Nový minibus pendlující několikrát denně mezi jihlavským městským nádražím a náměstím jezdí prázdný.

Nový minibus pendlující několikrát denně mezi jihlavským městským nádražím a náměstím jezdí prázdný. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

V Jihlavě k nádraží jezdí prázdné autobusy. Musí ale zůstat i kvůli EU

  • 16
Nová linka MHD v Jihlavě se zatím setkala s tristním zájmem cestujících. Spojuje Masarykovo náměstí s městským nádražím, ale denně autobusy cestuje naprosté minimum lidí. Spoj proto asi čekají změny. zrušit ho však magistrát nemůže.

Zavedení linky totiž bylo v podmínkách dotace z EU na rekonstrukci nádraží. Její řidiči jsou však teď spíš placeni za to, že převážejí vzduch.

"Měli jsme představu, že by linka MHD zajížděla ke každému vlaku, který na nádraží zastavuje. Nějak jsme si ale neuvědomili, že vlaků tam každý den zastavuje padesát," řekl náměstek primátora Jihlavy Josef Kodet (KDU-ČSL).

Měsíc po zavedení linky tak město začíná uvažovat o snížení počtu spojů mířících od vlaku na náměstí. "Vytíženost spojů vyhodnotíme a jízdní řády podle ní upravíme," dodal Kodet.

"Pokud by využití linky v některých časových relacích bylo nadále tak malé, tak bychom některé spoje zrušili. Ale na hodnocení je ještě brzy," upozornil šéf Dopravního podniku Josef Vilím.

Podle Vilíma si cestující na nový spoj MHD ještě nezvykli. "Asi po 14 dnech jsme byli zjišťovat využitelnost linky. Nejsme spokojeni. Nicméně jsme už provedli několik marketingových akcí - rozdáváme jízdní řády zdarma, vylepili jsme informační letáky," uvedl Vilím.

Jezdí minibusy špatnou trasou? Je to prý věc názoru

Všem spojům dá vedení Dopravního podniku čas ještě zhruba měsíc, pak by případně mohlo dojít ke škrtům v jízdním řádu.

"Pokud by ten počet cestujících měl zůstat na současném stavu, což je deset až patnáct možná dvacet osob za celý den, tak je to samozřejmě špatně," dodal Vilím.

Setrvačnost cestujících v jejich chování je podle Vilíma obrovská a potrvá nějaký čas, než si zvyknou, že mají možnost jezdit od vlaků novým spojem z městského nádraží přes Fritzovu a Havlíčkovu ulici do centra.

Náměstek Kodet odmítá, že by nezájem mohl být způsobem třeba i špatným trasováním linky, která neřeší problém přestupu z autobusového nádraží na vlak a naopak.

"To je otázka názoru, ale myslím si, že tím to není," reagoval náměstek.

O vedení linky z městského nádraží Fritzovou ulicí k autobusovému nádraží se podle Kodeta vůbec neuvažovalo. A odmítá, že by pendlování prázdného autobusu mezi náměstím a nádražím bylo plýtváním peněz z rozpočtu města.

"To bychom mohli říct, že jsou plýtváním i noční spoje MHD do Popic nebo do Zborné a sedí tam jeden nebo dva lidi. Je to jakási služba občanům. Kdybychom měli rušit spoje podle toho, že si na sebe nevydělají, to by po Jihlavě nejezdila polovina spojů," odmítl takové úvahy Kodet.

Zavedení linky bylo podmínkou k zisku dotace

"Nasadili jsme malý autobus, jehož provozní náklady jsou téměř poloviční než u velkého autobusu. Největšími náklady na provoz linky nakonec budou platy řidičů a ty budou stejné, i když autobus bude jezdit méně často," dodal Kodet.

O úplném zrušení linky se na radnici ani v Dopravním podniku neuvažuje i z jiného důvodu. Zavedení linky před městské nádraží, kde dosud napojení na MHD chybělo, bylo jednou z podmínek pro přidělení dotací na přestavbu přednádražního prostoru.

Jihlava má ambici vytvořit ze současného městského vlakového nádraží hlavní dopravní uzel. Zatím je dokončena první etapa proměny stanice na dopravní terminál - vznikla zde točna MHD a nová světelná křižovatka.

"V první etapě by bylo nehospodárné zatahovat do této oblasti trolejbusovou linku. Bylo proto zvoleno to nejlacinější řešení, malý autobus s plynovým pohonem. Jeho provozní náklady jsou v porovnání s velkým autobusem velice nízké," doplnil Vilím.

,