Havlíčkobrodská radnice není spokojená s tím, jak se kraj zasazuje o vybudování jihovýchodního obchvatu. Ilustrační foto

Havlíčkobrodská radnice není spokojená s tím, jak se kraj zasazuje o vybudování jihovýchodního obchvatu. Ilustrační foto | foto: ŘSD

Levicové vedení kraje málo prosazuje obchvat, říká brodský místrostarosta

  • 4
Radnice v Havlíčkově Brodě není spokojená s tím, jak se kraj zasazuje o vybudování jihovýchodního obchvatu. Podle místostarosty Libora Honzárka je stavba odsunutá na druhou kolej. Vedení kraje se brání a havlíčkobrodské ujišťuje, že s realizací projektu počítá.

"Velmi mne zklamaly zprávy, z kterých usuzuji, že je Brod na druhé koleji. Podle výstupních informací z návštěvy ministra dopravy Víta Bárty na Vysočině mi to připadá, že se o brodském obchvatu mlčelo. Levicové vedení kraje tuto stavbu málo prosazuje," uvedl v emotivním vystoupení při tiskové konferenci brodské radnice místostarosta Libor Honzárek.

"Jestli toto zástupci města tvrdí na oficiální tiskové konferenci, je to cesta do pekel," komentoval to krajský náměstek Libor Joukl. Podle něho se na jednáních s ministrem o brodském obchvatu mluvilo, byl zařazen mezi prioritní silniční stavby na Vysočině. "Je asi na druhém až třetím místě," dodal Joukl.

Obchvat máme v plánu, brání se výtkám radnice kraj

Chybou podle Honzárka i starosty Jana Tecla bylo, že kraj na jednání zástupce města vůbec nepozval. "Chtěli jsme být u toho. Bohužel zváni jsme nebyli," řekl Tecl.

"Bylo to jednání pouze mezi krajem a ministerstvem, pozváni nebyli žádní starostové. Stejně tak by si mohli stěžovat primátor Jihlavy, starostové Žďáru nebo Pelhřimova či Moravských Budějovic," kroutí hlavou Libor Joukl.

"Děláme, co můžeme. Ale zdá se nám, že nám kraj příliš nepomáhá. Opozice v městském zastupitelstvu nás neustále bičuje, že pro prosazení obchvatu děláme málo, ale jejich straničtí kolegové na krajské úrovni nedělají nic," domnívá se Honzárek. "Na obchvat tu čeká pětadvacet tisíc lidí," dodal.

Podle Joukla taková slova ale vůbec nejsou na místě. Na schůzce dostal ministr seznam připravovaných velkých silničních staveb v kraji, každou se zhruba půlstránkovým zdůvodněním. "Brod vyšel dokonce na jeden a půl stránky," pravil náměstek.

To potvrdila i další účastnice schůzky, ředitelka jihlavské správy Ředitelství silnic a dálnic Marie Tesařová. "Dohodli jsme se, že v každém kraji bude sestavena pracovní skupina, která určí prioritní akce na následující období. Rozhodne se o nich v následujících týdnech. Jihovýchodní obchvat Havlíčkova Brodu mezi nimi bude," ujistila.

Jak Libor Joukl upozornil, havlíčkobrodskou radnici o závěrech jednání informoval. "Posílal jsem e-mailem zprávu radní a bývalé starostce Janě Fischerové. Pokud by ale výsledek zajímal někoho dalšího, stačí zvednout telefon a zavolat," řekl Joukl.

Projekt se mění, aby se vešel do dvou miliard

Pochyby v Brodě vzbuzuje i investice Ředitelství silnic a dálnic do nových oken, která mění obyvatelům Humpolecké ulice. "Předpokládáme, že to byl požadavek hygieny kvůli velkému hlukovému přetížení a že to není signál o zrušení obchvatu," poznamenal brodský radní Tomáš Hermann.

Přesto se Havlíčkovu Brodu jihovýchodní obchvat příliš nepřiblížil. Stále není jasné, kdy by se s jeho stavbou mohlo začít a už vůbec ne, kdy by se po něm mělo jezdit. "Momentálně se zpracovávají aktualizace záměru a vytvářejí se změny pro územní rozhodnutí," přiblížila současný stav Tesařová.

Projekt se mění ve snaze celou stavbu zlevnit a dostat ji pod cenu dvou miliard korun. Město už kvůli tomu rozhodlo o spolufinancování, zaplatit má zhruba padesát milionů za mimoúrovňovou křižovatku u Termesiv a podchod u Selské Jizby. Kromě toho zdarma nabídlo pozemky pro uložení zeminy.

Jihovýchodní obchvat by měl odvést dopravu z centra města, tranzitní doprava by se vyhnula Masarykově ulici. Nová silnice spojí výpadovky na Jihlavu a na Kolín, navedeny na ni budou i auta mířící od Humpolce nebo od Pardubic.