Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Miliarda na přestavbu trati je na cestě. Zmizí drncání, přibude podchod

  11:21aktualizováno  11:21
Letos odstartuje miliardová rekonstrukce úseku železniční trati od Zastávky u Brna po Okříšky, která přinese vyšší rychlost cestování. V budoucnu má být trasa přípojkou na vysokorychlostní trať Praha–Brno.

Ilustrační snímek | foto: Michal Klíma, MAFRA

Dojet z Třebíče do Brna do školy nebo za prací vlakem za 50 minut? To je zatím jen sen cestujících, v roce 2018 se ale má stát skutečností. K tomu je však potřeba udělat několik významných, a ne zrovna levných kroků.

Jedním z nich je přestavba trati číslo 240 za víc než miliardu korun. Začne letos a od července do konce listopadu v úseku od Náměště nad Oslavou po Krahulov tím pádem neprojede ani jeden vlak.

„Dalším krokem má být nastavení grafikonu a zároveň úprava v systému veřejné dopravy tak, aby spěšné vlaky do Brna jezdily z Třebíče už třeba ve čtyři ráno,“ uvedl třebíčský vedoucí odboru dopravy Aleš Kratina.

Doplnil, že důležitá pro rychlejší cestování spěšnými vlaky mezi Třebíčí a Brnem je ještě jedna věc: zdvoukolejnění úseku trati mezi Zastávkou u Brna a Brnem. K úpravě tohoto úseku má podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marka Illiaše dojít v letech 2017 až 2018 v případě, že nebudou významnou stavební akci blokovat některá občanská sdružení.

Elektrika k Okříškám

S elektrifikací trasy směrem k Okříškám se počítá nejdříve v roce 2019. A s čím se naopak nepočítá, to je zdvoukolejnění úseku od Zastávky po Jihlavu. Zde se podle Illiaše už nejedná o příliš vytíženou část trati.

Výsledkem úplné rekonstrukce tratě od Zastávky u Brna po Okříšky budou i nová bezbariérová nástupiště ve stanici Třebíč a na zastávkách Vysoké Popovice, Vladislav a Třebíč-Borovina.

„Tyto zastávky budou opatřeny novým informačním systémem pro cestující. Rychlost vlaků se zvýší až na 100 kilometrů v hodině,“ doplnil mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Jízda vlaků má být svižnější díky tomu, že budou nově položeny bezstykové kolejnice – tedy takové, které budou mezi sebou svařované. Odpadne tak typické drncání.

V Třebíči nastane velká změna v tom, jak se budou lidé dostávat k vlakům. Vznikne totiž bezbariérový ostrov v místě dnešní třetí koleje. A bude k němu přístup nově vybudovaným podchodem, který počítá s výtahem pro vozíčkáře a špatně pohyblivé cestující či rodiče s kočárky. „Zároveň bude prodlouženo už hotové bezbariérové nástupiště u první koleje až k viaduktu,“ přiblížil Kratina.

Takto zrevitalizovaná trať má být v budoucnu přípojkou na zamýšlenou vysokorychlostní trať Praha–Brno se zastávkou v Jihlavě.

A jak omezí letošní plánovaná obrovská výluka cestování? „Mezi Náměští a Krahulovem budou pendlovat náhradní autobusy. Některé rychlíky se budou odklánět. V Třebíči budou zastávky na novém dopravním terminále před výpravní budovou,“ řekl šéf odboru dopravy.

Kdy bude mít pendolino zastávku v Jihlavě?

