U jihlavského vánočního stromu se při jeho prvním rozsvícení shromáždily davy...

U jihlavského vánočního stromu se při jeho prvním rozsvícení shromáždily davy lidí. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Jihlavská MHD zaspala masové akce. Plný byl stadion, náměstí i trolejbusy

  • 14
Přes 4 tisíce lidí si v neděli na vyprodaném fotbalovém stadionu nenechalo ujít souboj domácí Jihlavy se Spartou. Atraktivní byl i následný program, rozsvícení vánočního stromu na Masarykově náměstí. Provozovatel MHD ale přesuny stovek lidí podcenil. Přeplněné trolejbusy kritizují cestující i řidič.

Zápas končil o půl páté odpoledne. A odtud se řada lidí chtěla vypravit na zhruba dva kilometry vzdálené náměstí. Tam byl začátek programu spojeného s rozsvícením vánočního stromu připraven o patnáct minut později. 

„Dalo se očekávat, že spousta lidí využije služeb MHD, ale jízdní řád k tomu nebyl připraven. Jezdil jsem odpolední linku C a tolik lidí jsem v trolejbuse ještě nezažil,“ uvedl řidič jihlavského dopravního podniku Marek Řezáč. Ten kritickou diskusi k nedělnímu provozu hromadné dopravy otevřel na sociální síti.

Rozsvícení vánočního stromu na centrálním Masarykově náměstí přitom organizovala přímo jihlavská radnice. Na této akci se každoročně sejdou stovky lidí. Jenomže MHD nehledě na dvě exponované akce vypravila nedělní frekvenci spojů.

„V posledních letech jsme nikdy tyto spoje neposilovali a ani jsme v podstatě netušili, že ta účast bude tak velká,“ reagoval ředitel jihlavského dopravního podniku Josef Vilím s tím, že k němu se žádná podobná kritika ani za nedělní provoz, ani v minulosti nedostala.

Politici radnice krajského města přitom stále přemýšlejí o projektech, které mají přimět Jihlavany cestovat po městě místo autem hromadnou dopravou.

Trolejbusová linka C spojuje centrum města s fotbalovým stadionem, ale také se sídlištěm Dolina a Horní Kosov na západním okraji města. A i z něj lidé mířili na slavnostní program do centra města.

„Již z Horního Kosova vyjížděl trolejbus plný, na ulici S. K. Neumanna nastoupilo lidí, že na dalších zastávkách se lidé museli do vozu až nelidsky cpát. Navíc lidé pak jeli ještě z fotbalu a u městských domů někteří museli jít pěšky, do vozu se již nedostali,“ popisoval cestu ze svého pohledu řidič trolejbusu Řezáč.

To samé podle něj platilo i o cestě z náměstí stejnou trasou zpět. „Některé maminky s kočárky se do vozu nevešly. To se přeci dalo předpokládat, proč se nepřidal posilový spoj z Horního Kosova na Masarykovo náměstí?“ dodal v příspěvku Řezáč s tím, že nedělní interval na této lince je pouhých 17 minut.

„Taky jsme si vyslechly od lidí, že zbytečně zabíráme místa s kočárky. Hrozný, příště si odpustíme svařák a jedeme autem,“ přidala se v diskusi na sociální síti se zkušeností mladá žena.

„Stačilo připravit mimořádný jízdní řád tak, jako se to dělá v jiných městech. To radnice chce, aby lidé více používali MHD, ale v neděli to bylo nelidské cestování,“ nebral si servítky Řezáč.

Elektronický systém posilové spoje neumí, tvrdí Vilím

„Stačilo přitom málo, být operativní a nasadit na ty tři hodiny spoj a upravit jízdní řád. Takhle si lidé příště řeknou, že raději pojedou autem, než aby se mačkali v trolejbuse, či se tam ani nevešli,“ dodal Řezáč.

Jenže to podle šéfa dopraního podniku Josefa Vilíma není jen tak. „Když jde o akce, kdy se naráz skončí a všichni chtějí odjet, bývá to problém, to nejsme schopni ošetřit, odvézt najednou tisíce lidí naráz, kteří se vyhrnou ze stadionu. Nikdy jsme tento problém neměli, teď se otevřel. Při příští podobné akci ale budeme dopředu konzultovat s městem, co s tím,“ přislíbil šéf dopravního podniku.

„Beru to jako podnět, nevím, zda je reálné ho nějak naplnit, podobné akce vždy přinášejí určitou dopravní kalamitu, která je otázkou maximálně několika desítek minut, ale budeme se tím zabývat,“ reagoval na kritiku náměstek primátora pro oblast dopravy Jaroslav Vymazal (ODS).

Jedním z řešení by mohlo být vypravení náhradního autobusu, který mohl v mimořádné „špičce“ přesouvat lidi po trase „C“ mezi náměstím a Horním Kosovem. Náhradní spoj by si ale podle Vilíma na sebe nevydělal. A také takové posílení podle něj neumožňuje elektronický systém.  

„Elektronický systém je tak supermoderní, že neumožňuje do běžných spojů vložit posilové vozy, musely by jezdit zadarmo,“ dodal šéf dopravního podniku. Přitom elektronický systém na Jihlavské karty byl v době svého nasazení před pár lety prezentován jako špičkový.

„A také se musí nakreslit grafikony, přidělit služby, připravit vozy...“ vyjmenoval Vilím další důvody, proč je nárazové posílení linky složité.