Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jihlava protáhne trať trolejbusové linky až k areálu společnosti Bosch

  8:59aktualizováno  8:59
Dojet trolejbusem až k pávovskému závodu strojírenské společnosti Bosch Diesel. Toto přání se možná v nejbližších letech splní Jihlavanům. Rada města se totiž rozhodla, že využije možnosti čerpat dotaci až 100 milionů korun na natažení nových trolejí.

Sokolovskou ulicí v Jihlavě jezdí zatím jen autobusy MHD. Radnice tudy chce natáhnout trolejové vedení, aby místo nich jezdily trolejbusy. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

„Vybírali jsme ze tří variant. Jedna počítala s tím, že by trolejbus jel po Sokolovské ulici, pak zabočil na Kollárovu a dojel k hlavnímu vlakovému nádraží. Druhá byla delší, až k ulici 5. května, a tam udělat takový objezd přes Slavíčkovu a zase zpátky,“ přiblížil zvažované možnosti náměstek primátora pro oblast dopravy Vratislav Výborný (ČSSD).

Nakonec vyhrála třetí, nejdelší varianta. Nová trať povede z kruhového objezdu u obchodního domu Kaufland po Sokolovské ulici. Tudy se trolejbus „vyšplhá“ přes Královský vršek do Bedřichova a pak pojede po Pávovské ulici až do průmyslové zóny. Celkem bude tento úsek měřit necelých 5,5 kilometru. Mohlo by se po něm jezdit zhruba v roce 2020.

„Pořizovací náklady na provoz tratí a nových trolejbusů jsou sice vyšší, ale provozně jsou trolejbusy výhodnější než autobusová doprava,“ doplnil Vratislav Výborný další důvody pro rozšiřování trolejové sítě ve městě.

Nápad dotáhnout dráhu až do Bedřichova není v Jihlavě nový. Uvažovalo se o něm už v druhé polovině 80. let minulého století. „Z toho důvodu se tehdy do Pražského mostu uložily kabely elektrického vedení, které je vyvedeno na Královském vršku,“ přiblížil ředitel Dopravního podniku města Jihlavy Josef Vilím.

Až do Antonínova Dolu by mohly jezdit trolejbusy na baterky

Kromě těchto kabelů byla pro trolejbusovou linku nachystána i konečná u tehdejších skladů Drobného zboží. Její umístění dnes však už požadavkům cestujících nevyhovuje. Ti se potřebují dostat dál, až k závodům největších zaměstnavatelů v průmyslové zóně.

A ani tam to nakonec pro trolejbusy nemusí být konečná. Radnice plánuje, že by mohly dokonce zajíždět ještě dál, až do příměstské části Antonínův Důl.

Tam už by však nejezdily „po drátech“. Uvažuje se totiž o tom, že při obnově svého vozového parku by dopravní podnik mohl nakoupit takzvané parciální trolejbusy. To jsou vozidla, jež se sice pohybují po trolejích jako běžné trolejbusy, ale zároveň mají baterii, která jim umožňuje jet určitý úsek i bez nich. Pak se znovu mohou spojit s trolejovým vedením a během jízdy z něj baterii dobít.

„Garantovaný dojezd na baterii je nyní deset až dvanáct kilometrů,“ přiblížil Vilím. Tato vzdálenost by stačila k tomu, aby vozy z průmyslové zóny dojely do Antonínova Dolu a zase zpět.

Protažení trolejí Vrchlického ulicí přineslo MHD více cestujících

Městská rada plánuje, že při budování nové trati by rovnou opravila i veřejné osvětlení v Pávovské ulici, které má už nejlepší roky za sebou.

Zda se nakonec město do náročného projektu, který má předpokládané celkové náklady okolo 130 milionů korun bez DPH, pustí, bude nyní na zastupitelích. Ti o tom budou rozhodovat na svém nejbližším zasedání, které se uskuteční v pondělí 5. února.

„Obecně elektrifikaci v městské hromadné dopravě jednoznačně podporuji. Její provoz je pak přes počáteční vyšší investici levnější. A bylo by dobré, kdyby se zkusila cesta parciálních trolejbusů,“ pronesl opoziční zastupitel a bývalý primátor Jaroslav Vymazal (ODS).

Naposledy se trolejová síť v Jihlavě, která celkem měří zhruba 15 kilometrů, rozšiřovala v loňském roce. Od prosince se jezdí po novém úseku ve Vrchlického ulici. „A zdá se, že to mělo pozitivní vliv na využití MHD. Oproti prosinci 2016 se v prosinci 2017 zvýšil počet cestujících o šest procent,“ přiblížil mluvčí magistrátu Radek Tulis.

„V tom jsme v republice unikátní, obecně mají města problém, že jim lidí v MHD ubývá,“ dodal nynější primátor Rudolf Chloupek (ČSSD).




Nejčtenější

Karlovy Vary slaví návrat do extraligy, Kladno ztratilo šanci na postup

Hráči Karlových Varů slaví návrat do extraligy.

Baráž o hokejovou extraligu se přiblížila svému rozuzlení předposledním 11. kolem. Vedoucí Karlovy Vary získaly...

Barážová hádanka, blíží se rozuzlení. Jágrovo Kladno cítí křivdu

Kladenští trenéři Pavel Patera (vlevo) a Miloslav Hořava přihlížejí společně s...

Do konce baráže o hokejovou extraligu zbývají už jen tři kola, ale situace je stále zamotaná. Jak tohle dopadne? Hodně...



Karlovy Vary jsou blízko extralize. Litvínov ožil a drží druhé místo

Litvínovský Jakub Černý slaví gól se spoluhráčem Markem Baránkem

Hokejisté Karlových Varů jsou blízko návratu do extraligy. Západočeši se k postupu mezi elitu přiblížili dvě kola před...

Kladnu uteklo vedení v baráži o 16 vteřin, Jihlava přetlačila Litvínov

Momentka z utkání Jihlava - Litvínov.

V baráži o hokejovou extraligu už zbývají odehrát tři zápasy. Karlovy Vary si čtvrtým vítězstvím v řadě pojistily...

Výtvory musí z chodeb pryč, zaveleli hasiči ve školkách. Jsou hořlavé

Takto nyní vypadají stěny vstupní chodby MŠ Pastelka v Riegrově ulici....

Z chodeb mateřských škol v Jihlavě musely zmizet obrázky i další výrobky dětí. S ohledem na riziko požáru to požadují...

Další z rubriky

Žáci se stali pouze zbožím, říká ředitelka školy s osmi desítkami dětí

Učitelky si vyučování v méně početných třídách pochvalují. Umožňuje lepší...

Základní škola ve Strážku na Žďársku funguje na výjimku, chodí do ní jen 82 dětí. Na každého mají učitelé mnohem více...

Opilý koledník v centru Jihlavy brutálně napadl mladého muže

napadení kluka partou mladíků

Mladého muže v centru Jihlavy bezdůvodně napadl podnapilý mladistvý útočník. Opakovaně ho povalil na zem, bil ho a...

Dojemné loučení v jihlavské zoo, tygří táta Dandys se vrací do Brna

Tygr Dandys splnil svou jihlavskou misi, zanechal po sobě dvě mladá koťata, a...

Úspěšná půlroční mise tygra sumaterského Dandyse v jihlavské zoologické zahradě, v pátek skončila. Brzy ráno se vydal...

Najdete na iDNES.cz