Napříště projede kolem městského vlakového nádraží v Jihlavě jen ten, kdo bude mít klíče od závor. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Jihlava zavřela cestu k nádraží vedoucí podél kolejí. Slouží autoškolám

  • 1
Dojet autem od jihlavského městského vlakového nádraží až na Jiráskovu ulici, aniž by musel řidič absolvovat cestu přes světelné křižovatky, už nelze. Magistrát totiž potřeboval cvičiště pro žáky autoškoly a využil k tomu právě zmíněnou silnici.

U městského vlakového nádraží v Jihlavě vyrostla za milion korun tréninková plocha pro přezkoušení řidičů motocyklů, která zatarasila cestu kolem kolejí.

„Bylo to jediné místo, kde se cvičiště dalo zřídit za levné peníze. Všude jinde by se muselo udělat podloží, asfaltová plocha a navíc i budova se zázemím pro komisaře. A to by vyšlo tak na čtyři miliony korun,“ obhajuje rozhodnutí jihlavského magistrátu vedoucí odboru dopravy Ján Tinka.

Povinnost vybudovat vhodné cvičiště pro žáky autoškoly ukládá nově magistrátům zákon. „Předtím to bylo volnější. Ovšem tím, že ministerstvo dopravy vymyslelo nové konkrétní úkony a parametry, které se nyní musí dodržovat při závěrečných zkouškách. Bylo nutné, aby vzniklo tohle vhodné místo,“ vysvětluje majitel jedné z jihlavských autoškol Miloš Koutný. „Předtím jsme jezdili s žáky na jakékoliv volné plochy, kde nebyl provoz,“ dodává Koutný.

Nově zbudované cvičiště vzniklo hlavně pro závěrečné přezkoušení řidičů motocyklů, nicméně magistrát nemá problém ani s tím, když ho autoškoly využívají k cvičným jízdám.

„Neomezujeme to,“ potvrzuje Tinka. „Nevidíme důvod, proč by tam nemohli instruktoři se svými žáky jezdit i na tréninkové jízdy. My plochu využíváme zhruba dvakrát nebo třikrát týdně na přezkoušení a autoškoly asi denně. Dokonce už projevili zájem i z autoškoly z Telče. Tam totiž nikde takhle pěkná plocha není,“ doplňuje.

Ne u všech se ale vybudování cvičiště a tudíž i zatarasení průjezdu kolem městského nádraží setkalo s pozitivním ohlasem.

„Stěžovala si správa železniční trati,“ přiznává Tinka. „Je jasné, že oni se musí nějak dostat ke svým vzdálenějším kolejím za Feronou, takže jsme se rozhodli, že uděláme ještě jednu závoru. Dráhy pak dostanou klíč, kterým si ji v případě potřeby zvednou a projedou,“ předkládá řešení.

Strážníci si vyžádali výjimku kvůli fotbalu

Další klíč podle něj poputuje také k městským policistům. Ti si ho pro změnu vyžádali kvůli domácím zápasům prvoligových jihlavských fotbalistů. „Za Feronou parkují auta a podle policie je potřeba, aby se kvůli větší plynulosti dopravy po zápase rozjeli řidiči na dvě strany. Jedna část by se vydala přes cvičnou plochu a vyjížděla by u městského nádraží, zatímco druhá vyjede na opačné straně u Ferony,“ vysvětluje.

A co na to jihlavský fotbalový klub? „My tenhle aktivní přístup městské policie samozřejmě vítáme,“ pochvaluje si mluvčí FC Vysočina Miroslav Fuks.

Rozdáním klíčů železničářům a Městské policii v Jihlavě by tak měly být veškeré stížnosti vyřízeny. „Žádné další od běžných občanů neevidujeme,“ tvrdí Tinka.

Na sociálních sítích se ale občas přece jen nějaký negativní ohlas objeví. Například tento: „Zavřít cestu, kudy chodí denně stovky lidí od vlaků a jezdí mnoho aut, to mohl vymyslet jen blázen. Lidi teď jezdí na kole mezi kolejemi a maminky tam chodí s kočárky. Jsem zvědavý, až bude výluka, kdo tohle odnese. Až nebudou mít autobusy kudy jezdit.“

Cvičiště pro řidiče motocyklů by mělo na stejném místě u městského nádraží v Jihlavě vydržet až do roku 2019, kdy má začít stavba centrálního dopravního terminálu.

„Mezitím musíme najít jinou vhodnou plochu. Třeba u Pístova. Každopádně tahle současná je naprosto ideální. Komisař tam může z odboru dopravy dojít pěšky, jinam ho budeme muset vozit,“ upozorňuje Ján Tinka.