Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mezi moderními elektromobily se v Dalešicích leskl i trabant na proud

  7:30aktualizováno  7:30
Do rozlehlé haly uvnitř hráze Dalešické přehrady dorazily stoje, jejichž motory bylo sotva slyšet. Mezi řidiči moderních elektromobilů nechyběl ani Jan Brachetka, elektrikář z nedalekých Lhánic, který přijel trabantem na elektřinu.

Jan Brachetka ze Lhánic si východoněmecký automobil přestavěl na elektřinu v roce 1992. Za téměř dvě desetiletí s ním najezdil přes 40 tisíc kilometrů. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Brachetka zastavil vedle naleštěných módních novinek svého trabanta s cedulkou: První Jéňův lhánický elektromobil.

Rok výroby jeho vozu je 1973. Na elektřinu si auto přestavěl v roce 1992 a za téměř dvě desetiletí s ním najezdil přes 40 tisíc kilometrů.

"Bylo to hlavně z ekonomických důvodů. Je to nejlevnější zdroj. V začátku vycházely náklady při dobíjení nočním proudem na osm korun na sto kilometrů. Po zdražení elektřiny je to asi 25 korun. Jsem elektrikář, tak mě to bavilo. Udělal jsem si přestavbu sám," prozradil Brachetka.

Elektromobily

Podle stavitele byli policisté na okrese jeho autem v roce 1992 nadšení. S elektrickým trabantem jezdil hlavně po vesnici a jejím okolí.

Teď už auto stává odhlášené ve stodole, ale je na něm vidět, že je udržované a občas si určitě vyjede.

Doba nabíjení je podle majitele osm hodin. "Při jedničce jede třicítkou, na dvojku pak šedesátikilometrovou rychlostí," říká Brachetka. Trápí ho jen dojezd, 25 kilometrů je pro praktické využití trochu málo.

Elektromobily na stovky kilometrů

"Využili jsme tak trochu toho, že elektromobily mají hodně společného s vodní elektrárnou, i tato přečerpávací je jakousi formou rekuperace," vysvětlil záměr akce Jaromír Marušinec, předseda Asociace elektromobilového průmyslu.

I on přijel do Dalešic elektromobilem, ale trochu větším a rychlejším, než je ten Jéňův lhánický.

Jeho Super el-2 vyrobili brněnští studenti na podvozku Škody Superb. Dojezd tohoto elektromobilu je 220 kilometrů.

"Dobíjí se rychlonabíječkou za třicet minut. Maximální rychlost jízdy je 170 kilometrů za hodinu," sděluje Marušinec.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Už rok a půl pletou ženy z Nového Veselí s cílem podpořit stavbu obchvatu....
V Novém Veselí roste naděje na obchvat, stavět by se mohlo už za rok

Nové Veselí na Žďársku je blíž k obchvatu za více než 200 milionů korun. Kraj vybral, kdo zpracuje projekt. Lidé v městysi o novou silnici, která by z centra...  celý článek

Od poloviny července vydal Rančířov několik stovek ročních povolenek na průjezd...
Za průjezd Rančířovem už se nebude platit, ministerstvo mělo výhrady

V Rančířově na Jihlavsku přestanou vybírat mýtné za průjezd automobilů po cestě kolem tamního lomu. Zastupitelé totiž zkraje týdne rozhodli, že zruší vyhlášku,...  celý článek

Jihlava do konce listopadu prodlouží trolejbusové tratě o 1,5 kilometru. Práce...
Jihlava připravuje revoluci v linkách MHD, řidiči jí ale chybí už teď

Konec linky BI, návrat trolejbusu D a nová trasa F. Jihlava chystá největší změnu v městské hromadné dopravě za posledních více než dvacet let. Začátkem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.