Aby změny mohly definitivně fungovat od 1. ledna, tedy po půlročním zkušebním provozu, musejí o nich radní rozhodnout už v pondělí.
„Už během prázdnin jsme sbírali první připomínky, ty se odrazily na změnách jízdních řádů od září. Myslím, že nejzásadnější problémy jsme odstranili. Teď běží zpracování další vlny připomínek,“ konstatoval starosta Zdeněk Navrátil (Žďár – živé město). A jak s úsměvem dodal, na radnici v posledních týdnech dorazilo už i pár pochval.
Město musí spěchat kvůli nezbytnému licenčnímu řízení. „Už teď víme, že dojde u některých linek k určité změně trasy, doplnění nebo vyřazení zastávek. Licenční řízení trvá pět až šest týdnů,“ vysvětluje starosta. „Budeme se snažit, aby od 1. ledna platil definitivní jízdní řád, pak už počítáme jen s kosmetickými změnami,“ dodal.
První změny udělali už v září
Nové linky fungují ve městě pod Zelenou horou od 1. července. Místo šesti linek, které ovšem s písmenem navíc nabobtnaly během let až na čtrnáct linek, jezdí nově devět linek označených pouze číslicí. Autobusy začaly obsluhovat nejnovější sídliště Klafar, cestující se lépe dostanou k poště.
Jak se změní jízdné?Městský úřad ve Žďáru nad Sázavou řeší i návrh na úpravu jízdného. „Radní mají zájem, aby se více zvýhodnilo placení předplacenou kartou a časové kupony. Chceme zvýhodnit pravidelné uživatele. Rozdíly v cenách, jaké budou při placení v hotovosti, budou v desítkách procent,“ uvedl bez konkrétních cifer starosta Zdeněk Navrátil. Cestující nyní platí 11 korun u řidiče či 9 korun kartou. K poslední úpravě jízdného došlo v roce 2012. „Možnosti zvyšování tržeb jsou částečně omezené tím, že více než třetina všech cestujících žďárské MHD jezdí zdarma,“ řekl šéf dopravce Richard Latislav. Jde hlavně o děti do 6 let a důchodce nad 70 let či držitele průkazů ZTP a ZTP-P. |
Pracovní skupina největší změny za posledních dvacet let připravovala přes dva roky. Přesto radnice kvůli novým linkám čelila po jejich zavedení vlně kritických dotazů a připomínek. Jen v podkladech pro čtvrteční zastupitelstvo jich je uvedeno přes 180, mezi nimi jsou zahrnuty hlavně dosud nevyřešené podněty došlé na konci prázdnin nebo až po zářijové změně linek.
Jsou mezi nimi i společná vyjádření školky nebo lidí z celých lokalit, konkrétně Vysočan. Obyvatelé Žďáru 2 – Zámku doručili deset archů s podpisy 138 lidí, kterým se nelíbí necitlivé změny linek číslo 2 a 5. Navrhli, aby linka 2 opět jezdila od rána až do večera v hodinových intervalech. „Většina občanů ještě žádala, aby linka číslo 5 jezdila po trase jako před změnami,“ stojí v žádosti.
„Musíme víc využívat auto“
Připomínky od rodičů sbíralo také vedení zámecké základní školy. „Změny nás bohužel nutí víc používat auto, protože děti nyní nestíhají po vyučování a obědě autobus, kterým dříve jezdily na kroužky do základní umělecké školy,“ vyjádřila se za rodiče například Petra Kynclová. Nevyhovující je také ranní spojení do bazénu nebo do divadla, na což poukazovalo i vedení školky v Santiniho ulici.
Změny přitom měly vést i k tomu, aby Žďárští měli větší motivaci přesednout z automobilů na veřejnou dopravu. Statistiky za první kvartál však zatím svědčí o opaku. Podle vedení města byl propad na tržbách z jízdného v průměru deset procent.
„Od 1. července jsme zaznamenali pokles tržeb. Nejmarkantnější rozdíl byl v měsíci červenci. Pokud jde o měsíce srpen a září, čísla mají rostoucí trend a lze očekávat, že do konce roku by se mohla přiblížit hodnotám, které jsme dosahovali v prvním pololetí letošního roku,“ sdělil MF DNES Richard Latislav, ředitel dopravce. Na čísla však podle něj mají vliv i prázdniny, uzavírky komunikací nebo počasí.
Na relevantní vyhodnocení statistik podle jednotlivých linek, spojů a zastávek chce šéf firmy ZDAR větší časový odstup.
Dopravce tvrdí, že plánování nových linek limitovaly dvě základní podmínky – dodržení rozsahu kilometrů a počtu vozidel potřebných k zabezpečení MHD. V opačném případě by ještě víc vzrostly provozní náklady.
Provoz veřejné dopravy se letos městu prodražil už kvůli zvyšování platů řidičů podle nařízení vlády. Město tato opatření stojí o 1,2 milionu korun víc. Další miliony si vyžádají probíhající stavební úpravy zastávek v Sázavské, Libické, Revoluční a také v Santiniho ulici u zámku.