Zastávka v Míčově ulici budí velké rozčarování. Je pouze pro výstup, lidé to

Zastávka v Míčově ulici budí velké rozčarování. Je pouze pro výstup, lidé to moc nechápou. | foto: Hana Jakubcová, MF DNES

Změny linek prodloužily cestu třetině lidí, ukázal průzkum v Třebíči

  • 1
Když třebíčská radnice před rokem spustila po desítkách let úplně nový systém linek městské autobusové dopravy (MAD), vyvolalo to mezi cestujícími doslova pozdvižení. Na městský úřad se snesla sprcha stovek negativních reakcí a námitek. Radnice si s odstupem času nechala zhotovit průzkum spokojenosti.

Letos v červnu si třebíčský odbor dopravy nechal zpracovat průzkum spokojenosti od nezávislé agentury Czech Consult z Prahy. Z něj vyplynuly zajímavé výsledky. Podle nich je naprostá většina cestujících v Třebíči spokojená.

Co také ukázal průzkum v Třebíči

  • Doba cesty zůstala po změnách jízdních řádů stejná pro 59,6 % cestujících. Prodloužila se skoro pro třetinu dotázaných. A zhruba pro 11 % lidí se zkrátila.
  • Stejný počet přestupů má 70 procent cestujících, 27 % naproti tomu přibyly.

"Z výsledků vyplývá, že 78 procent cestujících je spokojeno s třebíčskou MAD," prezentoval na čtvrteční schůzi zastupitelstva v Třebíči práci svého týmu hlavní projektant průzkumu Tomáš Matras. Sběr dat se uskutečnil v průběhu jednoho "průměrného" pracovního dne, středy 5. června.

Dosčítání potřebného vzorku udělali tazatelé následující pracovní den 6. června. Celkem oslovili 1 579 cestujících, přičemž za sledované období využilo městské autobusy k přepravě po Třebíči a do integrovaných vesnic 12 395 lidí.

Tazatelé zaznamenali, že třebíčskou veřejnou dopravou jezdí většinou ženy. Jejich podíl na celkovém počtu cestujících je 71 procent.

Městská doprava dostala dvojku

"V průběhu celého období sběru dat nebyla zaznamenána žádná mimořádnost v městské dopravě, která by ovlivnila výsledky průzkumu. Během tohoto období panovalo počasí obvyklé v této roční době, bez silných dešťových srážek, které by mohly ovlivnit výsledky průzkumu," upřesnil Tomáš Matras.

Tazatelé jezdili v autobusech po celý den na všech linkách. Vyplňovali dotazníky, kde cestující známkami od jedničky do pětky jako ve škole hodnotili celkovou spokojenost, dodržování jízdních řádů, přestupy i to, zda se respondentovi zrychlila či prodloužila cesta do cíle.

Tak například dodržování jízdních řádů dostalo průměrnou známku 1,90. Kapacita vozidel byla průměrně hodnocena známkou 1,96.

Někteří o věrohodnosti průzkumu pochybují

"A kdybyste položili otázku na spokojenost opačně, změnilo by se něco?" zeptal se pochybovačně zastupitel Radim Švejda (ČSSD). Narážel na to, že už formulace dotazu mohla mimoděk svádět spíše ke kladné odpovědi.

"Myslím, že ne. Možná by někdo odpověděl jinak, ale víceméně by se odpovědi z celkového pohledu nelišily," reagoval Tomáš Matras z Czech Consult.

Zastupitelka Danuše Milotová (KSČM) rovnou řekla, že ji výzkumníci nepřesvědčili a že zadání bylo takové, aby to "tak nějak" pozitivně vyšlo.

Matras zdůraznil, že jsou nezávislí a dělali podobný průzkum třeba pro Prahu.

Získaná data nejsou určena do šuplíku. "Data jsou pro MAD Třebíč důležitá," reagoval vedoucí odboru dopravy Aleš Kratina. Na zastupitelstvu se nikdo nedotazoval na cenu tohoto průzkumu.