Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Žďárská MHD se mění už podruhé během půl roku. A cestující si stěžují

  15:27aktualizováno  15:27
Jen půl roku fungovala v nové podobě městská hromadná doprava ve Žďáře nad Sázavou. Po loňských změnách přišla na počátku tohoto roku další proměnou v reakci na řadu připomínek cestujících. Ti si však na novou podobu mezi tím zvykli a nyní si řada z nich stěžuje znovu.

Městská hromadná doprava ve Žďáře nad Sázavou. | foto: ZDAR, a.s.

Po stovkách připomínek od cestujících, kteří zahltili radnici svými dotazy a náměty k půlročnímu zkušebnímu provozu, se dotazovna plní dalšími podněty. Mnohdy jde o reakce od lidí, kteří už si zvykli na změny nastavené v první vlně a teď se brání dalším.

Hlavní změny MHD ve Žďáře nad Sázavou

Linka 2: Posun odjezdu z autobusového nádraží (AN) z XX:20 na XX:40, od Pilské nádrže v XX:00. Nejede do nákupního parku.

Linka 3: Trasa vede přes Klafar místo původní trasy přes Žižkovu.

Linka 4: Posun odjezdu z AN z XX:10 na XX:50. Jede přes Libušínskou, Žižkovu a Brodskou.

Linka 5: Posun odjezdu z AN z XX:40 na XX:20, nově zajíždí do nákupního parku. Spoj jezdí nově po trase AN - náměstí - Vysočany - Klášter - Libušín - náměstí - AN. Došlo ke zrušení spojů v lichých hodinách o víkendech, kdy pojede linka číslo 6.

Linka 6: Jezdí kolem pošty místo Strojírenské, následně přes Stalingrad. Doplněny nové dopolední spoje v trase AN - pošta - Stalingrad - náměstí - vodojem.

Linka 8: Autobusy jezdí nově přes Brodskou, vynechají Okružní, Horní a zajíždí na vodojem.

Pozn.: Platí od 1. ledna.

Zdroj: www.mhdzdar.cz

Ukázal první lednový týden po další změně jízdních řádů již nějaký trend?

„Týden je příliš krátká doba. Zároveň data za leden budeme mít až v polovině února,“ říká mluvčí radnice Jakub Axman.

Poprvé od roku 2012 došlo ve Žďáře nad Sázavou k zásadní změně ceníku. Cestující za obyčejné jízdné platí nově čtrnáct korun místo dosavadních jedenácti. Kdo však používá předplacenou kartu, tomu zařízení u řidiče odečte místo devíti korun pouze o korunu víc.

„Chceme zvýhodnit pravidelné uživatele. Někdy nám však čísla ze strojků ukazují, že lidé cestují pravidelně, ale stále si kupují běžné jízdné,“ diví se starosta Zdeněk Navrátil. Používání elektronické peněženky je praktické i kvůli rychlejšímu odbavování cestujících.

Cestující si mohou koupit měsíční kupon za 220 korun, čtvrtletní za 600 nebo roční za 1 980 korun.

Podle generálního ředitele dopravní firmy Zdar Richarda Latislava si cestující ve větší míře kupují předplacené karty.

„Zaznamenali jsme zvýšený zájem o pořízení čipových odbavovacích karet. Protože je však období začátku roku vždy spojeno s větším prodejem předplatních jízdenek, tak objektivnější údaje budeme mít po skončení měsíce ledna,“ řekl Latislav.

Do budoucna může dojít k výraznému navýšení počtu spojů

Nové linky fungují ve žďárských ulicích od 1. července loňského roku.

Místo šesti linek (a jejich osmi dalších variant s písmenem) jezdí nově devět linek označených pouze číslicí.

Nynější změny nastavené od ledna nemusí být posledními úpravami. Ve hře bude možná v příštích letech i varianta výraznějšího rozšíření počtu spojů a tím pádem i ujetých kilometrů.

„Je pravda, že velká část připomínek je na navýšení spojů. Vyhodnocení proběhne nejdříve v polovině roku a dle těchto závěrů se může stát, že jednou z variant do budoucna bude i navýšení spojů, tudíž i finančních prostředků,“ reagoval mluvčí Axman.

V roce 2016 město poskytlo dopravci provozní dotaci 6,5 milionu korun. Loni došlo k výraznému nárůstu na 8,8 milionu. „Největší podíl na výrazném růstu provozní dotace má téměř dvacetiprocentní navýšení mezd řidičů vlivem nařízení vlády od ledna 2017,“ vysvětlil Latislav.

Dopravce však také od loňského července po první vlně změn zaznamenal pokles tržeb. „Celkově byly tržby za rok 2017 v porovnání s rokem 2016 nižší přibližně o šest procent,“ bilancuje šéf Zdaru. Firma bude dál sledovat a vyhodnocovat i jednotlivé linky a spoje.

Autor:


Nejčtenější

Chlapec z vláčku předčasně vystoupil, popisuje tragédii majitel Šiklandu

V zábavním areálu Šiklův mlýn spadl 5letý chlapec pod kola vláčku (14. 7. 2018).

Chlapec, který v sobotu zemřel v zábavním areálu Šiklův mlýn pod koly turistického vláčku, z něj podle majitele parku...

Při festivalu na Vysočině zemřel pětiletý chlapec, spadl pod kola vláčku

Pětileté dítě vypadlo z vláčku.

Rodinný festival v zábavním areálu Šiklův mlýn u Bystřice nad Pernštejnem poznamenala tragická událost. Pětiletý...



Oprava dálnice D1 u Humpolce má skluz, stát zvažuje ukončení smlouvy

Oprava dálnice D1 u Velkého Meziříčí. (březen 2014)

Oprava dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem má skluz. Práce za 1,7 miliardy korun dělá česko-italsko-kazažské...

Policie na Vysočině šetří případ šikany. Obětí je sedmiletá dívka

Ilustrační snímek

Na základní škole v Křižanově na Žďársku údajně spolužáci šikanovali teprve sedmiletou dívenku. Podle jejího otce...

V Šiklandu mohly děti malovat na živého poníka. Nápad pobouřil veřejnost

Při rodinném festivalu Blue Style Prima Fest v Šiklandu ve Zvoli u Penštejna...

Tato atrakce vyvolala bouřlivou reakci na sociálních sítích. Na víkendovém rodinném festivalu v areálu Šiklův mlýn u...

Další z rubriky

Svět se jede bavit do Žďáru, město hostí další ročník KoresponDance

Portugalec Joao Paulo dos Santos procestoval se svojí show na tyči šest...

Ještě živěji než jindy je v posledních týdnech na zámku ve Žďáru nad Sázavou. Areál se plní umělci z celého světa. Už v...

Při festivalu na Vysočině zemřel pětiletý chlapec, spadl pod kola vláčku

Pětileté dítě vypadlo z vláčku.

Rodinný festival v zábavním areálu Šiklův mlýn u Bystřice nad Pernštejnem poznamenala tragická událost. Pětiletý...

Ví, že zápasem se v Česku uživit nedá. Proto přemýšlí o kariéře hasiče

Na své zatím poslední mezinárodní akci si šestnáctiletý havlíčkobrodský...

Šestnáctiletý Marcel Albini je jedním z nejlepších řecko-římských zápasníků světa ve své věkové kategorii. Letos v...

Najdete na iDNES.cz