K čemu potřebovali českoslovenští legionáři na frontě za první světové války krejčovský vagon? Například odpověď na tuto otázku se mohou na hlavním nádraží v Jihlavě až do neděle 18. října dovědět návštěvníci Legiovlaku.
Ten se skládá z replik deseti železničních vozů z let 1918-1920 a nyní v největším městě Vysočiny stojí na jedné ze slepých kolejí.
„Když začalo být nutné obstarat pro naše vojáky nové uniformy a na Sibiři nebylo možné sehnat v dostatečném množství látky, obrátili se legionáři z Vladivostoku na nejbližší spojence v rámci Dohody, kterými byli Japonci,“ připomněl mluvčí Československé obce legionářské Miloš Borovička.
Z Japonska se podle něj dodávaly látky pro šití nových uniforem přímo u československých jednotek na Sibiři, část uniforem se však šila i přímo v zemi vycházejícího Slunce.
Lidé na jihlavském nádraží uvidí třeba i obrněný vagon. „Jejich vývoj byl postupný. Zpočátku se jednalo o běžné vozy, které byly vyzbrojené kulomety a někdy i děly,“ zmínil Borovička. Později podle něj vznikaly ze starých uhelných vozů amerického původu doslova „pohyblivé nedobytné pevnosti“.
Vlak je přístupný ve všední dny od 8 do 18 hodin, o víkendech pak od 9:00 do 19:00. Komentované prohlídky začínají ve 13:00 a pak startují v každou celou hodinu až do večera.