Vysokorychlostní trať mezi Prahou a Brnem byla jedním z témat, o kterých včera během své návštěvy Vysočiny hovořil ministr dopravy Dan Ťok. Jde o investici, která není možná bez tučných evropských dotací. A vůle dát na takový projekt peníze dnes je. „Nyní se tento záměr posuzuje, je na to vypsána studie. Existují dvě varianty. Jedna jde v severní částí nad Havlíčkovým Brodem, druhá směřuje mnohem víc na jih, prakticky kopíruje dálnici D1,“ uvedl Ťok.
Přestože by podle jeho slov severní trasa vedla blízko Havlíčkova Brodu, tak se v této koncepci u města se zastávkou nepočítá. Zda by byla vytvořena nějaká odbočka či napojení, to je otázka pro další projektování.
„Naším cílem je propojit Prahu a Brno. Je to součást balticko-balkánského koridoru, který nemůžeme zahustit dalšími napojeními a odbočkami. Nějaké napojení by určitě bylo, ale přímo zastávka u Brodu v plánu není,“ podotkl ministr.
Naopak s Jihlavou se počítá. Tam by zastávka měla být v obou variantách – v jižní přímo na trase, při severní variantě by to byla zastávka s odbočkou. „Ale nechci zatím spekulovat, jak to nakonec vyjde. Nejdříve to musíme naprojektovat, spočítat a varianty vyhodnotit,“ dodal Ťok.



Nejčtenější

Úředníci nejspíš neoprávněně rozdávali pokuty. Používali nezákonný důkaz

Jedna z křižovatek, kde případný průjezd na červenou hlídá kamerový systém, je...

Kamery na křižovatkách fungují v Jihlavě jako bič na řidiče, kteří ignorují na semaforech červenou, už dvanáct let....

Kdybych neuměl anglicky, byl bych za blba, říká hokejový talent Kaut

Martin Kaut se podepisuje během autogramiády k osmdesátinám žďárského hokeje.

Neustále se s ním chtěl někdo fotit, podepsal mraky kartiček a fotek. Všechno však zvládal v pohodě a s úsměvem. Talent...



Policie hledá svědky tragické nehody, při níž zemřel dělník na D1

Havarované auto srazilo dělníka na D1

Pelhřimovští kriminalisté hledají řidiče, kteří minulý týden viděli tragickou nehodu na dálnici D1 na Vysočině. Zemřel...

VIDEO: Na dálnici D1 vyletěl řidič s autem za svodidla, nehodu nepřežil

Na dálnici D1 havarovalo auto. Řidič zemřel

Nehodu na D1 na Vysočině dopoledne nepřežil řidič osobního auta. S vozem vyletěl z dálnice a skončil v porostu za...

Tahanice o Schumachera. Jihlavského beka chtějí pražské kluby i Rijeka

Till Schumacher z Jihlavy v duelu s Novým Městem

Fotbalová Vysočina stále ještě může přijít o svého levého obránce Tilla Schumachera z Německa, jenž prošel...

Další z rubriky

Na největší setkání hasičů dorazily tisíce lidí, viděli 350 vozidel

V akci byl i modrobílý policejní vrtulník, do jehož vaku se vejde až 800 litrů...

Na to, jak vypadá práce profesionálních záchranářů, se přišly o víkendu na letiště v Přibyslavi podívat desítky tisíc...

Starosta dobrovolných hasičů Karel Richter zemřel, v čele sborů stál 18 let

Starosta Sdružení hasičů Čech, Moravy a Slezska Karel Richter.

Dlouholetý starosta dobrovolných hasičů Karel Richter v sobotu náhle zemřel, bylo mu 67 let. Sdružení hasičů Čech,...

Stáli jsme nedaleko hranic a řešili, jestli se vrátit, vzpomíná hokejová legenda

Bývalý hokejový obránce Jan Suchý vzpomíná nejen na bouřlivý srpen 1968, ale...

Nejlepší roky své kariéry prožil v době, kdy hokej byl snad jedinou možností, jak dát co proto nenáviděným „Rusákům“....

Vzpomínáme: Kdo nechal sestru jíst mouchy a kdo chutnal žížaly?
Vzpomínáme: Kdo nechal sestru jíst mouchy a kdo chutnal žížaly?

Když jsem u nás v kanceláři řekla, že chystám článek o příhodách z dětství, spustila se lavina vzpomínání. Redakce se smíchem rázem otřásala v základech. Jedna si ostříhala řasy, druhá si touhu po papouškovi splnila v bažantnici, třetí nutila mladší sestru jíst mrtvé mouchy… a to není zdaleka všechno!

Najdete na iDNES.cz