Mezipřistání v Havlíčkově Brodě uskutečnila při svém evropském turné i jedna americká kapela v malé cessně (ilustrační snímek).

Mezipřistání v Havlíčkově Brodě uskutečnila při svém evropském turné i jedna americká kapela v malé cessně (ilustrační snímek). | foto: Profimedia.cz

Letiště v Havlíčkově Brodě už rok funguje jako „hraniční přechod“

  • 1
Havlíčkobrodský aerodrom je prvním mezinárodním civilním letištěm na Vysočině. V prvním roce fungování přivítal muzikanty z New Yorku, kteří tam přiletěli malou cessnou, aby doplnili palivo.

Od konce loňského března může letiště přijímat mezinárodní lety ze zemí mimo schengenský prostor. Letadlo s americkou kapelou bylo jedno z prvních. "Spadáme do sítě mezinárodních letišť, piloti mají samozřejmě jejich databázi," vysvětlil předseda havlíčkobrodského aeroklubu Milan Janeček.

Za rok fungování v Brodě odbavili 12 letů do evropských zemí, čtyři z nich mimo země schengenské dohody, u nichž je nutné pasové a celní odbavení. Čtyřikrát se tak brodské letiště změnilo v regulérní hraniční přechod se vším všudy.

Aeroklub

Sdružuje příznivce létání a parašutismu. Na letišti v Brodě působí i plachtaři, motoráři. Aeroklub sídlí v areálu 2,5 km jihozápadně od středu města (více informací ZDE).

"Pokud to není nějaké přistání v nouzi, musí pilot 24 hodin dopředu zavolat nebo poslat e-mail či fax o tom, že sem přiletí. Na základě jeho požadavků vyřídíme všechny formality, s tím, že naše letiště je ve spolupráci s cizineckou policií schopné vystavit vízum," popsal Janeček.

Výlet letců do Chorvatska

Vůbec prvním letem, jehož posádka si touto procedurou prošla, byl výlet brodských a chotěbořských letců do Chorvatska. Počátkem července si z Brodu odletěli do chorvatské Rijeky k moři na dovolenou. "Chtěli jsme si to vyzkoušet, jak to funguje," říká Janeček.

Z povýšení na mezinárodní brodské letiště může hodně těžit. I když mezinárodních letů první rok moc nebylo, vzrostlo o Brodě povědomí v českých leteckých kruzích.

"Přineslo zvýšený zájem letecké veřejnosti. Na letišti je větší provoz, a to i pro nás. Nalétali jsme mnohem větší počet hodin. A zvýšil se zájem o létání. Na letošní rok například plánujeme vznik letecké školy," poznamenal Janeček.

Letiště však muselo investovat do rozšíření prostor i vyspělejší techniky k řízení letového provozu. "Každé mezinárodní letiště musí mít podle regulí veřejnou a neveřejnou zónu. Ideální je, pokud jsou od sebe odděleny. To jsme na staré budově těžko mohli dosáhnout, takže jsme přistavili další budovu," řekl Janeček.

Podobné snahy jako na brodském letišti měli i v Jihlavě, už před několika lety ovšem složitý proces vzdali. Podporu nezískal projekt na vybudování velkého letiště s betonovou přistávací dráhou za miliardy korun.