V těchto prostorách uvnitř areálu sídlí kovodílna a autodílna VM Car. Podle

V těchto prostorách uvnitř areálu sídlí kovodílna a autodílna VM Car. Podle místních právě odsud vychází největší hluk. | foto: Zuzana Dudášová, MF DNES

Lidé ve Žďáru žalují na hluk v průmyslovém areálu, firmy se jim diví

  • 2
Přes padesát obyvatel Žďáru nad Sázavou podepsalo petici, v níž si stěžují na nadměrný hluk u svých domů. Ten vychází z automobilové výroby v sousedním průmyslovém areálu. Jenže ten tam funguje už desítky let, a tak se firmy protestům jen diví.

Hluk vycházející z prostor výrobní firmy VM Car v areálu společnosti Satt ve Žďáru nad Sázavou obtěžuje místní. Ti sepsali petici, kterou adresovali do rukou starostky města. Problém řeší policisté i hygiena.

"Stížnost podepsalo celkem 52 lidí, dorazila k nám v půli září. Stěžují si hlavně občané dvou přilehlých ulic. Budeme teprve zjišťovat, jak velký hluk tam skutečně je, prověří to hygiena. Záležitost projednáme i na radě akcionářů Satt. Až budeme mít naměřené noční a denní limity hluku, tak se může situace posunout dál," uvedla starostka Dagmar Zvěřinová. "Areál je v blízkosti obytné zóny, takže se to musí řešit," dodala.

Podle informací pracovníků z VM Car však hygiena limity už měřila, je tedy dost možné, že výsledky budou mít zastupitelé města v rukou již brzy.

"Hygiena tam byla, měřili třeba vnitřní hluk, prašnost nebo hlučnost. Pokud vím, výsledky jsou v normě. My se lomoz z provozu navíc kvůli těm lidem snažíme utlumit, co nejvíce to jde. Jenže nejsme kouzelníci, ale výrobní firmy," říká majitel VM Car Vladimír Matějka.

Policie navštěvovala firmy i čtyřikrát týdně

Lidé z okolních domů si stěžovali také na linku 158. K podniku prý ještě nedávno směřovala auta městské i státní policie, někdy dokonce čtyřikrát týdně.

"Nejspíš někomu vadil hluk, tak je sem poslali. Zrovna jsme řešili zakázku, kterou bylo potřeba v co nejbližší době dokončit, takže se dělalo i v noci," pravil pracovník firmy VM Car Petr Mrázek. Strážníci prý zaměstnance pouze upozornili na stížnosti, nic víc dělat nemohli.

"Policie v oblasti měření hluku nemůže udělat vůbec nic. Samozřejmě na popud občanů se dělají výjezdy a pak se tyto případy evidují. Jinak v každé firmě se povoluje užívání v rámci kolaudace," vysvětlila mluvčí policie Kraje Vysočina Dana Čírtková.

"Když si postavím dům například u letiště, tak musím počítat s tím, že tam budou létat letadla. Stejné je to s touhle průmyslovou zónou. Lidé, kteří si stavěli na pozemku, který byl nejspíš nabídnutý za levno, si asi nezjišťovali okolnosti a teď se diví. Když si koupím barák, tak si přece ověřím, jestli tam bude hluk, nebo ne. Hala tu přitom stojí už zhruba padesát let," podotkl Matějka.

A není sám, kdo si to myslí. "Když si lidé postaví dům v blízkosti takového areálu, tak co čekají? Nějaký hluk z výroby samozřejmě vychází, s tím se nedá nic dělat," pravil pracovník firmy, který si nepřál zveřejnit jméno.

Areál, který má nyní v pronájmu firma VM Car, byl přitom k produkci využíván od konce 70. let. Například zde byla výrobna kabelů a přípojek nebo Pleta Design Dany Dobřichovské. "Pár let se tam nic nedělo. Lidé si nejspíš odvykli, že tam je nějaký provoz," míní Zvěřinová.

Podnik raději zrušil noční směny, aby nebudil okolí

Žďárský místostarosta Jaromír Brychta řešil stížnosti s majitelem společnosti. "Zatím jsme se dohodli, že podnik zruší noční práce a přesune hlučnější provoz na dobu od 8 do 17 hodin, když jsou lidé v zaměstnání," říká Brychta.

To potvrzují i zaměstnanci firmy, kteří prý už dva týdny na noční směnu jít nemuseli. "Částečně jsme je zrušili. Úplně to nešlo, děláme zakázky i pro velké automobilky," pravil Matějka.

Brychta přišel s nápadem, jak celou situaci uzavřít. "Navrhl jsem panu Matějkovi, že by mohl využít volný prostor v průmyslové zóně. Tady by už nebyl aspoň v pronájmu. On tuto možnost zvažuje, a pokud to vyjde, mohli by být lidé v klidu," míní Brychta.

"Dvacet let jsme se o možnost získání objektu v průmyslové zóně pokoušeli. Stále to nešlo, byly zde problémy ze strany města. Nyní, když se krize odrazila na finanční stránce naší firmy a teprve se z ní vzpamatováváme, to najednou jde. My si rádi postavíme a budeme v novém areálu, pokud dostaneme příspěvek, ale to asi nehrozí," reagoval Matějka.

Podle něj, kdyby došlo k výpovědi ze strany pronájemce, zřejmě by prostor zaplnila jiná výrobna. Takže by vznikl stejný problém. Navíc za pronájem VM Car zaplatí kolem šesti až sedmi set tisíc korun ročně, to považuje za slušné peníze do kasy města.

"Ještě jedno řešení mě napadlo, pokud by ta zóna nevyšla. Za plot, který sousedí s domky, by se vysadila zeleň, která by částečně měla pomoct odhlučnit ten prostor," nastínil další možnost místostarosta.

Na hluk si stěžují lidé ze severozápadního okraje města.

Na hluk si stěžují lidé ze severozápadního okraje města.