Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Před volbami slibovali MHD zdarma. Vyhráli a teď zjišťují, že to nejde

  8:18aktualizováno  8:18
MHD pro školáky zdarma. S tímto heslem vytáhlo před posledními komunálními volbami do boje staronové vedení radnice ve Velkém Meziříčí. Mělo se tak jezdit od roku 2016. Vedení města však nyní zjišťuje, že to nebude tak jednoduché. Od slibů ustupuje a čeká na krajský integrovaný dopravní systém.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jan Karásek, MAFRA

Byl to zajímavý a na poměry Vysočiny netradiční slib v období loňských komunálních voleb. Tehdy ve Velkém Meziříčí dnešní staronové vedení města vyhlásilo, že školáci budou mít od roku 2016 cestování v MHD zdarma. Mělo se tím ulevit přecpanému centru od osobních aut, kterými rodiče přivážejí děti do škol.

Jenže radní teď troubí na ústup. Chtějí uvedení nápadu do reality odložit. Zdá se, že zatím o rok. Už teď je jisté, že to bude jedno z velmi diskutovaných témat na zasedání zastupitelů v půlce prosince. A že taky bude sledované lidmi v jedenáctitisícovém městě a jeho okolí.

Starosty Radovana Necida (ODS) se na to zeptala například zdejší obyvatelka Eva Novotná v diskusi na oficiálních meziříčských webových stránkách.

„Bude rozumné počkat, až se v kraji ustanoví nový integrovaný dopravní systém, který zahrne autobusy a vlaky. A tomu se bude muset přizpůsobit i MHD v Meziříčí. To celé ještě nějaký čas potrvá,“ uvedl hlavní důvod odkladu Necid.

Jedním dechem ale dodal, že pokud na něj koaliční partneři v prosinci „zatlačí v rámci pravidel“ a použijí dobré argumenty, může se stát, že děti školou povinné opravdu pojedou autobusy MHD ve městě už od roku 2016 zadarmo. Věkovou hranici budou Meziříčští ještě upřesňovat. Loni se mluvilo o 16 letech.

Víc cestujících, víc spojů, překročení limitu a nová soutěž

Necid v tuto chvíli vychází z analýzy, kterou si nechal zpracovat na tamním odboru dopravy a opřipomínkovat u provozovatele MHD.

V dokumentu je spousta čísel. A poznámka, že při jízdách školáků zdarma lze předpokládat nárůst počtu spojů MHD zejména v ranní špičce, kdy děti míří na vyučování.

Tím by se překročila roční hranice 50 tisíc kilometrů, které autobusy MHD najezdí. A to podle zákona znamená jedno: nové výběrové řízení na provozovatele městských autobusů. Tendr by se podle analýzy protáhl. Jen oznámení o tom, že se chystá, musí „viset“ v příslušných informačních zdrojích dvanáct měsíců.

Začít s dopravou dětí zdarma od příštího roku tak úředníci z odboru dopravy rozhodně nedoporučují.

„Není zaručeno, že vítězný dopravce bude tentýž, který provozuje v našem regionu meziměstské linky, a má tedy dostatečný vozový park a zázemí,“ uvádí se v analýze.

Podle ní aktuální stav, kdy Velké Meziříčí podepisuje smlouvu se stejným dopravcem jako Kraj Vysočina, umožňuje držet nynější nízkou cenu 26,80 koruny za jeden kilometr. Protože dopravce má zaručen lepší oběh vozidel a menší čekací doby i prostoje.

Když jezdí zdarma domácí děti, musí i přespolní, řekly soudy

Proto by podle tohoto dokumentu bylo vhodné počkat se zavedením MHD zdarma pro děti až na zmíněnou naplánovanou změnu krajské veřejné dopravy. Potom by prý nebylo od věci ve spolupráci s obyvateli města navrhnout nový systém spojů MHD, který by lépe vyhověl jejich požadavkům.

A úředníci z odboru dopravy narážejí ještě na jednu podstatnou část problematiky. Na přespolní děti.

„Současně je potřeba stanovit, jak by se přeprava zdarma řešila u dětí, které do Meziříčí dojíždějí z jiných obcí a pak pokračují MHD - ty by zřejmě také neplatily. Na toto téma již existují i rozsudky soudů, které jednoznačně dávají za pravdu těm, kdo požadují, aby v MHD jezdily zdarma všechny děti, tedy i ty s bydlištěm jinde,“ zdůrazňují.

Předběžně mají radní spočítáno, že ježdění školáků zadarmo by městskou kasu mělo vyjít na 300 tisíc až půl milionu korun ročně navíc. Ve Velkém Meziříčí už od letoška jezdí zdarma důchodci od 65 let. Ani to není na Vysočině běžné.

Například v Třebíči to tak zatím není, senioři tu mají pouze slevový program. Místostarosta Pavel Pacal (Pro Třebíč), který má vše kolem městské autobusové dopravy (MAD) na starosti, k tomu ale řekl, že už v lednu 2017 by teoreticky mohla přijít změna.

Na jaře se totiž ve městě uskuteční nový tendr na jejího provozovatele, jeho vítěz bude znám v červnu. „Ke stanovení podmínek bude sestavena komise, v níž budou lidé napříč politickým spektrem. A právě takovéto věci (jako MAD zdarma pro seniory od určité věkové hranice - pozn. red.) si můžeme při přípravě podmínek nadefinovat,“ uvedl Pacal.

Zdůraznil, že na tom musí být politická shoda, protože jde o „věc důležitou pro všechny“.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Stržanov u Žďáru dostal víc peněz, sousedé se kvůli nim rozhádali

Spory ve Stržanově, místní části Žďáru nad Sázavou, se musí zabývat žďárská radnice. Po vzniku petice volající po odstoupení osadního výboru, kterou podepsalo...  celý článek

Nejlepším odreagováním od fotbalu jsou pro Lukáše Vaculíka dcera Rozárka a...
Body jihlavští fotbalisté nesbírají, vedou ale v narozených dětech

Co se bodového konta týká, není to z pohledu FC Vysočina v nové prvoligové sezoně žádná sláva. Úplně jiná „liga“ to je ovšem v počtu narozených dětí. Za...  celý článek

Už rok a půl pletou ženy z Nového Veselí s cílem podpořit stavbu obchvatu....
V Novém Veselí roste naděje na obchvat, stavět by se mohlo už za rok

Nové Veselí na Žďársku je blíž k obchvatu za více než 200 milionů korun. Kraj vybral, kdo zpracuje projekt. Lidé v městysi o novou silnici, která by z centra...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.