontrolují úředníci operačního programu

O problému s financováním jednali ve čtvrtek radní města Jihlavy. Nepřijali ale zatím žádné usnesení. "Je otázka, jestli v projektu správně fungoval stavební dozor a manažer projektu," přemítal náměstek Pospíchal.

Vše je teď předmětem kontroly ze strany úředníků Regionálního operačního programu (ROP) Jihovýchod. Jedná se o to, zda bude proplacena celá částka evropské dotace, nebo jen její část ponížená o zhruba 7,5 milionu korun neuznatelných položek.

"Zatím nelze předvídat výsledek kontroly ani datum jejího ukončení," sdělila mluvčí ROP Jihovýchod Kateřina Dobešová. "Svazek obcí jako investor neprojednával změny projektu s úředníky ROP Jihovýchod," upozornil Zdeněk Havel z firmy Swietelsky stavební.