Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

S RC buginami si modelář splnil sen. Teď pro ně staví špičkové centrum

  17:27aktualizováno  17:27
Jako školák toužil Ludvík Krejcar po rádiem řízených modelech aut. Sen si splnil. V tuzemsku patří k nejúspěšnějším - loni byl třetí na mistrovství republiky a ve své kategorii získal zlatou medaili. Teď si dal další cíl. U Starče na Třebíčsku buduje středisko s tratí, na níž chce hostit mistrovství Evropy.

Hlavním iniciátorem vzniku stařečského závodního areálu je Ludvík Krejcar. V srpnu by tudy ve vysokých rychlostech za ryku spalovacích motorů měly premiérově jezdit rádiem řiditelné buginy. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Takzvané RC Buginy bere Krejcar z gruntu. Závodiště u Starče s týmem kolegů dokončuje a už dopředu plánuje slavnostní otevření dráhy. To by se mělo uskutečnit v sobotu 25. srpna, kdy se právě zde má konat i mistrovství republiky.

Fotogalerie

„Máme ambici vybudovat zde areál v Česku ojedinělý, s parametry i pro mistrovství Evropy, které bychom zde chtěli uspořádat,“ popisuje osmačtyřicetiletý podnikatel.

Budoucí závodní areál se nachází pod hrází polderu nedaleko stařečského koupaliště. Kromě závodní dráhy by zde měla vzniknout i hala o velikosti 20 krát 40 metrů pro zimní soutěže, vybavená i zázemím pro závodníky.

„Celkově chceme areál vybudovat tak, aby mohl pojmout 200 závodníků a 1 500 diváků, což lze při evropských šampionátech očekávat,“ popsal Krejcar.

Dráhy pro buginy jsou vymezeny černými plastovými hadicemi, vytvořeny jsou terénní vlny a upraven povrch drah. Vybudován je základ systému zavlažování závodní části. „Jinde se zavlažují tato závodiště ručně, my budeme mít víceméně automatiku,“ plánuje Krejcar.

Hodně si slibuje hlavně od lokality vprostřed republiky poblíž D1

Do závodiště ještě přibudou bezpečnostní prvky. Ty jsou nutné, protože v rovinkách dosahují závodní auta rychlosti až osmdesát kilometrů v hodině. A není výjimkou, když některé z trati vyletí.

Protože auta občas v exponovaných úsecích nedobrovolně opouštějí závodní trať, fungují v těchto místech takzvaní „nahazovači“, kteří buginy vracejí zpátky do dráhy. „Budou tam bezpečnostní zóny a drátěný plot, aby bylo na dráhu vidět a auta současně nemohla v té rychlosti při opuštění trati nikoho zranit,“ popsal Ludvík Krejcar.

Povrch drah bude z písčité zeminy. „Ornici jsme z prostoru dráhy shrnuli, jak nám ukládá zákon. Povrch drah je z materiálu, který jsme sem navezli,“ popsal podnikatel.

Dráha bude sloužit pro největší modely rádiem řízených bugin, které jsou v měřítku 1 : 5 nebo 1 : 6. Pro tuto kategorii závodních aut je nejbližší podobná dráha v Březí u Mikulova. „Náš areál se nachází zhruba uprostřed republiky, jsme dvacet kilometrů od dálnice, tak věřím, že si k nám najdou cestu závodníci z Čech i Moravy,“ věří Krejcar.

RC modelům se věnuje 50 skoroprofesionálů a tisíce amatérů

Pro diváky by zde mělo vzniknout nejen přírodní hlediště na hrázi polderu, kde budou doplněny lavičky, ale do budoucna i plánovaná tribuna.

„Chceme udělat k areálu taky druhou přístupovou cestu, aby tady nevznikaly dopravní zácpy při mezinárodních soutěžích. Závodníci většinou přijíždějí i se svými přáteli a rodinami a nocují v karavanech, takže se ten areál a okolí na dobu soutěží docela zaplní vozidly,“ přiblížil Krejcar.

Týdeník 5plus2

Každý pátek zdarma

5plus2

Čtení o zajímavých lidech, historických událostech, nevšedních akcích z celého Kraje Vysočina.

Investor buduje areál dva roky, pět let zabrala příprava záměru. „Máme modelářský RC Autoklub Stařeč. Je to i nutnost, protože když chcete pořádat soutěže mistrovství republiky, musíte být členem klubu,“ popsal.

Tomuto sportovně-modelářskému odvětví se na špičkové úrovni v Česku věnuje asi padesát jezdců. Celkově v tuzemsku na úrovni ryzích „koníčkářů“ nebo účastníků nižších soutěží jezdí s RC modely bugin asi dva tisíce lidí.

