Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: HZS Zlínský kraj

Nový záchranářský vrtulník vzlétne na Vysočině až po sedmé ráno

  • 0
Letecká záchranná služba na Vysočině bude od ledna využívat novou techniku. Dosavadní vrtulník Bell 427 nahradí typ EC 135. Změní se i letový řád. Záchranáři už nebudou létat brzy ráno, zastoupí je pozemní služba.

Novinek budou muset jihlavští záchranáři vstřebat při přechodu pod nového provozovatele letecké záchranné služby spoustu. Rakouská společnost Helikopter Air Transport (Heliair), která vyhrála tendr ministerstva zdravotnictví, nahradí od Nového roku stávající společnost Alfa - Helicopter. Ta s ohledem na podmínky tendru ohlásila ukončení činnosti.

Se změnou provozovatele se obmění i typ vrtulníku, s nímž budou piloti na Vysočině létat. Dosavadní stroj Bell 427 nahradí Eurocopter EC 135.

„Právě dnes se letečtí záchranáři a lékaři školí na nové podmínky. V praxi se také seznamují s novým typem vrtulníku, rozvržením ambulantního interiéru a manipulací s pacientem, která bude maličko jiná. Proto je třeba všechno v předstihu nacvičit,“ vysvětlovala v úterý Vladimíra Filová, ředitelka Zdravotnické záchranné služby Kraje Vysočina.

Na rozdíl od jiných základen, které rovněž mění provozovatele, nemusí piloti na Vysočině během prosince nalétávat trasy na regionální heliporty krajských nemocnic, protože je důvěrně znají. V pětičlenném týmu totiž zůstávají původní piloti. Přistát na kterémkoli střešním heliportu by neměli mít problém ani s novým strojem.

Stavební úpravy na jihlavské základně nebudou nutné

Podle náměstka hejtmana pro oblast zdravotnictví Vladimíra Novotného bude možné jihlavské zázemí pro leteckou záchrannou službu nadále využívat bez nutnosti stavebních úprav. Otázka prostor je dořešena také „papírově“.

„V krajské radě už jsme schválili pronájmy pro nového provozovatele služby a některé darovací smlouvy od toho končícího,“ potvrdil vysočinský hejtman Jiří Běhounek.

Novinkou od Nového roku bude fakt, že se mění letové hodiny, v nichž může vrtulník vzlétat k záchraně životů.

Zatímco dosud se létalo vždy od východu až do západu slunce, nový letový provoz počítá se začátkem až v 7 hodin a s koncem mezi 16. a 21. hodinou v závislosti na roční době a světelných podmínkách.

„Do sedmé hodiny jsme měli v průměru kolem patnácti vzletů ročně. Nejčastěji to bylo k dopravním nehodám. Teď už nebude možné tak brzy létat, proto budeme do sedmé hodiny ranní všechno zajišťovat pozemní službou - stejně jako v případě nepříznivého počasí,“ konstatovala Filová.

Rakouská společnost Helikopter Air Transport bude vedle základny v Jihlavě zajišťovat službu ještě na stanici v Ostravě.

V Rakousku, kde působí už 34 let, má Heliair 16 základen letecké záchranné služby a další čtyři provozuje v zimním období v horských oblastech Alp.

Kromě toho přes deset let poskytuje vrtulníky také letecké záchrance v Maďarsku. Celkem má k dispozici 32 helikoptér.

Zdravotnická záchranná služba Kraje Vysočina disponuje 21 výjezdovými základnami s 28 pozemními skupinami a jednou leteckou základnou v Jihlavě. Vrtulník zde má za rok zhruba 550 letů.