Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jihlava protáhne trať trolejbusové linky až k areálu společnosti Bosch

  8:59aktualizováno  8:59
Dojet trolejbusem až k pávovskému závodu strojírenské společnosti Bosch Diesel. Toto přání se možná v nejbližších letech splní Jihlavanům. Rada města se totiž rozhodla, že využije možnosti čerpat dotaci až 100 milionů korun na natažení nových trolejí.

Sokolovskou ulicí v Jihlavě jezdí zatím jen autobusy MHD. Radnice tudy chce natáhnout trolejové vedení, aby místo nich jezdily trolejbusy. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

„Vybírali jsme ze tří variant. Jedna počítala s tím, že by trolejbus jel po Sokolovské ulici, pak zabočil na Kollárovu a dojel k hlavnímu vlakovému nádraží. Druhá byla delší, až k ulici 5. května, a tam udělat takový objezd přes Slavíčkovu a zase zpátky,“ přiblížil zvažované možnosti náměstek primátora pro oblast dopravy Vratislav Výborný (ČSSD).

Nakonec vyhrála třetí, nejdelší varianta. Nová trať povede z kruhového objezdu u obchodního domu Kaufland po Sokolovské ulici. Tudy se trolejbus „vyšplhá“ přes Královský vršek do Bedřichova a pak pojede po Pávovské ulici až do průmyslové zóny. Celkem bude tento úsek měřit necelých 5,5 kilometru. Mohlo by se po něm jezdit zhruba v roce 2020.

„Pořizovací náklady na provoz tratí a nových trolejbusů jsou sice vyšší, ale provozně jsou trolejbusy výhodnější než autobusová doprava,“ doplnil Vratislav Výborný další důvody pro rozšiřování trolejové sítě ve městě.

Nápad dotáhnout dráhu až do Bedřichova není v Jihlavě nový. Uvažovalo se o něm už v druhé polovině 80. let minulého století. „Z toho důvodu se tehdy do Pražského mostu uložily kabely elektrického vedení, které je vyvedeno na Královském vršku,“ přiblížil ředitel Dopravního podniku města Jihlavy Josef Vilím.

Až do Antonínova Dolu by mohly jezdit trolejbusy na baterky

Kromě těchto kabelů byla pro trolejbusovou linku nachystána i konečná u tehdejších skladů Drobného zboží. Její umístění dnes však už požadavkům cestujících nevyhovuje. Ti se potřebují dostat dál, až k závodům největších zaměstnavatelů v průmyslové zóně.

A ani tam to nakonec pro trolejbusy nemusí být konečná. Radnice plánuje, že by mohly dokonce zajíždět ještě dál, až do příměstské části Antonínův Důl.

Tam už by však nejezdily „po drátech“. Uvažuje se totiž o tom, že při obnově svého vozového parku by dopravní podnik mohl nakoupit takzvané parciální trolejbusy. To jsou vozidla, jež se sice pohybují po trolejích jako běžné trolejbusy, ale zároveň mají baterii, která jim umožňuje jet určitý úsek i bez nich. Pak se znovu mohou spojit s trolejovým vedením a během jízdy z něj baterii dobít.

„Garantovaný dojezd na baterii je nyní deset až dvanáct kilometrů,“ přiblížil Vilím. Tato vzdálenost by stačila k tomu, aby vozy z průmyslové zóny dojely do Antonínova Dolu a zase zpět.

Protažení trolejí Vrchlického ulicí přineslo MHD více cestujících

Městská rada plánuje, že při budování nové trati by rovnou opravila i veřejné osvětlení v Pávovské ulici, které má už nejlepší roky za sebou.

Zda se nakonec město do náročného projektu, který má předpokládané celkové náklady okolo 130 milionů korun bez DPH, pustí, bude nyní na zastupitelích. Ti o tom budou rozhodovat na svém nejbližším zasedání, které se uskuteční v pondělí 5. února.

„Obecně elektrifikaci v městské hromadné dopravě jednoznačně podporuji. Její provoz je pak přes počáteční vyšší investici levnější. A bylo by dobré, kdyby se zkusila cesta parciálních trolejbusů,“ pronesl opoziční zastupitel a bývalý primátor Jaroslav Vymazal (ODS).

Naposledy se trolejová síť v Jihlavě, která celkem měří zhruba 15 kilometrů, rozšiřovala v loňském roce. Od prosince se jezdí po novém úseku ve Vrchlického ulici. „A zdá se, že to mělo pozitivní vliv na využití MHD. Oproti prosinci 2016 se v prosinci 2017 zvýšil počet cestujících o šest procent,“ přiblížil mluvčí magistrátu Radek Tulis.

„V tom jsme v republice unikátní, obecně mají města problém, že jim lidí v MHD ubývá,“ dodal nynější primátor Rudolf Chloupek (ČSSD).



Nejčtenější

Tvrdošíjný řidič odhalil, že úředníci nejspíš neoprávněně rozdávali pokuty

Jedna z křižovatek, kde případný průjezd na červenou hlídá kamerový systém, je...

Kamery na křižovatkách fungují v Jihlavě jako bič na řidiče, kteří ignorují na semaforech červenou, už dvanáct let....

U Velkého Beranova havarovaly tři náklaďáky a dodávka. D1 na Brno stála

Srážka tří kamionů a dodávky na D1

Na 115. kilometru dálnice D1 mezi Jihlavou a Velkým Beranovem havarovala tři nákladní auta a dodávka. Na místě...



Šéf třebíčské policie boural na přejezdu, do služebního auta narazil vlak

Srážka rychlíku a nákladního vozu na železničním přejezdu v Lukách nad Jihlavou.

Vedoucí policie z územního odboru Třebíč Petr Tomášek havaroval na železničním přejezdu. Do služebního vozu, který...

Oprava D1 mezi Jihlavou a Velkým Beranovem je po dvou letech hotová

Oprava dálnice D1 u Velkého Meziříčí. (březen 2014)

Na Vysočině se po dálnici D1 mezi Jihlavou a Velkým Beranovem začne od pondělí opět jezdit bez omezení. Oprava...

Šest nových roubenek, kterými si majitelé splnili sen o životě v horách

V Orlických horách, na Šumavě, v Českém ráji i v Beskydech stojí nové roubené...

V Orlických horách, na Šumavě i v Beskydech stojí nové roubené chalupy. Jejich majitelé milují přírodu, rádi sportují a...

Další z rubriky

Před půlstoletím vznikla Noc nevěsty, hvězdní herci byli 20 let v trezoru

Jana Brejchová při natáčení filmu v Havlíčkově Borové.

Lidé z Havlíčkovy Borové si po roce 1968 přes dvacet let mysleli, že hvězdně obsazený film Noc nevěsty z jejich obce už...

Tvrdošíjný řidič odhalil, že úředníci nejspíš neoprávněně rozdávali pokuty

Jedna z křižovatek, kde případný průjezd na červenou hlídá kamerový systém, je...

Kamery na křižovatkách fungují v Jihlavě jako bič na řidiče, kteří ignorují na semaforech červenou, už dvanáct let....

VIDEO: Příznivci železnice v Telči obdivovali lokomotivu z roku 1901

Příznivci železniční historie si v Telči přišli na své.

Lidé, kteří se zajímají o historii železnice, si o víkendu udělali výlet do Telče na Jihlavsku, aby si připomněli 115...

Najdete na iDNES.cz