Systém z tepla domova, bez nutnosti navštěvovat kontaktní centra nebo automaty,...

Systém z tepla domova, bez nutnosti navštěvovat kontaktní centra nebo automaty, na jejichž poruchovost si cestující často stěžovali, umožní dobít elektronickou peněženku i nakoupit časové jízdenky. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Na jízdenky v jihlavské MHD by do budoucna měla stačit platební karta

  • 0
Dopravní podnik v Jihlavě chce zmodernizovat a propojit svůj odbavovací systém v městské hromadné dopravě s krajským. Bude to zřejmě jedna z největších revolucí v jihlavské MHD za posledních několik let. Mimo jiné má umožnit cestujícím platit v autobusech a trolejbusech jízdné platební kartou.

Vedení jihlavského dopravního podniku po dlouhých letech vyslyšelo volání veřejnosti a pracuje na projektu, který usnadní nákup časových jízdenek a dobití elektronické peněženky prostřednictvím e-shopu.

Do svých trolejbusů a autobusů chce zavést také terminály sloužící k nákupu jednotlivých papírových jízdenek prostřednictvím bezkontaktních platebních karet.

Jízdní řády jihlavské MHD se vrátí před prázdniny

  • Přes prázdniny jezdila jihlavská městská hromadná doprava v upraveném režimu. Od 1. září se její provoz vrací v pracovní dny do původního předprázdninového režimu.
  • Na trolejbusových linkách A, B, BI budou od ranního výjezdu do asi 18 hodin intervaly mezi jednotlivými spoji 12 minut. Na nejvytíženější lince C bude navíc v době do 8 hodin a od 13 hodin do 18 hodin interval zkrácený na 9 minut.
  • Současně u autobusové linky 12 přibude v pátek posilový spoj z Helenína.
  • U autobusové linky 31 se posune čas odjezdu u odpoledního spoje ve směru k Bosch Diesel.
  • Na trolejbusové lince E bude posunutý odjezdu ranního víkendového spoje na 6:17 z konečné zastávky Motorpal hala.

Zdroj: Magistrát města Jihlavy

Odbavovací systém bude navíc kompatibilní s dopravní kartou, kterou by chtěl Kraj Vysočina zavést na přelomu let 2019/2020 v rámci připravovaného krajského integrovaného dopravního systému. Nová Jihlavská karta bude nastavená tak, aby v rámci tohoto projektu mohla sloužit i pro zaplacení jízdného ve vlacích a autobusech.

Současná Jihlavská karta je na hraně své životnosti

„Jedním z důvodů, proč k této modernizaci přistupujeme, je velké volání veřejnosti po těchto nových službách. Tím dalším je fakt, že Jihlavská karta, kterou jsme zaváděli v roce 2009, už je pomalu na hraně své životnosti. Hardware i software je zastaralý a je třeba jej inovovat. V elektronice všechny věci dožívají poměrně rychle,“ vysvětluje důvody vedoucí k modernizaci Josef Vilím, ředitel Dopravního podniku města Jihlavy.

„No a koneckonců chceme přitáhnout i další cestující k přepravě veřejnou dopravou v době, kdy v centru jenom velmi těžko své auto zaparkujete.“

Podle předběžných odhadů by modernizace měla vyjít na deset milionů korun. „Momentálně dokončujeme technickou specifikaci, a jakmile bude jasné, že nám ve financování pomohou i evropské peníze, vypíšeme výběrové řízení,“ dodal Vilím.

Pokud vše půjde dobře, novinky by mohly začít sloužit už na konci roku 2018.

Papírové jízdenky nemizí, změní se ale jejich nákup ve vozech

Nová Jihlavská karta má být chytřejší, elektronický čip uvnitř bude disponovat větší pamětí. Z tepla domova, bez nutnosti navštěvovat kontaktní centra nebo automaty, na jejichž poruchovost si cestující často stěžovali, umožní dobít elektronickou peněženku i nakoupit časové jízdenky. Do budoucna na ni bude možné jezdit nejen na trasách jihlavské MHD, ale také na linkách krajských autobusů a vlaků.

Pro nákup papírových jízdenek na jednotlivé jízdy budou sloužit nové terminály, které budou ve všech vozech MHD. Umístěny budou v prostoru předních dveří u řidiče. Na nich se bude platit pouze bezhotovostní platební kartou. Mají mít dotykový display, na němž si cestující zvolí, kolik úseků projede, a pak zaplatí. Řidičům MHD tak z velké části odpadne prodej jízdenek za hotové. Přesto i tato služba má být nadále zachována.

V současné době vlastní Jihlavskou kartu 52 tisíc lidí. Zavedení novinek podle Vilíma však nebude znamenat hromadnou výměnu.

„Pouze ten, kdo by chtěl nakupovat v e-shopu a případně jezdit v rámci kraje linkovou autobusovou dopravou či vlakem, by si ji vyměnil za novou. Kdo tyto služby nebude chtít využívat, tomu zůstane karta stávající,“ dodal Vilím.

Spolupráce mezi Krajem Vysočina a Jihlavou dosud vázne

Souběžně s Jihlavou pracuje na vývoji své bezkontaktní čipové karty i Kraj Vysočina v rámci připravovaného projektu veřejné dopravy. Karta by měla umožňovat dopravu v městské hromadné dopravě, linkovými autobusy i vlakem. Jejím vznikem by však nová Jihlavská karta neměla ztratit na významu.

„Oba dva systémy na sobě mohou parazitovat. Cestující může mít kartu kraje a používat ji pro MHD Jihlava, nebo mít Jihlavskou kartu a používat ji pro integrovaný dopravní systém. To je cíl, kam se chceme dostat. Nechceme cestující nutit k používání nových a nových karet. Stačit bude jedna karta, pokud bude mít dané technické specifikace,“ vysvětlil Pavel Bartoš, vedoucí oddělení dopravní obslužnosti Kraje Vysočina.

Přesto není stále jisté, zda se Jihlava do projektu nové veřejné dopravy Kraje Vysočina zapojí. „Ještě stále nejsme sladěni. Každý máme trošku jiný názor na způsob odbavování, není úplně jasný systém rozúčtování, takže nás budou ještě čekat jednání. Jsou tam docela zásadní rozpory a je otázkou, zda město do systému, který nám kraj nastavil, vůbec vstoupí. Věřím tomu, že se dohodneme, ale bude to chtít ústupky z obou stran,“ poznamenal Vratislav Výborný, náměstek jihlavského primátora pro dopravu.