„Mnozí mají závodní dráhy třeba doma na zahradě. Tady chceme vytvořit pro tento sport zázemí i středisko, které by dokázalo k této zálibě přitáhnout mladé, aby neseděli doma u počítačů a mohli se věnovat něčemu v přírodě. A ještě se u toho naučili třeba něco z techniky,“ plánuje Krejcar.

Auta jsou srdeční záležitost. Někdy se ale chce vrátit k letadlům

Nyní čeká stařečský areál pokládání dlažby, dokončení terénních úprav, setí trávy a také dokončení první budovy.

Krejcar začínal jako letecký modelář. Za jeho dětství a mládí byly RC modely pro něj cenově nedostupné. „Auta jsou moje srdeční záležitost, vždycky jsem toužil po rádiem řízeném modelu, ale ty jsme tehdy za socialismu viděli jenom někde v západoněmeckém katalogu. Já se k těmto autům dostal poprvé na učilišti při odborném výcviku. Dnes je to takový koníček, který si už chystám na důchod. Ale rád bych se někdy vrátil i k letecké modelařině,“ plánuje Krejcar, rodák z nedalekého Sádku, který provozuje obchod s elektrosortimentem pro domácnosti.

Ve svém věku se sice dostal mezi špičku jezdců s RC buginami, potenciál ale vidí mezi mladými. „U tohoto sportu je důležitý postřeh a hbité ruce,“ hodnotí Krejcar.

Problémem pro začínající jezdce je cena špičkových bugin, která může dosáhnout až desítek tisíc korun. I na to Krejcar myslí. „Připravujeme vlastní výrobu bugin z masivnějších materiálů, aby více vydržely. Mohly by přitom být až třikrát levnější než současné špičkové modely,“ věří podnikatel.




Nejčtenější

Karlovy Vary slaví návrat do extraligy, Kladno ztratilo šanci na postup

Hráči Karlových Varů slaví návrat do extraligy.

Baráž o hokejovou extraligu se přiblížila svému rozuzlení předposledním 11. kolem. Vedoucí Karlovy Vary získaly...

Barážová hádanka, blíží se rozuzlení. Jágrovo Kladno cítí křivdu

Kladenští trenéři Pavel Patera (vlevo) a Miloslav Hořava přihlížejí společně s...

Do konce baráže o hokejovou extraligu zbývají už jen tři kola, ale situace je stále zamotaná. Jak tohle dopadne? Hodně...



Karlovy Vary jsou blízko extralize. Litvínov ožil a drží druhé místo

Litvínovský Jakub Černý slaví gól se spoluhráčem Markem Baránkem

Hokejisté Karlových Varů jsou blízko návratu do extraligy. Západočeši se k postupu mezi elitu přiblížili dvě kola před...

D1 na Prahu za Měřínem šest hodin stála kvůli vážné nehodě tří kamionů

Nehoda tří kamionů, která v pondělí uzavřela na 121. kilometru dálnici D1 ve...

Nehoda tří kamionů ráno uzavřela na 121. kilometru D1 na Prahu. Jednoho z řidičů museli hasiči z kabiny vyprostit,...

Výtvory musí z chodeb pryč, zaveleli hasiči ve školkách. Jsou hořlavé

Takto nyní vypadají stěny vstupní chodby MŠ Pastelka v Riegrově ulici....

Z chodeb mateřských škol v Jihlavě musely zmizet obrázky i další výrobky dětí. S ohledem na riziko požáru to požadují...

Další z rubriky

Tomáš Klus hrál poprvé za mřížemi, vězeňské turné zahájil v Plzni

Tomáš Klus s kapelou odehráli koncert ve věznici Plzeň-Bory. (23. dubna 2018)

V centrále borské věznice v Plzni, pověstné hvězdě, odehrál v pondělí koncert muzikant Tomáš Klus se svojí kapelou....

Řidiče na Vysočině čekají kolony i mimo D1, trápí je devět velkých uzavírek

Řidiči musí počítat s dopravním omezením například na kasárenské křižovatce -...

Stavební sezona na vysočinských silnicích se rozjela naplno. A to i na důležitých tepnách, po kterých denně projíždí...

Sestup? Je to jen sport, hájí jihlavskou Duklu vedení města

Jihlavští Josef Kořenář (vpravoú a Tomáš Čachotský se loučí s extraligou.

Po pouhém roce působení v extralize spadli jihlavští hokejisté zpět do druhé nejvyšší soutěže. Majitel klubu, kterým je...

Najdete na iDNES.cz