„Odsouhlasili jsme zprávu dozorčí rady a věci, které tam byly pojmenovány, jsme uložili představenstvu dopravního podniku provést,“ pronesl náměstek primátora Vratislav Výborný.
Doporučení dozorčí rady
|
I když se dozorčí rada zpravidla zabývá pouze ekonomickými aspekty fungování společnosti, tentokrát šla ve své práci mnohem dál a sepsala několik doporučení.
„Dozorčí rada nebyla nikým požádána o své stanovisko a nepřísluší jí zasahovat do vedení společnosti. Svým vyjádřením hodnotí situaci, která jí byla oběma stranami představena, a hledá uspokojivé řešení,“ píše se v záhlaví dokumentu.
Co je myšleno těmi dvěma stranami? Jednak vedení dopravního podniku a pak také řidič MHD a předseda jedné z odborových organizací Marek Řezáč. Ten totiž letos na jaře sepsal vlastní zprávu, jak vidí fungování DPMJ. Vyžádala si ji od něj městská rada poté, co v březnu nečekaně nevyjely dva trolejbusové spoje.
O platech, stavu vozidel i roli toaletního papíru
A Řezáč vzal svou práci z gruntu. V dokumentu poukázal na řadu věcí, které nejsou podle něj v pořádku. Zmínil špatný technický stav trolejbusů, nedostatečný počet řidičů, nízké platy, ale třeba i nevyhovující sociální zařízení nebo fakt, že šoféři dostávají pouze jednu roli toaletního papíru na měsíc.
Zprávu pak obhajoval přímo před vedením města a poté i před dozorčí radou. Druhý jmenovaný orgán si vyslechl také argumenty současného ředitele dopravního podniku Josefa Vilíma a pak jeho členové sepsali seznam svých doporučení, který nyní předložili.
Jedním z nejpalčivějších problémů, který jihlavskou MHD trápí, je dlouhodobý nedostatek řidičů. Podle zjištění dozorčí rady činí plný stav řidičů 105. V současné chvíli však má podnik pouze 98 šoférů. I přesto, že si pomáhá také tím, že za volant trolejbusů někdy usednou i pracovníci z dílny, to stále nestačí.
Dovolenou si nyní řidiči vybírají až rok zpětně
„Vedení (dopravního podniku - pozn. redakce) se snaží získat nové řidiče z úřadu práce, kde je rozjednáno celkem pět řidičů, a další čtyři řidiči, kteří pokryjí odchody do důchodu, budou přijati přímo,“ píše se ve zprávě dozorčí rady.
Kdyby však tyto příchody nevyšly, bude údajně situace ve společnosti neudržitelná. Počty přesčasů činí v současné chvíli více než 11 procent a dovolenou si řidiči vybírají až rok zpětně.
I proto dozorčí rada představenstvu dopravního podniku doporučuje, aby platy šoférů neustále rostly a minimálně kopírovaly mzdy v okolních přepravních společnostech. Při náboru nových řidičů by firma měla využívat benefity, jako například přidělení bytu nebo jízdné v MHD zdarma pro celou rodinu.
„Pokud má dopravní podnik jako naše organizace pocit, že může sehnat kvalitního šoféra odjinud, má město možnost mu byt poskytnout. Nebylo by to poprvé,“ vyjádřil se k tomuto návrhu náměstek primátora Výborný.
Dispečeři nevědí, jak se v krizových situacích zachovat
Kromě zlepšeného náboru dozorčí rada dopravnímu podniku doporučila vypracovat krizové scénáře pro neočekávané situace. Ty momentálně chybí a dispečeři nevědí, jak se v takových případech zachovat.
Vedení dopravního podniku momentálně nechce závěry, k nimž dozorčí rada došla, komentovat. „Netuším, jak se tato zpráva projednávala, nemůžu se k tomu v současné chvíli vyjádřit,“ pronesl ředitel DPMJ Josef Vilím, který je až do konce tohoto týdne na dovolené.